Friday, August 25, 2006

siren

Siapa yang tak tahu, jika ada ambulan, polis, bomba atau sebarang kenderaan bersiren kerajaan yang lain di belakang kalian, ingin diberi laluan kalian boleh move forward, tanpa risau lampu isyarat merah?

Saya!!! Hehe..

Pagi tadi, dalam perjalanan ke pejabat, adalah satu kenderaan yang di hadapan sekali ketika lampu isyarat merah, tak berganjak, walau dengar siren dari ambulan yang berada 2 kenderaan di belakangnya.
Siren dah memekakkan telinga semua di sekeliling. Hon bunyi dah bertalu-talu dari semua. Kenderaan-kenderaan yang keluar dari simpang tepi semua dah unjuk isyarat tangan kepada pemandu tu supaya bergerak. Tapi, dia diam macam tu juga.

Sampailah ada seorang kakak ni, dari kereta di belakang dia, keluar dari tempat pemandu, ketuk cermin kenderaan tadi, suruh pemandunya jalan.

Tanya mak, "Boleh eh jalan je masa lampu merah kalau ada ambulan di belakang?"

"Bolehlah, dah ambulan tu nak cepat"

Saya fikir sendiri. Mm, betullah tu. Kalaulah yang dalam ambulan tu ada pesakit yang dah nyawa-nyawa ikan, mana nak tunggu-tunggu lagi sampai lampu hijau untuk ke hospital?

Takut kena saman eh? :p Bimbang nanti kena saman sebab tak beri laluan kepada ambulan, bukan sebab langgar lampu merah.

Saya tak tahu tak apa juga belum ada lesen. Yang dah ada lesen ni patut kena ambil semula. Atau, yang memandu tu memang tak ada lesen? Hehe, macam-macam tekaan lak dah saya ni.

Saja je, sebagai awareness untuk semua yang tak tahu.

No comments: