Sunday, June 12, 2005

cop duit sendiri

Benar-benarkah orang Melayu ada mentaliti makan gaji disebabkan sejarah?

Tak perlu cari sebab untuk bermalas-malas wahai orang Melayu...

Yang saya tahu, dasar pecah dan perintah benar meletakkan orang Cina pada urusan perniagaan. Tetapi orang Melayu... pertanian dan perikanan itu kerja makan gaji ke?

Bukankah itu juga perniagaan? [Jika silap sila betulkan]

Mungkin kaum yang bekerja di estet dan ladang-ladang itu saja yang terkecuali. Tapi mereka juga boleh dikatakan telah berjaya sekarang kan?

Jadi, di mana sebenarnya akaran mentaliti malas menjadi pengeluar ni?

Sebab, orang Melayu ini berada di Malaysia, di Tanah Melayu, tempat tumpah darah sendiri. Bukan di negara orang yang perlu pada usaha yang lebih.

Kenapa pendatang asing boleh maju di Malaysia? Kayanya lebih-lebih lagi daripada penduduk tempatan. Tapi, hasilnya adalah dari Malaysia. Jadi, tak kaya lagikah Malaysia ini sehingga timbul masalah banjiran penganggur di kalangan graduan universiti?

Kata Chef Li: Memandang tapi tak melihat. Mengetahui tapi tak menghayati.

Kita ni terlalu kejarkan apa yang diperlukan oleh pasaran kerja, tapi kita lupa adakah pekerjaan yang kita kejarkan itu sesuai dengan rohani kita?

Sebagai PENGUSAHA minat dan impian, kita juga mesti menjadi PENGUASAnya. Jadilah manusia yang MERDEKA!

Kuasai kemahiran dan kelebihan. Gunakan sepenuhnya apa yang telah dianugerahkan.

Gerakkan POTENSI diri anda. Jangan kongkongnya dalam skema dan norma masyarakat Melayu. Jangan takut untuk berubah, jangan takut untuk mencuba.

Kerana dunia ini cukup luas untuk rezeki masing-masing, asal saja kita berusaha.

Dan ingatlah 9/10 rezeki adalah melalui perniagaan. Jadi, ini juga saranan daripada saya yang pernah tak memandang langsung bidang ini dahulu: BERNIAGALAH.

Kenapa mesti beria benar nak berniaga? Makan gaji saja pun dapat hidup juga. Janganlah dok kejar sangat dunia tu, tak ke mananya. Bersederhana sajalah, asal kita bahagia...

Bahagia?

Ya lah, nanti jangan melenting salahkan orang lain kenapa biarkan cuma orang Kristian yang hulurkan bantuan kemanusiaan Tsunami atau sebarang tabung kebajikan.

Janganlah salahkan kerajaan negara Islam yang tak cukup kelengkapan perang yang canggih manggih untuk lawan musuh Islam sedang kita masih sumbang pada mereka. Ya lah, Nokia made in Malaysia masih belum ada kan?

Jangan salahkan pemimpin Islam yang tak dapat kuasai politik kerana tak mempunyai kestabilan kewangan untuk benar-benar memancing kepercayaan rakyat.

Macam mana nak berniaga sekarang? Kan tengah belajar ni? Nanti yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran.

Berniaga tak semestinya kena ada kedai atau masa khusus untuk mengusahakannya. Berniaga boleh mula kecil-kecilan dan 'sambil-sambil'.

Dah ramai siswa siswi sekarang, sahabat-sahabat saya dah ada peniagaan sendiri. Hebat-hebat pula tu, setandingan dengan yang pakar di luar sana. Kadang-kadang ada yang buat lebih dari satu jenis perniagaan.

Ada yang jual server, ada yang menasyid, ada yang jual alat tulis, kerepek, nasi lemak atau kek, ada yang tawarkan perkhidmatan buat tag, buku cenderahati atau persembahan multimedia, ada yang buat MLM, ada yang jual t-shirt, ada yang buat perkhidmatan sewa kereta, novel atau cd, ada yang buat servis printing atau baiki komputer, banyak lagilah!

Semua itu berniagalah! Makan masa sangat ke? [Oh, mungkin ya untuk nasyid :) ]

Tapi, itu untuk yang mampu. Yang tak mampu, boleh mula 'tidur dan buat duit'.

Huh?

Menabunglah. Atau untuk lebih efisien, melaburlah. Kembang biakkan simpanan yang sedia ada itu. Taklah statik saja sehingga 10 tahun akan datang.

Jika dalam simpanan anda ada RM1000, dengan dividen 10% setahun, sepuluh tahun akan datang TANPA apa-apa simpanan tambahan selepas itu, sekurang-kurangnya anda akan punya RM1000 lagi wang tambahan.

Jika setiap semester anda peruntukkan RM300 [lebih kurang 10%] daripada pinjaman PTPTN untuk disimpan bersama dengan RM1000 yang sedia ada, dalam masa 4 tahun pengajian, tanpa kerja atau sebarang gaji, anda akan mendapat

Tahun pertama: 10% x RM1600 = RM160
Tahun kedua: 10% x RM1800 = RM220
Tahun ketiga: 10% x RM = RM280
Tahun keempat: 10% x RM3400 = RM340

Jumlah tambahan = RM1000.
Jumlah semua simpanan = RM4400

Jika anda tak menabung, RM1000 yang sedia ada itu mungkin akan dibelanjakan tanpa dapat dikesan pun ke mana arahnya. Saya pasti ramai yang pernah alami situasi ini. Rasanya macam banyak jumlah duit yang dikeluarkan tadi, tapi, eh, dah habis? Tercicir ke?

Haha, biasalah tu...

Topup kredit la, McD la, novel la, CD la, kasut dan sandle la, belanja kawan la, digicam la, komputer la, macam-macam ada!

Dan, jika anda cuma menabung tanpa melabur, cuba kira berapa anda rugi setiap bulan dan setiap hari?

RM1000 / 4 tahun pengajian = RM250 setahun
RM250 / 12 bulan = RM20.83 sebulan
RM250 / 365 hari = RM0.68 sehari

Itu untuk saham amanah yang memberikan maksimum dividen tahunan 10% saja. Kalau ada yang lebih?

Cuba teruskan dengan jumlah gandaan tahunan yang lebih tinggi untuk tahun-tahun selepas anda tamat belajar. Dah dapat kerja, makin banyak duit untuk tabungan kan?

Sekurang-kurangnya, taklah hanya harapkan FAMA saja lepas ni. Baru layak ada orang lain untuk ditanggung sama.

;)

# Ingat formula Pakdi, PENDAPATAN - SIMPAN = BELANJA, bukan PENDAPATAN - BELANJA = SIMPAN.

# Boleh terus baca blog Pakdi.

6 comments:

Ati said...

Semangat Mira, senyum-senyum Ati baca.

Lama Ati baca, hari ini Ati nak kongsi sesuatu. Kita tengok dari sudut lain pula, dan beberapa poin lagi yang Ati nak kongsi.

Satu hal, kita tak nak atau takut atau malas berniaga.

Ini Mira sudah jelaskan.

Satu hal lagi, kita tak sokong perusahaan dan pengeluaran orang Islam sendiri.

Pertama yang perlu kita tengok, dalam bilik air kita - ubat gigi Colgate, pencuci muka Clean & Clear.

Kedua, kita pergi membeli belah di mana - Carrefour, Giant.

Mak Ati mengajar prinsip - kalau barang yang sama boleh kita dapati di kedai orang Islam, walaupun harga tinggi sedikit tapi masih dalam jangka belanja kita - beli di kedai orang Islam.

Jimat lagi juga, bila keluar dari asrama kita kena gosok baju - pakai elektrik, tambang bas, makan. Beli di kedai asrama - pakai t-shirt sahaja, jalan beberapa tapak.

Itu soal bila kita jadi pengguna.

Bila kita jadi peniaga pula, ada soal lain pula.

Pekerja yang kita nak selamatkan dari menganggur culas buat kerja. Tuan kedai yang sama-sama Melayu dan sama-sama Islam cerewet dan buat hal. Kawan-kawan ambil kesempatan guna khidmat kita percuma. Kita pula akhirnya jatuh semangat.

Pengalaman di atas semuanya Ati tengok dengan segala deria Ati sendiri. Ati hidup dalam keluarga berniaga. Walaupun banyak lagi yang Ati tak tengok, tapi yang Ati lalui cukup beri pengalaman.

Berniaga bukan setakat soal ubah minda kita dari malas jadi rajin. Berniaga soal transformasi seluruh pandangan hidup kita; segala-galanya.

Teruskanlah membuka minda orang. :)

mira said...

salam.

terima kasih ati. tak sangka lawat sampai hari ni. hehe... malu ah bila yang berilmu baca :)

saya tak lahir dari keluarga yang berniaga. saya tak pernah masuk dalam pemikiran orang berniaga.

bantu berniaga? cuma jadi kuli jual barang komputer saja pernahlah. itupun, tak sampai 2 bulan.

baru sekarang terbuka mata pasal kepentingan jadi PENGELUAR bukan lagi PENGGUNA.

cuma, nak usahakan sesuatu lebih daripada kesedaran, saya tak ada ide lagi. cukuplah dengan 'urusan' sekarang dulu. tak menang tangan pun lagi :)

ati ada usahakan apa² ke sekarang?

Ati said...

Mira,

1. Kita sama-sama menuntut ilmu, dan berkongsi.
2. Ati pun setakat ini tak adalah jadi tauke pun. Jadi kuli juga.
3. Dari kesedaran akan ada perubahan.
4. Usahakan apa-apa? Ada. Ati tengah usahakan duit sambil tidur. Macam yang Mira tulis itu. :)

dinaluzriq said...

setuju!! w/pun sblm ni KM kurang b'minat nak menambahkan poket sendiri dan 'umat islam'..tp bila kesedaran itu timbul..kesedaran itu muncul..peluang ni KM tak lepaskan..nak join??..insyaallah tak rugi..nnti akn diceritakan..

mira said...

eh, kak mar pun dah jadi macam pakdi? hehe... mantap ar! tahniah! :)

Anonymous said...

BETAPA MUDAHNYA BUAT DUIT – MODAL CUMA $1 SAHAJA
INSPIRASI DARIPADA PROGRAM TABUNGAN RAKYAT MALAYSIA...UNTUK SEMUA YANG MEMPUNYAI AKAUN DENGAN BANK-BANK DI MALAYSIA.

KELEBIHAN SISTEM INI….
Skim ini tidak menyalahi undang - undang
Malaysia.
Tiada pihak yang tertipu. Sila baca dengan teliti dan fikirkan.
Mudah difahami.
Berkonsepkan sumbangan bagi menjana pendapatan sesama peserta.
Modal Hanya RM 3.00 dan kos membuat
salinan ( contoh 100 keping dan duit setem jika perlu) Jika anda
menggunakan email, ianya percuma!!!!
Rancangan khas skim ini pernah disiarkan televisyen Malaysia di
dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia, 31 ogos 1999 jam 8.50 pagi. Ia
mendapat komen - komen yang positif dari pemanggil telefon yang
pernah menyertai skim seumpamanya.
Tiada orang tengah. Pendapatan adalah milik mutlak peserta dan hasil daripada usaha promosi peserta sepenuhnya.
Program ini amat mudah sekali.
Program ini hanya layak dilaksanakan di Malaysia sahaja kerana ia menggunakan Matawang RM sahaja.
• Jumlah Keseluruhan sumbangan ialah RM3.00 sekali sahaja. Sumbangan adalah ikhlas untuk saling membantu peserta lain dari segi kewangan.
Amat berkesan kerana dengan hanya tiga orang menyertai Program ini kita sudah berjaya memperolehi kembali Sumbangan kita terdahulu yang dipulangkan sebagai penghargaan atas usaha kita.
Tiga Langkah segera untuk mendapat wang dengan mudah. Sertai program ini, jangan lepaskan peluang ini, anggaplah sumbangan anda sebagai pelaburan.


Langkah 1
BANK IN
Sumbangkan RM1.00 kepada setiap peserta yang disenaraikan dibawah ini :
Peserta No.1
Nama : MOHD HISHAM BIN NORDIN
Bank : Maybank Bhd No. Akaun : 162740002790
Peserta No.2
Nama : MOHD JOHARI BIN OTHMAN
Bank : Maybank Bhd No. Akaun : 512147051036
Peserta No.3 [Bakal dikeluarkan]
Nama : MOHD RADZI BIN OTHMAN
Bank : Maybank Bhd No. Akaun : 164258079921

PESERTA (No.3) YANG DIKELUARKAN
Nama : ROKIAH BINTI ISMAIL
Bank : Maybank Bhd No. Akaun : 152040258579
**Anda boleh menggunakan akaun mana-mana bank.
Bukti pembayaran :
(Sila masukkan reference number, tarikh dan masa transaction dan
jumlah pembayaran di ruangan ini.
Kepada yang menggunakan internet banking, `copy' dan `paste' di
bawah)


Funds Transfer to 3rd Party Accounts
Status: Successful
From Account: 162740002790 WSA
New Balance: RM948.38
To Open 3rd Party Account: 164258079921
Amount: RM1.00
Effective Date: Today
Account Holder Name: MOHD RADZI B OTHMAN
Reference Number: 1143190959
Transaction Date/Time: 13 Jul 2005 09:12:30




Funds Transfer to 3rd Party Accounts
Status: Successful
From Account: 162740002790 WSA
New Balance: RM948.38
To Open 3rd Party Account: 164258079921
Amount: RM1.00
Effective Date: Today
Account Holder Name: MOHD RADZI B OTHMAN
Reference Number: 1143190959
Transaction Date/Time: 13 Jul 2005 09:12:30




Funds Transfer to 3rd Party Accounts
Status: Successful
From Account: 162740002790 WSA
New Balance: RM947.38
To Open 3rd Party Account: 152040258579
Amount: RM1.00
Effective Date: Today
Account Holder Name: ROKIAH BINTI ISMAIL
Reference Number: 1143191011
Transaction Date/Time: 13 Jul 2005 09:13:16


Gunakan mesin deposit tunai ATM . Pastikan anda menggunakan BANK dan NOMBOR AKAUN yang betul.
** ‘Bank in’ menggunakan Mesin deposit Tunai ATM tidak menggunakan kad, hanya tekan dan masukkan nombor akaun kemudian masukkan wang tunai ke dalam slotnya.
atau/pilihan terbaik dan termudah...........
Gunakan pemindahan menggunakan online / internet banking seperti www.maybank2u.com.my
Langkah 2
EDIT MAKLUMAT PESERTA PADA LANGKAH 1/ GANTIKAN NAMA ANDA
Setelah kamu menyumbang kepada ketiga-tiga peserta,
Lakukan seperti berikut:
a) Keluarkan peserta No.3 dari senarai**
b) Alihkan peserta No.2 ke tempat Peserta No.3
c) Alihkan peserta No.1 ke tempat Peserta No.2
d) Masukkan Nama Anda, Nama Bank & Nombor akaun anda
ditempat No.1
UNTUK LEBIH JELAS PERHATIKAN KAEDAH DI BAWAH:
Peserta No.1
Nama : [Isikan Nama Anda]
Bank : [Bank Anda] No. Akaun : [No. Akaun Anda]

Peserta No.2
Nama : MOHD HISHAM BIN NORDIN
Bank : Maybank Bhd No. Akaun : 162740002790

Peserta No.3 [Bakal dikeluarkan]
Nama : JOHARI BIN OTHMAN
Bank : Maybank Bhd No. Akaun : 512147051036

PESERTA (No.3) YANG DIKELUARKAN
Nama : MOHD RADZI BIN OTHMAN
Bank : Maybank Bhd No. Akaun : 164258079921

Langkah 3
KEMPEN
Sebarkan mesej ini melalui e-mel, postkan dalam ‘group’,
sebarkan di laman perbincangan mengenai peluang mencari wang diinternet.
Banyak lagi ‘group’ di Malaysia ini.
PERIKSA AKAUN ATM ANDA DARI MASA KE MASA

Bagaimana Program ini berfungsi?
• Apabila anda mengedarkan mesej ini kepada 100 orang atau lebih, setiap peserta baru akan memasukkan RM1.00 kedalam akaun bank anda melalui mesin deposit tunai ATM/Internet Banking.
Setiap peserta baru tersebut akan mengedarkan mesej ini setelah dieditkan kepada 100 orang atau lebih.
• Proses ini akan berterusan seperti carta di bawah.
Peringkat edaran Bilangan yang diedarkan Amaun anda terima
Anda peserta No.1 100 x RM1.00 = RM100.00
Anda peserta No.2 100 x 100 x RM1.00 = RM10,000.00
Anda peserta No.3 100 x 100 x 100 x RM1.00 = RM1,000,000.00
Amaun di atas adalah jika penyertaan bertindak 100%.
• Mengikut pengalaman kami, penyertaan adalah sekitar 40%. Ini bermakna anda akan menerima
a) Anda peserta No.1 RM40.00
b) Anda peserta No.2 RM4000.00
c) Anda peserta No.3 RM400,000.00
Katakan penyertaan paling tidak berkesan, hanya sekitar 10%. Ini bermakna anda akan menrima
a) Anda peserta No.1 RM10.00
b) Anda peserta No.2 RM1000.00
c) Anda peserta No.3 RM100,000.00

CARA MUDAH MEMPROMOSI
• Bagaimana membuat promosi Program? Caranya ialah dengan menghantar kepada rakan-rakan atau kepada sesiapa sahaja yang anda kenali.
• Klik www.yahoo.com . Pilih ke ‘Group’. Lihat senarai ‘group’ dari Malaysia. Daftar atau register diri anda ke dalam group tersebut sebelum mengepos mesej ini. Hantar e-mel menerusi kumpulan-kumpulan ini dengan alamat ‘group e-mel’ yang diberikan kepada anda semasa mendaftar. Kirimkan mesej ini menggunakan ‘copy & paste’. Mudah sahaja.
• Boleh buat secara manual iaitu pos kepada rakan-rakan atau sesiapa sahaja.
• Cara paling berkesan ialah dengan mempelawa rakan atau sesiapa yang anda kenali kerana mudah mempercayai antara 1 sama lain.

Jangan lupa buat salinan sebagai rujukan.

Jika membuat secara Offline (mengepos surat) sila buat salinan slip wang masuk.
LAKSANAKAN DENGAN JUJUR TANPA BERPUTUS ASA. KEJAYAAN ADALAH MILIK MEREKA BERUSAHA PENUH YAKIN DAN BERTERUSAN.

SELAMAT BERJAYA.

MOderator