Monday, September 12, 2005

kisah hari minggu

1. Air

Buat kali kedua selepas kejadian jerebu tempoh hari, saya lihat berduyun-duyun pelajar perempuan dengan beg baju masing-masing pulang ke rumah.

Saya? Masih 'cekal' di sini. Air ada saja di tangki bekalan air yang dibawa ke setiap kolej. Tinggal nak ditadah saja. Tak perlu sampai ke Kuantan cari air kan?

Terdetik juga dalam hati bila lihat sisters beratur dengan baldi masing-masing tunggu giliran tadah air di paip air luar blok saya. Ramai!

"Kalaulah aku tawarkan pada mereka khidmat angkut air ke bilik diorang dengan RM5 seorang, huish, kaya!" ;p

Tapi tak jadilah, tak cukup kudratnya nak angkat seorang. Buatnya setiap seorang bilik di tingkat 4 atau 5? Nak buat ranger tak sempat pula. Sahabat semua sibuk dengan urusan sendiri masing-masing [baca: tak ada halnya aku nak buat kerja tu!].

Biasalah, nak mula bisnes dengan ide baru ni, banyak halangannya. Dan sebahagian besar halangan-halangan itu dicipta oleh diri sendiri. Betul tak Pakdi? Kalau nak, sebenar-benarnya boleh saja. Setakat tawarkan khidmat angkut air.

[Haha, dah fasih maksud duit ada di mana-mana :) ]

Nak fikir malu, sampai bila pun tak gerak. Percaya atau tidak, orang Melayu ni selalunya kalau nak buat sesuatu, kena tengok orang lain mulakan dulu. Sekali dah nampak, mereka pun akan ikutlah.

Macam di Kem Motivasi Usahawan Mahasiswa lepas, nak makan makanan alas perut untuk makan pagi atau petang [bihun, kuih, dll.] yang disediakan di luar dewan pun jadi masalah. Kerusi tak disediakan. Ha'ahlah, tu satu bisnes yang tak terfikirkan. Pelik bila makanan ada, kerusi tak ada.

Jaga standard punya pasal, sanggup makan berdiri. Alahai orang Melayu. Makan dan minum berdiri ya?

Bila saya dah jumpa satu sudut strategik untuk duduk [tak kotornya, atas karpet, kata hotel?], mulalah orang lain pun [masih sisters saja] ikut duduk.

Tapi bukan dalam setiap hal saya mampu mulakan dulu... :)

Tapi, lain pula kesnya, bila dah nampak ramai yang buat, dia tak nak buat pula dengan alasan persaingan banyak sangat. Nanti tak ada orang nak guna servis atau beli barang aku!

Dalam tempoh satu jam pada Sabtu lepas mula jam 2.00 petang, elektrik di blok asrama saya terputus sebentar. Tak boleh nak buat apa dalam kepanasan tu, apalagi? Tidurlah! Hehe...

Sekarang elektrik ada. Walaupun tak ada air, katanya sampai Rabu ni, saya masih boleh gembira sebab masih boleh guna komputer :)


2. Konsert

Tiba-tiba, pulang saja dari cuti pertengahan semester [saya pulang juga walau cuti cuma tinggal 2 hari], kejapan UIA jadi meriah.

Mula dengan iPS Rabu lepas, semalam ada pula konsert nasyid amal anjuran Caring Club. Dah tentu saya tak ketinggalan, lebih-lebih lagi bila dapat tiket percuma :) Eh, janganlah salah faham, kan saya tolong mereka jual tiket?

Konsert semalam menampilkan Mirwana [lepas mereka dah popular ni, teruja pula nak saksi konsert], Mestica, FarEast [pun salah satu kumpulan nasyid yang cuba ikut jejak Mirwana], Al-Masaar, Amrain [perkusi dan menyanyi sekali], dan OneFaith, kumpulan abang-abang saya yang sangat 'peramah' dan berbakat tu. Oh lupa, Ajeen sekali [sebab dia bukan pangkat abang :) ].

Jumpa lagi Amar di konsert :)

Terima kasih Dr Ariffin dari Kem Motivasi Usahawan Mahasiswa lepas, sebab cukupkan kuota tiket yang saya jual untuk dapat yang percuma itu :p

Saya ni bukan promoter yang baik [lisan saja, tulis boleh tahan :) ]. Masih dalam pembelajaran. Tunjuk ajarku sifu! Ahaks!

Rabu ni ada satu lagi konsert nasyid amal. Tapi anjuran pihak luar. PIBG Sekolah al-Amin. Ada Rabbani, Nowseeheart dan Brothers Reunited. UIA juga yang dicari untuk tapak konsert. Biasalah, tak boleh nak dinafikan, dah sinonim sangat. Untung CAC dapat bisnes lagi.

Dan, untung juga kami, boleh buat bisnes sendiri. Apa dia? Tunggu! InsyaALLAH, kepada yang datang konsert Rabu ni akan tahulah :) [tak pasal promote konsert orang pula]

Sebelum Rabu [Selasa, esoklah], datang pula A. Samad Said, Faisal Tehrani, Rahimidin Zahari dengan geng-geng seni yang lain ke UIA. Entah program apa yang mereka nak buat, saya pun kurang ambil tahu. Along dengan Fahmi mesti ambil tahu kan? :)

Haha, meriahnya UIA. Macam ni baru best :)

Lagi meriah bila ada sahabat sejuang dan sefikrah macam Along, Paan dan Fahmi, serta mentor macam Pakdi. Terima kasih kasih semua, jadikan hidup saya lebih bermakna :)

Pakdi, terima kasih sebab beri cuti sekali lagi kepada penduduk bumi gersang UIA :)

No comments: