Monday, September 26, 2005

seketika dalam teksi

"Lu orang buat apa keluar sini?"

"Beli tiket uncle, nak balik raya."

"Bukanla, lu orang nak mencari cinta ho?"

"Mencari cinta?"

"Bukan ha?"

"Bukanla uncle. Kami tak mainla cinta-cinta ni."

Saya pandang Dalela, Dalela pandang saya. Kami di tempat duduk belakang teksi uncle Cina tu waktu tu.

"Uncle ni gurau je kot." kata saya dalam hati.

Saya belek Majalah i yang baru beli di stesen bas Greenwood sebelum tu. Isu utama: MAWI & RM, Siapa Untung, Siapa Rugi? Lain: Realiti TV: Menjana Ilusi atau Visi? Ada lagi nama-nama rancangan realiti tv berbentuk hiburan di kulit majalah. Mentor, Malaysian Idol, Suara Jati Malaysia, Mencari Cinta, Akademi Fantasia...



Menarik, benar nak tahu apa yang ditulis.

Uncle tanya lagi nak masuk ikut pintu mana. Saya kata pintu depanlah, mana lagi? Dia tanya semula, tak kena tahan ke? Eh, kenapa pula kena tahan?

"Uncle tak pernah masuk UIA?"

"Saya tak suka masuk UIA."

Diam.

"Lu orang suka negro ka?"

"Negro?" soalan uncle ni makin pelik pula.

"Yala, negro. Semua perempuan suka negro kan?"

"Tak tahulah uncle, tak pernah fikir pula saya ni suka atau tak negro-negro tu."

"Semua perempuan suka negro kan?"

"Kenapa uncle cakap macam tu?"

"Yala, itu hari saya hantar budak AIU [dia seboleh-bolehnya tak nak sebut pun perkataan UIA] dengan negro. Balik tidur sana kolej," katanya sambil unjuk ke arah A&R. Saya masih blur.

Dalela dah panas. Agaknya dia tahu cerita. "Uncle, tak semua perempuan suka negro!"

Kami bayar tambang, turun di hadapan A&R tu juga.

Uncle Cina yang seorang ni benar-benar ada impresi buruk terhadap orang Melayu. Terutamanya terhadap orang Islam. Sekurang-kurangnya saya dah jumpa seorang yang berani terus-terang. Apalagi lautan mereka yang diluar sana.


Isu 1: 'Sumbangsih' pelajar universiti beragama Islam.

Saya mungkin pernah [atau tidak] dengar cerita-cerita macam tu. Kisah pelajar universiti yang seolah tak ada ilmu, tak pernah belajar apa-apa pasal agama. Tapi selama ini, sebelum ditegur uncle yang saksi sendiri, saya tak pernah ambil peduli. Sebab saya tak rasa mampu buat apa-apa.

Sedang yang selalu SRC buat, 'Bi'ah Solehah Campaign' tak nampak ada kesan positifnya. Yalah, pelajar pandang banner sebelah mata, apatah lagi nak hayati dan adaptasi.

Macam yang saya beritahu Amy [maaf ya SRC [bekas], komen sikit], apalah faedahnya buat benda-benda alah ni? Saya tak rasa pun akan ada yang 'Smile and Salam' lepas baca banner. Buang duit dan tenaga je. Tapi oklah daripada tak buat apa-apa.

Kita patut fikirkan sesuatu yang lebih efektif, bukan setakat gantung banner dan flyers, takkan ada orang yang sanggup berhenti dan baca. Along pernah cadang letak gambar Mawi pada gantungan tu ya? Satu pendekatan yang baik, kalau tak fikirkan apa pula konsekuennya pada interpretasi pelajar.

"Apahal letak gambar Mawi tengah tersenyum ni? Takkan UIA nak promote dia pula? Nak suruh semua masuk Akademi Fantasia? Apa kejadah?"

Pandai, pandai. Orang yang semacam ni memang ramai. Bab bercakap pasal agama nombor satu. Tapi nak laksanakan tu jadi satu hal besar pula.

Ah, peduli apa lagi pada apa yang pelajar fikir? Mereka memang lebih suka kutuk daripada ambil pengajaran dari apa yang telah diusahakan oleh pihak atasan.

Akhirnya, kisah ini berlalu juga. Ya lah, semuanya tetap akan berbalik kepada diri sendiri. Pandai-pandailah korang. Orang dah nasihat tak nak dengar. Kalian dah bertanggungjawab dengan dosa pahala diri sendiri.


Isu 2: Realiti TV

Malunya saya bila uncle sebut 'Mencari Cinta'. Takkan dia maksudkan lagu 'Mencari Cinta' Devotees? Dah tentu apa yang ada di kaca televisyen.

Saya dah pernah tonton sekali sewaktu cuti tengah semester di rumah tempoh hari. Malunya macam tak sanggup nak lihat lagi.

Pelik bin ajaib sungguh. Takjub saya lihat betapa 10 lelaki ni nak popular [agaknya, tapi sebab apa lago?] sampai sanggup korban maruah sebagai bakal pemimpin dan ketua keluarga.

"Masyarakat Melayu khususnya berpegang teguh dengan adat dalam mencari jodoh. Namun, apabila 10 orang jejaka terpaksa berebut bertanding sesama sendiri untuk merebut hati seorang wanita, hal ini jelas mencemarkan budaya dan tatasusila kita. Malah si jejaka terpaksa melakukan sesuatu untuk menawan hati si gadis.

Dalam hal ini, di manakah maruah si jejaka? Adakah wanita tersebut seorang yang begitu sempurna, sangat berbudi bahasa dan solehah? Malah keluarga si gadis akan menjadi lebih sudu dari kuah untuk memilih pasangan hidup adik mereka.

Pelbagai kelemahan si jejaka didedahkan. Malah si jejaka terpaksa keluar dengan si gadis untuk memenangi hatinya. Inilah yang digambarkan melalui siri Mencari Cinta. Di mana sensitiviti kita? Di mana para budayawan dan karyawan kita? Di mana para ahli agama dan ustaz-ustaz? Apakah kita ingin biarkan kemungkaran ini terus berlaku?"

[Saharom Abd Aziz, Editor Malajah i, Oktober 2005]


"Saya hairan bagaimana masyarakat Malaysia boleh menerima program seumpama ini. Ini mungkin sesuai dengan budaya masyarakat Barat, tapi sama sekali tidak sesuai dengan budaya masyarakat Melayu yang penuh dengan adab sopan dan akhlak mulia. Calon lelaki yang cuba merebut cinta seorang wanita, disingkir seorang demi seorang, seolah-olah mereka tidak ada maruh diri."

[Prof. Dato' Dr. Mahmood Zuhdi Hj. Abdul Majid, Pensyarah di Jabatan Usul Fikh, UM]


[Untuk pengetahuan, Akademi Fantasi menggunakan format La Academia dari Mexico, Malaysian Idol berilhamkan rancangan American Idol dan Mencri Cinta berdasarkan program Bachelor Lorette.

They have said it all. Dan saya yakin, rasional semua orang pun cakap benda yang sama. Tapi, siapa yang dengar? Siapa yang patut ambil tindakan?

Semua orang asyik nak tuding jadi, bazir tenaga [bukan air liur] kata itu ini dalam forum. Er, ada ke mana-mana menteri yang baca tulisan kita?

Dan saya tak rasa pun, ada seorang yang pernah tanya betul-betul persoalan-persoalan yang selalu kita timbulkan atas identiti Mawi pada Mawi sendiri. Macam mana nak selesai masalah?

Prof. Dato' Dr. Mahmood Zuhdi dalam temubual pun ada sebut cadangan beliau supaya media tv dan radio diletakkan di bawah satu kementerian saja iaitu Kementerian Penerangan supaya kerajaan boleh menyusun program-program tv yang lebih sesuai untuk masyarakat Melayu.

Suara kita jangan cuma di sini. Mesti terus didengari pihak berwajib. Tak mahu masyarakat Melayu jadi macam masyarakat yang cuma seorang kanak-kanak yang boleh kata, "Eh, kenapa semua orang kata baju raja tu cantik? Dia kan berbogel?"

Bukalah mata, bukalah hati. Kita hidup ni bukan sebab sesiapa, tapi inna solati wanusuki wamahyaya wamamati LILLAHI RABBIL ALAMIN. Hidup ini atas nama ALLAH dan agama-Nya. Tak ada kepentingan lain yang lebih penting daripada kepentingan kita di sisi-NYA.

Mencari cinta haluan sempurna
Cari cinta namun tak ketemunya
Mencari cinta devosi jiwa
Cari cinta belum kuketemunya

Lemah serba serbi mahu itu mahu ini
LUPA SITUASI DUNIA DAN REALITI
Bimbingku dalam mencari-MU
Bimbingku kasih bertemu dengan-MU...

2 comments:

Anonymous said...

wah...negro....taulah org kulit hitam nie. Dulu masa aku belajar dulu, ada satu awek melayu aku beriya-iya sgt nak kahwin ngan negro. Mcmlah lelaki melayu dah pupus (memang dah pupus dah!). Apalah hebat bebenor sang negro tue....sama ajer!

mira said...

kenapa kata dah pupus?

ntah, saya pun tak faham juga apa ada dengan negro... :)