Wednesday, September 20, 2006

motor

Pagi-pagi, jalan memang sibuk. Semua berpusu-pusu ke pejabat.

Pagi tadi, di pertengahan jalan ke pejabat, saya nampak seorang pakcik dengan motor dia di tengah jalan besar yang sibuk. Tengah mengusung motor untuk ke tepi jalan. Tayar belakang tak dapat gerak. Jadi dia kena angkat.

Kereta banyak. Saya pun risau tengok. Sedih pun iya, sebab pakcik tu dah berusia. Saya yang dalam van dengan mak, bisik dalam hati, "Moga-moga ada yang baik hati berhenti untuk hulurkan bantuan pada pakcik tu."

Pakcik tu dah selamat di tepi jalan. Ada seorang pemuda berhentikan motornya di depan sikit. Turun, bantu pakcik tu. Lepas tu saya tak tahu apa jadi. Sebab kami dah ke depan.

Saya berfikir. Kalau tak ada ilmu baiki motor, macam mana nak bantu pakcik tu? Walau seingin mana pun rasa nak menghulurkan bantuan, tapi memang tak boleh. Sebab yang utamanya mesti ada pengetahuan, asas sekurang-kurangnya, pasal motor. Untuk kenal pasti apa rosaknya.

Ini baru pasal motor. Pasal benda-benda lain? Macam mana kita nak bantu mereka yang memerlukan jika kita tak ada ilmu pasal benda tu?

Ilmu ni kita timba bukan untuk kegunaan diri sendiri saja. Tapi juga untuk bantu orang lain. Jadi, jangan memilih untuk belajar. Belajarlah semua perkara! Sebab kita tak tahu kegunaannya pada masa hadapan...

Jikalah saya tahu baiki motor, tentu saya akan minta mak berhentikan van untuk bantu pakcik tu...

2 comments:

Anonymous said...

Mira,xde hadith Nabi yang mnggalakkan kita blajar sampai ke negeri CHina..ia PALSU!Dan Nabi bagi amaran keras pada siapa2 yang berbohong atas nama Baginda...harap Mira berhati2 pasni nk guna nama Nabi..Wallahua'lam..

mira said...

salam anonymous. mekasih gtau. saya tak tau pula. akan dibetulkan. mekasih sekali lagi.

p/s: boleh letak nama tak? saja nak tahu siapa yang tegur. lain kali boleh menuntut :)