Monday, May 29, 2006

maaf


Maaf adalah kata-kata yang mudah untuk diungkap, jika sebabnya tak nyata. Seperti minta maaf atas segala silap pada hari raya. Tak ramai yang listkan semua yang pernah mereka buat untuk maaf yang macam itu kan?

Abah dulu pernah bergurau dengan mak masa mak nak minta maaf pada hari raya, "Ni minta maaf ni sebutlah sekali kenapanya. Ada orang kata, tak valid maaf tanpa sebut sebab."

Heh, padahal, maaf sesama manusia itu dah settle di situlah jika dah dapat kemaafan tu :)

Bila difikir semula, ada juga benarnya untuk minta maaf dan sebut sekali kenapa. Itu yang payahnya. Dan yang payah itu yang berkesan. Untuk yang meminta maaf, dan untuk yang mahu memberi maaf.

Yang meminta maaf cuma dengan satu perkataan itu saja, kononnya dapat melepaskannya dari silap dan dosa, tanpa perlu buka pekung di dada. Gembiranya, sebab masih ada title 'budak baik', sebab dah minta maaf.

Yang memberi maaf juga takkan puas hati. Bukan tak boleh maafkan yang minta maaf cara begitu, tapi mesti terfikir, dia ni minta maaf, dia tahu atau sedar tak apa salah yang dia pernah buat?

Kemudian, kata maaf itu cuma akan jadi rutin, bukan lagi penghayatan.

Jadi, mintalah maaf dengan sebabnya sekali. Yang nak memberi maaf tu pun, bolehlah buat-buat tanya, "Kenapa nak minta maaf?"

:)

No comments: