Wednesday, August 02, 2006

kenal diri...

"Benarkah Human Science? Adakah Sains Kemanusiaan?"

Kata-kata sahabat tu saya ingat sampai hari ini. Sains dikaitkan dengan teori. Teori pula sesuatu yang tetap sebab dah lalui banyak ujikaji.

Sesungguhnya, manusia itu tak boleh ada teori. Banyak lagi yang kita tak tahu pasal manusia. Banyak yang berada di luar fikiran dan terkaan kita. Tak ada "Dia jadi macam ni sebab ni, dia macam tu sebab tu.."

Orang boleh meneka berdasarkan sejarah mereka. Apa yang mereka alami atau dari apa yang mereka dengar dan lihat orang lain alami. Simpulkan dalam satu bentuk pengetahuan yang seolah-olah benar, dan mereka hukum orang dengan teori sendiri itu.

Benar tak jika saya tanya hari ini, "Pernah tak terdetik, aku tak faham diri aku sendiri. Kenapa aku rasa begini? Kenapa aku buat begini? Kenapa perasaan aku sekarang berubah-ubah? Ada masa-masanya untuk rasa-rasa tertentu. Apa yang aku nak sebenarnya?"

Pakar psikologi atau mereka yang mendakwa tahu psikologi atau motivasi pula akan kata, "Kalau kau sendiri tak kenal diri, jangan harap orang lain boleh kenal."

Itu betul. Kita dah bersama diri sendiri sejak kita lahir. Jadi orang yang paling kenal kita ialah diri sendiri. Tak mungkin orang lain boleh faham kita lebih dari kita sendiri.

Ntahlah, ini juga cuma satu terkaan. Terkaan saya. Saya tak belajar psikologi, jadi pengetahuan saya tentang ini terhad. Tapi saya tahu, saya tak boleh nak gunakan apa yang pernah saya tahu untuk mengukur orang lain. Sebab semua orang memang lain...

Ya ALLAH, bantu aku untuk faham diri dan orang lain. Sesungguhnya, ENGKAU lah yang Maha Mengetahui..

No comments: