Tuesday, July 01, 2008

anwar vs duniawi

Saya tak pernah nak ambil berat apa yang berlaku dalam 'industri' politik negara kita. Tapi tuduhan terkini yang dilemparkan kepada Dato' Seri Anwar Ibrahim memang dah sangat melampau. Saya tak dapat terima lagi perkara ni sejak Tun Dr Mahathir pun dah mengaku bersalah. Sekarang ada lagi pihak yang nak jatuh di lubang nak sama? Campur dengan beberapa poin yang terfikir hanya dengan menggunakan logik akal, saya yang dulu bertindak duduk di atas pagar pun dah jadi geram, marah dan membenci pihak yan kalian tahu siapa.

Saya quote pendapat saudara Faisal Mustaffa yang saya rasa sangat masuk akal.

Pendapat aku Tentang Saiful Bukhari

Ramai yang menghubungi aku bertanyakan pendapat peribadi aku mengenai ‘huru-hara’ yang melanda politik Negara beberapa hari ini. Aku merujuk kepada laporan polis yang dibuat oleh bekas pembantu Anwar Ibrahim, Saiful Bukhari Azlan diliwat oleh majikannya.

Terus-terang aku ingin menyatakan bahawa aku tidak mengenalinya. Tetapi, dengan mengikuti secara teliti mengenai perkembangan kes ini aku boleh membuat beberapa kesimpulan:



1. Timbalan Perdana Menteri, Dato Seri Najib Razak memberitahu sidang akhbar semalam (30 Jun) bahawa dia tidak terlibat dalam kes ini. Gambar (atas) yang didedahkan diambil tiga bulan lalu dengan pegawainya di Kementeriannya ketika Saiful datang untuk memohon biasiswa.

Kenyataan ini bercanggah dengan laporan yang dikeluarkan oleh Agendadaily yang melaporkan bahawa gambar tersebut diambil pada Januari 2008.

2. Najib berkata gambar pegawainya, Khairil Anas Yusof yang diambil dengan Saiful Bukhari di pejabatnya pada 12 Feb lepas adalah selepas Saiful Bukhari datang ke pejabatnya bersama seorang rakan untuk berjumpa dengan pegawainya bagi mendapatkan sokongan untuk mendapatkan biasiswa dari kerajaan melanjutkan pelajaran.

Keadaan ini sungguh pelik apabila seseorang yang ditendang keluar dari university kerana markah purata (GPA) Sem 1 06/07 GPA 1.0, Sem 2 GPA 0. Dan CGPA keseluruhan pada awal 2008 ialah 1.69 boleh menghantar permohonan untuk mendapatkan biasiswa kerajaan.

Di Parlimen, meraung-raung Ahli Parlimen membahaskan ada pelajar-pelajar yang mendapat SPM 10A masih susah untuk mendapat biasiswa kerana persaingan yang begitu sengit dari kalangan pelajar-pelajar.


Alasan kedua, adakah begitu senang prosedur seseorang pemohon untuk memohon sokongan daripada seseorang pegawai? Mengikut pengalaman yang aku terima daripada orang kebanyakan, terdapat banyak prosedur; tunggu giliran lah, dipass kan talian telefon kepada beberapa pegawai lah sehingga kita benar-benar dapat memohon sokongan.

Lain yang berlaku, layanan pegawai di Pejabat Timbalan Perdana Menteri sungguh lah mesra sehingga dapat bergambar kenang-kenangan ketika memohon surat sokongan untuk biasiswa!

3. Kes ini diambil tindakan oleh pihak polis dengan cepat. Sungguh menghairankan kerana banyak laporan polis lain yang dibuat tidak pernah diambil sesegera ini. Alasannya, terpaksa melihat kes-kes yang lain yang masih belum siasat.

Aku juga membuat banyak laporan polis berhubung dengan salahlaku polis, Perdana Menteri, Menteri, Peguam Negara dan sebagainya tetapi tidak pun aku terima siasatan secepat ini? Apalah mustahaknya kes bekas Timbalan Perdana Menteri berbanding dengan kes salahlaku Perdana Menteri yang memerintah?

4. Anwar Ibrahim liwat? Mengapalah Anwar yang pernah didakwa sebelum ini (1998) mahu lakukan perkara itu sehingga beliau dipenjarakan bertahun-tahun? Lagipun, bukankah Anwar masih lagi mengalami sakit pinggang belakang? Sewaktu aku menjadi setiausaha peribadi untuk Setiausaha Agung keADILan suatu waktu dahulu, sungguhpun Anwar sudah pun bebas daripada penjara, beliau masih lagi mengalami kesukaran untuk memanjat dan menuruni tangga pejabat di Brickfields sehingga Setiausaha Pegelola pada waktu itu, Datuk Salehuddin Hashim meminta aku memimpin Anwar sehingga ke bawah?

5. Kalau pun benar tuduhan Saiful Bukhari ini, tidakkah dia berani untuk menolak ‘pelawaan’ majikannya untuk diliwat?

6. Wah! Hari ini (30 Jun) van forensik mula datang dengan lima kereta peronda dan seramai 15 anggota penyiasat pergi ke Unit 1151 Kondominium Desa Damansara, Kuala Lumpur untuk (kononya) menjalankan siasatan.

Aku masih lagi ingat bilamana tilam diusung ke mahkamah dan akhirnya tidak dijadikan bahan bukti.

7. Kenapa Peguam Negara dan Ketua Polis Negara tidak mengambil tindakan terhadap Chua Soi Lek yang terlibat dengan skandal seks luar nikah?

8. Kenapa Peguam Negara da Ketua Polis Negara tidak mengambil tindakan terhadap Datuk Azalina seperti yang terkandung dalam pengakuan seorang wanita yang dilaporkan dalam berita Malaysia-Today?



Akhir sekali, aku hendak lihat sesetengah gelintir yang mengaku bertahun-tahun aktivis reformasi untuk betul-betul menyokong Anwar dan keADILan pada waktu ini. Hanya apabila Pakatan Rakyat menang besar. Muka-muka mereka tiba-tiba timbul dan boleh pula mengaku berjuang….


Dan pesanan Dato' Seri Anwar Ibrahim:

"Laporan polis yang dibuat terhadap saya awal pagi ini adalah satu rekaan semata-mata.

Saya percaya kita sedang menyaksikan ulangan pendekatan sama yang digunakan terhadap saya pada tahun 1998 apabila tuduhan palsu dibuat dengan paksaan.

Nyatalah ini satu tindakan terdesak oleh regim Barisan Nasional untuk menghalang usaha rakyat Malaysia menuju kebebasan, demokrasi dan keadilan.

Laporan palsu ini dirancang oleh pihak-pihak berkepentingan untuk menyerang saya sebagai satu serangan balas terhadap bukti yang saya perolehi mengaitkan Ketua Polis Negara Musa Hasan dan Peguam Negara Gani Patail dengan perbuatan salah laku, termasuk usaha pemalsuan bukti-bukti kes yang melibatkan saya pada tahun 1998-99.

Image Serangan jahat ini tidak akan menghalang saya dari mendedahkan bukti-bukti tersebut kepada awam.

Saya menyeru rakyat Malaysia untuk bangun menentang kuasa-kuasa menindas yang akan digunakan oleh kerajaan pada hari dan minggu-minggu berikutnya.

Kita menjangkakan pihak media, badan kehakiman dan pihak polis akan tunduk di bawah telunjuk serta arahan pemerintah.

Rakan-rakanku rakyat Malaysia- kita telah mengambil langkah berani pada 8hb Mac 2008 untuk mara demi harapan baru untuk kebebasan dan keadilan untuk semua rakyat.

Gerakan rakyat untuk perubahan mesti terus maju dengan segala kekuatan dan keberanian." (Anwar Ibrahim, 29 Jun, Shah Alam).

3 comments:

Husaini Hussein said...

memang bernas beserta bukti... tahniah!

Syaf4zwan said...

saya pun geram jugak.. KERAjaan dah hilang arah, umNO dah tak relevan.. Semua ini hanya untuk menjatuhkan anwar dari merampas takhta kemenangan, dan juga mengalih pandangan pada isu najib dan geng2 C4.. tak lupe si rosmah tu.. bile lagi nak tutup aurat weii.. henci betullah..

Anonymous said...

anwar ini penipu besar...pengkhianat bangsa ...ibarat pacat berbulu.