Tuesday, December 14, 2004

bicara hati


...Taulan TaarufWeek...

* * *


Betapa sesungguhnya sedaya upaya aku mengelak mengisahkan perihal hati yang entah bila kan ketemu penawar dukanya, entah di mana akan kutemu selimut tenangnya.

Ahh, sungguh aku tak upaya berpura-pura. Menitipkan bahagia kala sengsara.

Dan sengsara itu, tenggelam timbul. Timbul bila aku bersendiri, tenggelam kala aku alpa akan duniawi, ketika aku tidak menjadi diri sendiri. Tapi, selalunya, ya, aku tetap aku.

Berkat pertolongan dan ingatan sahabat², aku gagahkan langkah mencari fitrah. Fitrah itu... punya perasaan dan nafsu... lahir bersamanya keimanan. Pembeza muslim dan bukan. Sudah tentu ingatan itu akan cuba kupahat untuk kekal menjadi motivasi terulung diri.

Namun, aku cuma insan.

Bilamana rakan² seolah² membelakangkan, bilamana teman² umpama melarikan, aku bersendiri. Rasa lumpuh. Rasa rapuh.

Heh, tiada siapa yang akan ambil kisah kan?

Ya lah, kalian juga punya masalah sendiri, aku sedia maklum itu.

Aku intai bahagia. Aku selak, aku korek. Banyak juga acara universiti yang aku sertai. Semata² mencari bahagia itu. Ya, sememangnya bahagia patut di hati. Tapi sumbernya... mana?

Hikmah, hikmah, hikmah...

Benar, ku temui 'sakit' sebelum 'sihat' supaya nantinya, bila suatu hari aku benar² perolehinya, aku akan tahu bersyukur...

# Seorang kaunselor, motivator atau psikologis tetap mendambakan perhatian dan ingatan orang² di sekeliling... kerana mereka tetap manusia... dan tiada manusia yang tidak ingin dihargai...



No comments: