Monday, May 29, 2006

kamiran

Entri ni jadi kelebihan untuk mereka yang pernah belajar Matematik Tambahan di sekolah menengah dulu. Bukan bias atau apa, tapi memang tak boleh nak ajar terus benda yang belajar sebulan dalam satu entri ni. Maaf ya? Tapi, konsep yang saya nak kaitkan boleh saja faham untuk semua :)

Ingat lagi pada kamiran tak?

Bukan, bukan nama jawa. Kamiran ni satu konsep dalam matematik, antonim untuk pembezaan. Atau dalam bahasa Inggerisnya, integration. [huh, apa tu??]

Tiba-tiba dapat analogi best daripada benda yang saya baru belajar sem ni [patut kata belajar semula, sebab dah pernah belajar dalam Matematik Tambahan di sekolah menengah].

Kamiran ada dua jenis, kamiran tentu dan kamiran tak tentu.

Dalam kamiran tentu, had untuk kita dapat jawapan pada persoalan dah ditetapkan. Had itu memudahkan kita untuk dapat jawapan bagi pembolehubah x. Selagi tak ada kedua-dua had atas dan had bawah, kita tak akan dapat jawapan pemalar, tetap, constant. Ia akan sentiasa ada + c di hujung jawapan.

Jadi, saya nak kaitkan dengan apa ya?

Soal jodoh :)

Hidup kita adalah untuk mendapat jawapan yang sebenar-benar jawapan. Jawapan yang cuma ada pada Tuhan, bukan tafsiran daripada akal manusia semata-mata. Jawapan itu bukan pada saya atau kamu. Jawapan terbaik yang Tuhan dah tetapkan untuk kita sejak di Luh Mahfuz.

Hidup kita seperti kamiran. Proses mendapatkan jawapan untuk segala jenis persoalan. Soal jodoh lebih kritikal, sebab jodoh itu adalah ketetapan yang kita tak boleh ubah. Seperti maut yang tak boleh dipercepat atau dilambatkan walau senanosaat.

Perbahasan untuk jodoh yang boleh berubah atau tidak ini saya pulangkan kepada anda semua sendiri untuk cari. Saya pun tak boleh nak cakap panjang pasal ni, sebab saya tak arif.

Tapi, sebenarnya tak kisahlah boleh berubah atau tidak, sebab kita memang tak dapat benar-benar pasti siapa jodoh kita yang sebenarnya, kan? Jadi, usaha untuk mendapat yang terbaik itu masih ada dan perlu dalam hidup. Seperti biasa, seperti selalu.

Jika nak dapat Fatimah, kena jadi Ali. Jika nak dapat Ali, kena jadi Fatimah.

[Nanti datang pula persoalan, bagaimana pula dengan Siti Asiah dengan Fir'aun yang nyata berbeza langsung tahap imannya? Hah sudah... Ada orang boleh jawab?]

Tapi setakat yang saya tahu, jodoh memang satu ketetapan yang tak boleh berubah. Atas dasar itulah, saya serahkan semua soal yang berkaitan kepada Dia, untuk diputuskan.

Bagaimana? Doa untuk mendapat yang terbaik. Buat bukan setakat solat hajat, harapnya boleh dapat dia ni yang kita pilih atas dasar manusia, ada sebab-sebabnya yang tersendiri. Tapi juga buat solat istikharah, untuk beri peluang pada hati terima yang terbaik. Sebabnya, surah Al-Baqarah ayat 216. Semak sendiri ya?

Doa-doa ini adalah untuk dapat had atas dan had bawah. Had bawah, minta ditenangkan hati dan berada dalam arus alpha, arus tenang yang membolehkan kita terima segalanya dengan hati yang lapang dan terbuka [teori Dr HM Tuah Iskandar].

Kita takkan dapat terima hakikat dan kenyataan, belajar untuk cari hikmat dan ketenangan selagi hati cuma aim pada si dia, sebelum buat rujukan pada Tuhan itu.

Kemudian, had atas, minta diberikan petunjuk untuk jawapan yang sebenar-benar jawapan itu. Sebab Tuhan tak cakap direct pada kita, "Kau mesti pilih dia", "Dialah jodoh kau", kita tak boleh cakap yang Tuhan beri c, constant, jawapan yang kita nak cari itu. Sebab ilmu dan akal kita yang mentafsir ini sangat terhad.

Manusia terakhir yang dapat c ialah Muhammad bin Abdullah. Selepas baginda, dah tak ada lagi manusia yang dapat kata-kata terus dari Tuhan. Tak ada.

Itulah, assumption yang kita boleh buat atas gerak hati dan kecenderungan.

Payah memang payah. Sebab kita tak mampu untuk benar-benar pasti. Terutama untuk orang sains yang selalu perlu bukti yang kukuh, benarkah, iyakah. Hati was-was, heh!

Tapi jadi tak payah bila kita terima saja apa yang datang. Bila dah tiba masa Tuhan bukakan hati, dan bila yang terbaik untuk kita itu ada depan mata, itulah dia jodoh kita.

Atau juga, akan jadi tak payah jika kita dan dia, minta jawapan itu sama-sama. Usahakan solat hajat dan istikharah sama-sama. Mudah-mudahan keyakinan kita terhadap petunjuk Tuhan akan bertambah.

Takkan Tuhan sekejam untuk tak beri jodoh pada mereka yang tak cop awal-awal dari sekarang, masa yang sepatutnya difokuskan untuk kewajipan dan tanggungjawab lain ini: belajar. Pula tu ramai daripada kita yang tak mampu nak buat dua kerja sekali. Bercouple dan belajar, adalah 2 tugas yang berat untuk dimaintainkan, bagi saya.

[Bagi yang dah lepas belajar tu, soal lain pula lah. Memang patut pun fikir pasal ni :) ]

Tugas kita untuk fikir pasal Tuhan, dan Dia pasti akan fikir pasal kita. Segala-galanya yang terbaik, bukan cuma dalam soal jodoh.

Itulah c kita. Yang sekarang kita belum nampak.

No comments: