Wednesday, August 19, 2009

mc @ program bersama angkasawan malaysia

Alhamdulillah, dah selesai tanggungjawab mencabar untuk Mathscomp kali ini. Jadi pengerusi majlis untuk program Bersama Angkasawan Malaysia tadi agak menyeronokkan walaupun sebelum mula majlis, debaran itu tetap kuat.

mc tak terlatih

MC tak terlatih. Saya suka gambar ni


Kenapa ia jadi menyeronokkan? Sebab program itu sendiri sudah menyeronokkan. Bertemu dengan idola masyarakat Malaysia, siapa yang tak teruja? Maka, sambutan majlis sangat hebat.

Hadirin yang kebanyakannya terdiri daripada pelajar memang ramai. Tapi mereka tak kisah untuk berdiri di belakang dewan, asal dapat bersua dengan insan yang telah mengharumkan nama Malaysia ini di depan mata.

Datuk Dr Sheikh Muzaphar Shukor ini memang mengagumkan. Penampilannya bersahaja, seperti tidak tergantung pada gelaran datuk. Senyum yang tak pernah lekang dari wajah membuatkan beliau tampak mesra sentiasa.

Dari segi wajah, ketinggian dan perwatakan, beliau memang sesuai jadi Prince Charming kisah dongengan puteri barat. Ini komentar sampingan, tak masuk dalam motif cerita kali ini.



Price charming Malaysia


Keterujaan hadirin menyambut hangat kedatangan angkasawan pertama Malaysia ini juga membuatkan kata-kata saya, "..program kemuncak Karnival Mathscomp 2009 anjuran Jabatan Matematik, Sains dan Komputer Politeknik Port Dickson." disambut dengan tepukan gemuruh hadirin.

Saya tak percaya yang saya boleh membuatkan mereka beri tepukan :)

Tu belum bila saya panggil Datuk Dr Sheikh Muzaphar beri ceramah. Pelajar politeknik ni memang happening. Cikgunya pun sama naik.

Tambah menyeronokkan apabila Datuk Dr Sheikh Muzaphar beri ceramah yang sangat menarik. Dengan persembahan video kenangan harian semasa di ISS sehinggalah dalam setiap cerita yang penuh berinformasi.

Saya jadi 'kisah apa aku duduk di depan?'. Sama gelak dengan hadirin bila Datuk Dr Sheikh Muzaphar keluarkan cerita-cerita yang melucukan.

Sesi soal jawab dibuka sendiri oleh Datuk Dr Sheikh Muzaphar. Dah kurang tugas pengerusi majlis di situ. Beliau berjalan sendiri kepada yang nak tanya tu. Sangat sporting.

Pelajar yang gila-gila dan sangat teruja ni masing-masing dengan semangatnya angkat tangan. Soalan memang ok, tapi yang mencuit hati bila mereka sempat bergambar peluk bahu Datuk Dr Sheikh Muzaphar sambil tanya soalan. Jadi, mereka nak tanya soalan sebab nak panggil beliau datang dekat dan ambil kesempatan ambil gambar. Nak tunggu lain ketika memang tak adalah.

Alahai korang ni. Pandai ye? :D

Kami kakak dan abang MC ni jugalah yang tak dapat bergambar sama Datuk Dr Sheikh Muzaphar. Hailah nasib~

Datuk Dr Sheikh Muzaphar, terima kasih sebab sudi hadir di Politeknik Port Dickson dan beri sedikit pendedahan keadaan dan kehidupan di angkasa lepas sana. Pengalaman Datuk memang menarik.

Puan Zainaton, Ketua Jabatan Matematik, Sains dan Komputer, terima kasih sebab beri saya peluang jadi pengerusi majlis. Bukan senang nak dapat peluang yang dapat buat kita lebih kenal diri ni.

Terima kasih juga untuk cenderahati buku ni:



Menggapai Bintang


Buku ni saya dah baca hampir habis. Memang best. Kisahnya sangat mengharukan. Rasa kesedihan keluarga Datuk Dr Sheikh Muzaphar apabila kehilangan seorang anggota keluarga yang sempat menyiapkan buku ini untuk Datuk Dr Sheikh Muzaphar sebelum beliau menghembuskan nafas terakhir.

Terima kasih kepada partner pengerusi majlis saya (masih tak mau sebut nama beliau. Tapi rasanya nanti bila saya publish gambar, semua boleh kenal). Saya ada juga tambah ilmu ke'MC'an bila bekerjasama dengan beliau.

nafi + mira @ program bersama angkasawan malaysia

Inilah dia


Dan terima kasih kepada Cikgu Suhairi, kak Juliah Aman dan Encik Azizul untuk ucapan semangat sebelum majlis dan ucapan tahniah selepas majlis. Saya sebagai 'budak baru belajar' dalam hal capub-mencapub ni memang sangat memerlukan sokongan seperti itu.

Saya sangat hargai ucapan cikgu sebagai orang yang lebih dulu berpengalaman jadi pengerusi majlis dalam perjumpaan ahli Kelab Pentadbiran sebelum ini. Terima kasih cikgu! Jika ada peluang, bolehlah realisasikan visi saya tu ya? ;)



Bergambar kenangan bersama kakitangan Unit ICT

1 comment:

innerinspiration said...

congrates mira! one step above dah skrg. dah mula perasan bakat dalam diri. nice! kalau bab public speaking mira leh dapat bantuan alg.huhu.