Wednesday, September 09, 2009

pelihara amanah III

Kerja kerajaan ni sangat susah untuk lari dari makan harta bukan milik sendiri.

Kerja swasta pun boleh berlaku. Tapi kurang. Sebab sumber tak sebanyak kerja kerajaan. Dan jika nak dapatkan keizinan ambil harta syarikat pun tak susah. Sebab bos empunya harta tu ada depan mata.

Saya pernah sebut tentang penggunaan internet di pejabat untuk urusan peribadi. Secara peribadi, saya akui, memang susah untuk mengelak daripada melakukannya.

Perkara berfizikal pertama yang saya diuji ialah dengan bateri A3 pejabat. Pada waktu tu, saya memang memerlukan bateri A3 untuk remote pemain DVD di rumah.

Kebetulan, di pejabat, memang ada lebihan bateri A3. Berkotak-kotak. Seolah-olah dah tak terusik pun. Saya telan liur. Ambil satu memang tak luak. Tapi tu bukan milik saya. Yang dihitung bukan kuantiti, tapi hati.

Akhirnya saya beli sendiri bateri A3 di kedai.

Kemudian, ada pula keperluan CD-R/DVD-R untuk burn video-video aerobik yang kami bimbing sebelum ini. Dan memang ada banyak stok CD-R/DVD-R dalam almari tu.

Cuma, bolehkah? Atas urusan kerjakah?

Setelah berkira-kira sendiri, saya fikir, sesi senam itu melibatkan pelajar-pelajar poli juga. Jadi, adalah kaitannya dengan urusan kerja. Harapnya perkiraan saya tak salah.

Penggunaan mesin pencetak (printer) pun begitu juga. Saya tak ada printer sendiri. Tapi saya tahankan diri daripada menggunakan laser printer berwarna di pejabat tu untuk kegunaan peribadi.

Bimbang. Bimbang tak dapat bayar balik harta bukan milik sendiri yang telah digunakan. Jika mau minta penghalalan pun, daripada siapa?

2 comments:

Anonymous said...

:)
tahniah, awak jujur dengan pekerjaan anda.

Anonymous said...

Memang susah nak elak. Lebih-lebih lagi penggunaan internet dan komputer untuk tujuan peribadi. Bukan mudah tu.