Wednesday, August 02, 2006

derma darah

Apa jawapan kalian bila saya tanya, boleh tak nak derma darah pada orang bukan Islam?

Ada tiga jawapan yang saya terima bila diajukan pada tiga orang yang berbeza [Mujur bukan dari orang yang sama :p ]

"Eh, tak takut ke nanti awak tanggung dosa dia?"

"Eh, janganlah.."

"Derma organ termasuklah derma darah kepada bukan Islam diharuskan selagi ia tak mencurigakan atau memudaratkan. Tak ada masalah."


Jawapan pertama mengikut saya jelas menyimpang, sebab fahaman orang Islam dan Islam itu sendiri tak pernah kata dosa kita manusia ni melekat, ada yang menanggung orang lain. Fahaman dalam Islam tak sama dengan Kristian. Sebab tu mereka ada pembaptisan. Nak hilangkan dosa orang terdahulu daripada bayi yang baru lahir [boleh rujuk lagi, jika saya silap].

Kita cuma tanggung dosa orang bila kita mengumpat dia sampai dah habis pahala kita dia tarik. Lepas habis pahala kita, dosa dia pula kita tanggung.

Atau, jika kita ajarkan sesuatu yang tak betul yang kita sah-sah tahu benda tu salah pada orang lain. Jadi setiap kali orang tu amalkan, buat apa yang kita ajar tu, setiap kali tu la saham dosa dia akan didebitkan pada kita.

Jawapan kedua itu menunjukkan keraguan kita dalam beragama. Memang hidup kita ni adalah proses pembelajaran. Ilmu di alam ni takkan habis, takkan luak walau banyak mana pun yang kita tahu. Tambah ilmu yang ada dalam otak Einstein dengan semua kita di dunia ini pun baru guna 5% daripada keseluruhan ilmu yang ada.

Jadi, sentiasalah belajar dan mencari ilmu baru. Terutamanya bab syariah dan fiqh Islam. Sebab kita hidup ini dengan peraturan dan undang-undang TUHAN. Kenalah tahu. Tak tahu kena tanya. Tak boleh bodoh sombong.

Jawapan ketiga
itu yang saya cari. Mantap. Yakin.

Jadi, saya pun pergilah derma darah Ahad lepas. Yang pasti, bukan di UIA. Sebab di UIA, tak perlu rasanya saya timbulkan soalan tu.

Memang tak ada keraguan. Walaupun yang menganjurkan itu persatuan cina di Kuantan ni, tapi tabung darah dan yang menguruskannya tetap orang dari Hospital Tengku Ampuan Afzan, HTAA Kuantan.

Cuma, adalah sesuatu yang kita dapat belajar di sini. Walaupun ada ilmu atau maklumat hari ini yang kita mungkin tak guna lagi, janganlah diremehkan. Sebab ia mungkin akan jadi sangat berguna pada masa hadapan.

Saya pernah tahu hukum ini tapi tak ambil berat sangat masa tu. Terlupa. Bila dah nak guna, tak yakin diri, kena tanya orang yang lebih arif juga. Mujur ada informer yang boleh diharapkan.

Nak berdakwah tak boleh "Err.. emm.."

:)

No comments: