Monday, June 30, 2008

akademi nasyid

Saya sekarang mengikuti program realiti TV yang terbaru: Akademi Nasyid.

Saya rasa inisiatif ini sangat baik untuk jadi pilihan utama mereka yang minat dalam bidang seni suara tetapi tak mahu yang melalaikan. Asal saja ia tak jadi alternatif untuk mereka yang nak jadi artis tapi tak boleh masuk ke mainstream [seperti apa yang sesetengah daripada kita definisikan].

Kalau kalian nak tau, saya juga mengikuti perkembangan Gangstarz. Setakat itu sajalah. Nak ikuti Akademi Fantasia tak ada Astro pula :p

Bila dah tonton dua-dua, saya mesti compare. Apa yang saya dapat lihat, konsepnya lebih kurang sama. Markah 50 peratus daripada juri dan 50 peratus daripada undian SMS orang awam. Akan ada 3 peserta [kumpulan/solo] peserta yang dipanggil ke tengah pentas sebelum salah satunya disingkirkan setiap minggu -- bergantung pada penerbit. Komentar diberikan selepas setiap 2 persembahan. Salah seorang juri pasti ada yang suka berikan komen yang jitu dan panas. Untuk Gangstarz ada Ajai, untuk Akademi Nasyid ada pula Tuan Farihin.

Walau terasa kehangatan persembahan dan sorakan lebih di Gangstarz, tapi kalian tak akan rasa betapa damai dan bahagianya mendengarkan nyanyian peserta seperti dalam Akademi Nasyid.

Secara peribadi, saya suka pada persembahan dan penyampaian dari hati peserta Akademi Nasyid yang bernama Azhan Atan [dengan adik-adik, selalu tersasul panggil beliau Pakcik Atan].

Minggu lepas, dendangan lagu 'Kepadamu Kekasih' yang dipopularkan oleh M. Nasir sangat menusuk kalbu. Saya tersentuh. Sesuatu yang agak memeranjatkan saya apabila prejudgement saya terhadap pertandingan ini ialah: Macam mana agaknya nasyid yang dipertandingkan yang para pesertanya akan berebut-rebut menonjolkan kelainan untuk dikenali ini akan dapat menyempurnakan urusan dakwahnya?

Tuan Azhan, saya dah salah.

Kehadiran Tuan menghidupkan pertandingan ini. Memberi nafas keinsafan disebalik sebuah pertandingan duniawi.

KepadaMu Kekasih
Aku berserah
Kerana ku tahu Kau lebih mengerti
Apa yang terlukis di cermin wajahku ini
Apa yang tersirat di hati
Bersama amali

KepadaMu Kekasih
Aku bertanya
Apakah Kau akan menerimaku kembali
Atau harus menghitung lagi
Segala jasa dan bakti
Atau harus mencampakku ke sisi
Tanpa harga diri

Hanya padaMu Kekasih
Aku tinggalkan
Jawapan yang belum ku temukan
Yang bakal aku nantikan
Bila malam menjemputku lena beradu

KepadaMu Kekasih
Aku serahkan
Jiwa dan raga
Jua segalanya
Apakah Kau akan menerima penyerahan ini
Apakah Kau akan menerimaku
Dalam keadaan begini


Kerana fizikal, Tuan digelar manusia istimewa. OKU kata mereka. Disebabkan inikah lagu yang Tuan sampaikan berjaya mencuit rasa simpati dan insaf kami? Tidak, Tuan memang hebat. Tuan nyanyi dari hati. Kita tahu itu, sebab semua orang mengiyakannya. Saya ingat mungkin saya sahaja yang rasakan, tapi bila Tuan Farihin cakap,

"Tuan Azhan dah berjaya sentuh tauhid kami semua. Bila tauhid dah tersentuh, tak ada apa lagi yang kami perlu komen."

... Adakah yang lain juga rasakannya...?

Selain Tuan Azhan, saya juga gemar pada persembahan saudara Cicik. Bukan sebab beliau berasal dari Kuantan, tapi sebab persembahan bersahaja beliau yang memang menjiwai lagu yang disampaikan berjaya menyampaikan mesej lagu.

Saya bukanlah pakar mengomen pitching atau apa. Tapi bila kita dapat rasa, itu buktinya mereka menyampaikan dari hati. Dan kualiti inilah kelebihan Akademi Nasyid daripada Gangstarz. Lagu memang ada, sedap, kreatif. Tapi yang disampaikan berhenti di telinga cuma.

Kepada mereka yang masih belum berkesempatan menonton, terlupa atau belum terbuka hati untuk mengikuti persembahan peserta Akademi Nasyid, silalah cuba saksikannya pada setiap Sabtu jam 8.30 malam di TV9, Dekat di Hati.. ;)

Preview Akademi Nasyid Sabtu lepas:



Episod 2 - Part 5:



Cicik ialah satu-satunya peserta lelaki berambut panjang diikat dan Tuan Azhan adalah peserta yang memuat persembahan terakhir. Power, kan?

No comments: