Tuesday, August 18, 2009

mc + cikgu @ karnival mathscomp

Dalam masa sehari, saya telah melalui 2 tekanan cabaran. Kedua-duanya untuk Karnival Mathscomp anjuran Jabatan Matematik, Sains dan Komputer (JMSK) Politeknik Port Dickson.

Entah kenapa, saya jadi pilihan pula untuk menjadi salah seorang pengerusi majlis bagi majlis perasmian karnival tersebut, juga menjadi 'penceramah' untuk Bengkel Pembinaan Blog.

Seperti apa yang saya cakap pada Cikgu Suhairi, "Bukan senang orang nak 'nampak' kita. Jadi, kenalah buat yang terbaik dan tidak menghampakan harapan mereka yang percaya." Dan sekaligus, kita pun dapat menambahkan pengalaman untuk masa depan.

Menjadi pengerusi majlis merupakan pengalaman pertama di Politeknik ini, dan yang ketiga kali sepanjang hidup. 2 kali yang pertama ialah semasa program Taaruf Week di UIA semasa saya menjadi komiti Program Coordinator.

2 pengalaman pertama itu, walau dah berlaku 3 tahun lalu jadi pemangkin kekuatan saya untuk tugasan kali ini. Sekurang-kurangnya, debaran tadi tidaklah seperti sewaktu 2 kali yang pertama itu.

Lagipun, tanggungjawab kali ini dipikul berdua. Bebannya kurang berbanding apabila majlis itu sepenuhnya di bawah kendalian kita.

Walaupun saya 'sasterawati negara', teks pengacara majlis perasmian Karnival Mathscomp tadi diserahkan kepada pasangan pengacara majlis saya, seorang pensyarah lelaki dari JMSK (tak perlulah saya sebut nama beliau. Nanti saham beliau naik mendadak).

nafi + mira @ perasmian karnival mathscomp


Penguasaan Bahasa Melayu, protokol majlis, pengalaman dan kespontanan beliau agak baik. Jika dibanding dengan saya, saya kalah 4-1. Jadi, saya lepaskan sedikit tanggungjawab menguruskan teks kepada beliau.

Bagi saya sendiri, apabila teks tersedia dan yang tinggal cuma untuk dibacakan, saya lebih yakin. Apatah lagi tak perlu speaking macam dulu.

Itu cerita mengenai pengalaman mengacara majlis.

Pengalaman jadi cikgu ialah yang paling kelakar. Saya tak pernah mengajar satu kelas sebelum ini. Saya tak pernah beri ceramah. Tapi saya rasa penguasaan kelas saya tadi agak boleh tahan (rasa macam nak perasan).

mira @ bengkel pembinaan blog


Mula-mula masuk kelas (makmal komputer) memang sangat kekok. Macam buat presentation kelas di UIA dulu. Depan pensyarah. Rasa macam saya membaca saja. Dan tak faham pula tu apa yang saya baca. Bos pula ada di belakang memerhati. Dengan pakai topeng pelindung virus H1N1nya, saya tak tahu, beliau ni sedang senyum atau tidak.

Walau bagaimanapun, mula-mulanya agak lega, sebab saya dapat portable mic. Risau sebab saya dah lama tak bercakap kuat, apatah lagi untuk 2 jam setengah.

Malangnya, portable mic tu tak reliable. Baru cakap beberapa minit, suara dah jadi normal. Saya pelik, macam tak ada kesan pakai mic ni. Bos kat belakang dah buat signal 'tak dengar'. Saya apa lagi, guna kudrat yang ada untuk lontar suara sehabisnya.

Haha, masa tu dah hilang segala malu terlebih yang ada. Saya dah tak kisah siapa yang masuk kelas tu. Saya agak, technicians saya pun terkejut pada perwatakan saya petang tadi: Akan buat apa yang tak pernah dan segan untuk buat bila kedaan memaksa.

Ya, motivasi (tekanan) memang dapat mengeluarkan tenaga harimau dalaman kita.

Dan tiba-tiba, entah kekuatan dan semangat dari mana, saya dapat mengeluarkan ayat-ayat yang biasanya terkeluar waktu saya bermonolog. Dah tentu ayat-ayat tu lancar, tanpa tersekat-sekat, tak dirancang, tapi cantik.

Fuh, saya dah dapat keluarkan sikit potensi dalaman! Dari bercakap sendiri kepada bercakap depan khalayak secara spontan! Saya dah dapat keluarkan potensi diri. Saya agak, ia akan keluar bila saya dah selesa dengan satu-satu keadaan asing tu.

Maksudnya, semuanya memerlukan masa. Untuk menjadi yang lebih baik daripada semalam, kita hanya perlu beri peluang kepada diri kita, dan biarkan masa melakukan tugasnya.

Jika saya ikutkan rasa gementar dan tak boleh buat (sebab tak pernah buat), saya tak akan terima tanggungjawab untuk menjadi pengacara majlis dan penceramah.

Bila saya tak terima, mana tau yang saya boleh buat atau tidak? Dan macam mana pula nak tahu jika ada antara tugasan yang diberikan itu sebenarnya adalah kekuatan kita?

Esok ada lagu satu tanggungjawab menjadi pengacara majlis. Mengendalikan program Bersama Angkasawan Malaysia. Iya, akan ada Datuk Dr. Sheikh Muzaphar Shukor. Doakan yang terbaik.

3 comments:

innerinspiration said...

Memang menjadi mc amat mencabar. Skill public speaking takkan dapat dalam sekelip mata. kena selalu berlatih dan cuba untuk jadi mc. nanti alg wat artikel bagaimana menjadi mc yang baik.

innerinspiration said...

artikel dah siap. bacalah kalau de masa. mudah-mudahan ada manfaatnya.

EYA ZAMANI ZAITEE said...

hihihi MC ya mira ..bagus2 ..pengalaman tu ...:)