Thursday, May 18, 2006

bahana...

Pengakuan dari seorang peminat nasyid:

Tiba-tiba saya rasa saya pun tak bersetuju untuk terus menasyidkan lagu-lagu cinta. Benar, lagu cinta dah melambak di pasaran. Tak ada yang islamik. Hanya nasyid yang membenarkan cinta dalam suasana Islami.

Heh, geleman saya.

TAK ADA CINTA COUPLE LELAKI-PEREMPUAN BUKAN MUHRIM YANG ISLAMIK!

Dan itu pengakuan daripada orang yang dah rasa. Saya.

Sebab cinta, ada ruksahnya. Ringan-ringankan kata-kata Tuhan bahawa setiap yang berdua pasti ada yang ketiga. Dan larangan Dia daripada menghampiri zina. Kita ringan-ringankan sebab dengan pastinya kata, kita boleh jaga diri! Dengan kata lain, boleh lawan syaitan dan nafsu!

Kisah nafsu:

Nafsu sangat degil. Waktu dicipta Tuhan, tiada makhluk ah melawan cakap Tuhan, kecuali nafsu. Iblis yang dilaknat pun mengaku Tuhan sebagai Tuhan dia.

Apabila nafsu tercipta, Tuhan tanya dia, "Siapa aku dan siapa engkau?" Spontan saja dia jawab, "Aku ni akulah. Engkau, engkaulah." Tuhan pun humban nafsu ke neraka paling bawah selama beratus-ratus tahun.

Kemudian, Tuhan suruh dia menghadap kembali. Tuhan tanya nafsu soalan yang sama, "Siapa aku dan siapakah engkau?" Nafsu cakap balik, "Aku ni akulah. Engkau, kaulah." Sombongnya nafsu, langsung tidak mengaku dan hormat pada penciptanya.

Nafsu kena humban lagi ke neraka paling bawah selama beratus-ratus tahun. Sangat azab dan seksa nafsu hinggalah dia diberi peluang menghadap sekali lagi.

Tuhan bertanya, "Siapa aku dan siapa engkau?" Nafsu diam sekejap dan menjawab, "Engkau adalah Tuhanku dan aku ini hambamu." Barulah dia mahu sedar siapa sebenar­nya dirinya.

Hidup Sebagai Sebuah Akademi

Dulu saya selalu pegang pada la takrabuzzina ni, dan banyak lagi guideline asas lain yang boleh diambil sebagai pegangan untuk selamat. Tapi sekarang saya sedar, saya dah banyak berubah. Jadi lalai. Dah tak menulis lagi [lama kan?], sebab takut yang saya tak buat apa yang saya suka nak tulis.

Tak nak. Tak nak terus macam ni. Saya nak jadi kritis semula. Nak jadi MiraKimura semula. Nak jaga diri dan agama macam dulu.

Kita rasa bersalah sebab menduakan partner kita. Tapi kenapa tak rasa macam tu punya bersalah sebab mengingkari hukum Tuhan? Astaghfirullah!

Yang belum pernah berpengalaman, tak payahlah menggatal nak rasa. Takut tak lepas keluar nanti. Mula cuba sikit-sikit lama-lama makin melarat. Percayalah, alam couple tu memang sangat lain. Dari sebaik-baik manusia, semua akan mula tumbuh tanduk.

Lepas habis belajar nanti, kahwin saja terus. Melekatlah nanti dengan 'gam' istimewa, nikmat yang Tuhan beri. Jangan melekat sekarang. Bimbang menyesal tak sudah. Couple ni membingungkan, tahu?

Atau kita terus setuju dengan cadangan Ustaz Maszlee [dalam Majalah i bulan Mei], nikah khitbah saja!

2 comments:

kazeem kazuma said...

Good article...tahniah... teruskan usaha.....

alongwairnazz said...

mira, pasal nafsu tu selepas dihumban ke neraka nafsu tetap tidak mengaku Allah sebagai tuhan. Tapi akhirnya Allah berikan kelaparan pada nafsu, barulah masa tu nafsu lembik dan mengaku Allah sebagai Tuhan. Sebab tu lah puasa dapat mengekang hawa nafsu..

berkongsi sekadar yang tahu..