Thursday, May 18, 2006

recap

Apa yang saya nak tulis kalini?

Pasal orang yang tak boleh dinilai dari rupa saja
Pasal prejudis saya pada budak sekolah agama
Pasal budak tudung labuh dengan budak tudung 3 segi
Pasal malu yang sebenarnya tak boleh dihilangkan sebagai penjaga kita
Pasal couple yang langsung tak ada faedah malah mendatangkan keburukan
Pasal gejala sosial yang amat saya benci dan menyampah

Semua pasal yang saya pernah tulis bertahun-tahun dulu [eh, saya ni dah menulis berapa lama sebenarnya?]. Tapi sampai hari ini, isu-isu ni masih jadi perhatian saya. Sebab masih lagi berlaku.

Saya jadi geram. Ada tak yang bersama saya?

Sebenarnya kalau boleh nak menjerit, nak ingatkan semua orang yang kiamat tu tak makin jauh, walaupun kita tak tahu sedekat mana ia. Tapi Dr Mohiyuddin kata kalau kita cukup ilmu untuk kira usia matahari yang mengikat semua planet di alam semesta ini, kita memang boleh kira bila semuanya akan berakhir.

Makin nak kiamat, makin banyaklah benda yang tak betul jadi. Sebab memang ini tanda-tanda kecil kiamat. Dah lama. Memang tanda-tanda besar akan datang bila-bila masa saja. Jika tak bertaubat sekarang, bimbang nanti tak sempat lagi...

Dunia ni ramai orang yang baik-baik. Semua orang kan nak jadi baik? Tapi yang baik-baik ini kadangkala lupa. Leka dengan yang tak baik. Dia tahu sebenarnya benda tu tak baik, tapi sebab tak berapa nak yakin pada kiamat dan balasan Tuhan, dia tak kisah. Buat tak endah. Permainkan hukum Tuhan.

Banyak masalah dan kekeliruan dunia boleh selesai jika kita kembali pada sumber kita datang. Tuhan. Al-Quran dan sunnah Muhammad. Tak ada lagi yang benar melainkan itu saja. Dah tak ada masa untuk mempertikaikan keagungan Tuhan dan kebenaran al-Qur'an!

Kenapa masih nak berdegil? Kita mati nanti pun ikut agama juga. Mengucap, kafan, solat, liang lahad. Semua ikut agama. Ikut apa yang Tuhan kata. Kenapa tak nak ikut Tuhan dari sekarang? Sebab banyak lagi masa nak bertaubat? Says who?

Allahuakbar...!

No comments: