Wednesday, September 30, 2009

angkat-angkat

Saya baru terbuka mata pada hubungan adik-abang angkat melalui satu sampel.

(Minta maaf, mata saya ni jarang terbuka luas. Sebab jarang nak bersangka-sangka pada orang)

Patutlah kawan-kawan saya ada yang tak setuju dengan konsep abang-adik angkat ni. Ada juga yang tak setuju jika saya ambil abang angkat yang telah ada teman wanita/tunang/isteri. Rupa-rupanya stigma angkat-angkat telah disalah erti dan disalah guna.

Minta maaf teman, jika saya ceritakan tentang perhubungan angkat kalian. Tapi saya rasa patut diceritakan di sini, sebab ia mungkin mewakili banyak lagi kesilapan dalam perhubungan yang sama.

Saya juga ada abang angkat.

Kenapa saya ambil abang angkat?

Saya ke tempat kerja ini tanpa kenal sesiapa. Saya datang ke tempat orang bersendiri. Bila ada mereka yang anggap saya sebagai keluarga, saya akan anggap pengawasan mereka pada saya lebih cermat daripada seorang kawan biasa. Lantas saya boleh rasa lebih selamat.

Saya perlu pada seseorang yang boleh dianggap sebagai keluarga, untuk saya rasa sense of belonging pada tempat asing ini. Sekurang-kurangnya, tak adalah saya asyik fikir untuk pulang ke Kuantan saja.

Saya perlukan seorang sahabat lelaki yang dapat tolong saya buat kerja-kerja yang perempuan tak dapat buat. Contohnya berkenaan kereta yang lelaki lebih ramai yang fasih. Jika umum telah mengetahui yang dia ialah abang angkat saya, maka tak adalah mereka berkata-kata jika dibandingkan jika kami hanya bersahabat.

Tentulah permintaan saya dilayan seperti permintaan seorang adik yang seorang abang akan kata, "Jika bukan aku, siapa lagi yang nak tolong dia".

Dan saya perlu pada keluarga angkat untuk jadi tempat saya bercerita. Kadang-kadang, orang yang menduduki tempat itu (institusi/jabatan yang sama) lebih faham apa yang kita ceritakan daripada yang tidak.

Saya bukan mahu ambil kesempatan terhadap 'kemudahan' yang ada. Malah ia semua berlaku secara tidak sengaja dan bukan dirancang sejak awal, cuma selepas.. 8 bulan?

Takkanlah saya bekerja di sini semata-mata nak cari abang angkat...

TAPI...

Batas hubungan adik-abang angkat SAMA DENGAN batas hubungan perempuan-lelaki bukan muhrim.

Jadi, tak semestinya dia dah jadi abang angkat kita, kita boleh buat dia macam abang sendiri.

Ajaran mana pula yang kata bila dah jadi abang angkat, kita kena salam cium tangan sebagai tanda hormat macam yang kita buat pada keluarga kita yang lebih berusia?

Apatah lagi jika bertepuk-tampar dan bersentuh-sentuhan walau kita dakwa tak ada perasaan lain pun pada abang angkat tu.

Saya sangat terkejut dan sedih apabila melihat itu yang terjadi antara kamu dengan adik angkat kamu yang bertudung labuh, bersarung lengan dan berstokin. Adakah dia pun tak mengerti? Saya jadi sangat keliru.

Ia belum lagi masuk bab perasaan. Ia cuma baru berhenti setakat hukum agama. Bab perasaan, kalian pandai-pandailah sendiri.

Jika memang anggap dia sebagai abang, maka tak sepatutnya muncul perasaan selain itu. Kes perempuan berkahwin dengan abang angkat sendiri dah banyak terjadi.

Saya tak minta semua orang ikut cara saya mendapatkan rasa sense of belonging di tempat asing. Semua orang ada cara sendiri.

Dan saya tak cakap cara saya ini ialah yang paling tepat. Maka, jangan pula dikeji dan dikata yang bukan-bukan seperti saya buat ajaran sesat.

Saya menulis ini hanya mahu memperbetulkan stigma perhubungan angkat-angkat antara yang bukan muhrim.

Walau apa saja panggilannya pada sesuatu perhubungan rapat antara yang bukan muhrim, asasnya tetap sama. Tak boleh bersentuh kulit, tak boleh buka aurat.

Wallahu'alam.

3 comments:

fami said...

define semula ya.~ :)

phbgn adik angkat-abg angkat-kakak angkat, bkn dikira pada batas muhrim saja.

tetapi pada batas perhubungan itu.

itu lebih penting.

bak kata firdaus, ia mgkn mudah. tapi dunia bukan semudah itu.

fikirkanlah.

4everlove said...

salam,nak jadi adik angat abg boleh X??sorry..coz..terang tanye jer...kalu leh SMS i wokey..-0179682433-

4everlove said...

salam,nak jadi adik angat abg boleh X??sorry..coz..terang tanye jer...kalu leh SMS i wokey..-0179682433-