Friday, May 19, 2006

menulis

Seorang sahabat kata, ada antara penulis blog yang menulis sebab nak lari dari dunia sebenar dan wujudkan satu watak lain yang sempurna dalam dunia penulisan tu. Sebab dirasakan dalam dunia sebenarnya banyak sangat kekurangan dan kelemahan, mereka tutup ketidaksempurnaan itu melalui penulisan.

Benarkah? Saya tanya diri sendiri. Evaluate penulisan saya.

Saya geleng. Sebab saya tahu saya menulis untuk sampaikan sesuatu. Sesuatu yang saya nak kongsi dan rasa tak puas hati yang saya tak boleh nak cerita begitu saja pada orang. Sebab saya ni pendiam, tak berapa reti nak cakap dalam huraian yang baik sebarang saja. Jadi saya menulis. Dengan harapan tulisan saya beri manfaat kepada sesiapa yang baca.

Benar, saya tak tulis sebab nama.

Kadang-kadang, diri sendiri pun jadi objek untuk dibandingkan, dikutuk di sini, sebab tahu saya tak lepas juga dari silap. Tapi yang penting kita belajar dari kesilapan tu.

Ada orang yang bila dia nampak seorang penulis tu mengaku pernah buat silap, atau nampak ada silap, dia susah nak percaya pada apa yang penulis tu cakap. Ada pula, sebab penulis tu mengaku silap, dia fikir penulis itu jujur dengan setiap yang disampaikan, jadi dia lebih percaya.

Terpulanglah. Sebab blog ini milik peribadi, penulis boleh buat apa saja dengan penulisannya. Tapi sebab blog peribadi ini dilawat orang, penulis pun perlulah tahu untuk bertanggungjawab pada penulisannya. Kemungkinan apa yang ditulis akan dituruti dan diikuti pembaca.

Dan tanggungjawab kepada Tuhan. Seperti biasa, surah as-Saff ayat 3.

Menulis didik saya untuk terus berakhlak dan beramal seperti yang ditulis. Jadi, bila saya tak menulis lama tu, sama ada saya memang sedang kering ide, tak tahu nak fikir apa, atau tak berani nak tulis yang baik-baik sebab terasa diri tengah dalam banyak kekurangan.

Tapi, jika dah lama tak menulis, sendiri pun rasa tak tenang. Macam banyak sangat beban di kepala. Bila dah tulis, segalanya nampak jelas dan tersusun, sebab dah buang habuk-habuk yang menyemak tu.

Sesekali, saya tulis juga entri yang semacam ini, bukan semuanya benda susah-susah yang perlu pada kritis dan kreatif.

:)

No comments: