Tuesday, September 13, 2005

journey to the... innerself

Sebetulnya, aku jadi kagum dengan aturan perjalanan hidup yang ALLAH tentukan untuk aku. Aku tahu aku tak pernah buat apa-apa dalam hidup yang benar-benar sangat significant dan bermakna.

Aku pernah rasa SANGAT rendah diri sebab pendiam. Dulu, aku tak pernah ada sahabat yang benar-benar sejati. Kawan pun tak ramai. Sebab, aku tak pandai nak masuk dengan mereka yang sangat ceria dalam dunia kecil mereka. Aku terabai.

Sebab tu, aku sedih bila ada sahabat-sahabat yang sengaja menjauhkan diri. Seolah-olah, aku masih berada dalam kepompong 'kekurangan' itu. Tak boleh keluar.

Kalian tak boleh bayangkan macam mana pendiamnya aku dulu bila lihat aku yang sekarang. Tak tahulah macam mana nak gambarkan bagaimana sunyinya aku waktu tu. Mujur ada ramai adik di rumah.

Pernah cikgu kelas semasa aku di Tingkatan 1, Cikgu Khairiyah tanya pada abah dalam sesi ambil kad laporan.

"Amira ni di rumah pendiam juga ke?"

"Eh, taklah!" Jawapan abah. Tak tahulah apa yang cikgu fikir waktu tu :)

[Saya tak tahulah pasal orang lain, tapi bagi saya, agak susah nak samakan perwatakan di rumah dengan di luah rumah. Entahlah kenapa]

Sekarang ni pun masih dalam belum dalam kategori peramah [mesra tu mungkinlah ;p ].

Cuma, sepanjang hidup ni, aku sedar yang aku ni mudah sangat dapat apa yang cuma TERDETIK saja dalam hati. Semua yang aku pernah dapat, tak pernah diimpi pun, sebab serasanya, dengan keadaan aku yang 'tak pandai bercakap ni', aku takkan dapat semua tu.

Tapi nyata aku silap. Atas kekurangan [atau sekurang-kurangnya apa yang aku rasa], ALLAH sebenarnya datangkan sesuatu yang lain sebagai memuaskan hati aku untuk tutup kekurangan itu. Subhanallah, sayang benar KAU pada hamba-hambaMU...

KAU tak nak aku rasa sedih kan?

Sekarang air mata menitis lagi. Bukan sedih, tapi terharu sangat. ALLAH beri pula aku sahabat-sahabat yang tak pernah aku ada dulu. ALLAH hantar mereka untuk temankan perjalanan dan perjuangan hidup. Teman-teman sefikrah yang boleh sama kongsi rasa, suka dan duka, cita dan cinta.

Kerana mereka, aku jadi kuat untuk kenal dan hargai diri. Aku jadi berani untuk kejar minat sendiri. Sekarang, macam dalam Hurricane Model, semakin jauh aku berjalan, gambaran itu semakin jelas. Gambaran diri. Tamsilan Amira Hariyati yang sebenar.

Tak percaya rasanya bila peminat nasyid ni dah sampai tahap bersahabat dengan artis nasyid. Sungguh tak pernah terbayang.

[Sebelum ni cakap yang sama, tapi ganti nasyid dengan lelaki. Sekarang ni boleh kata orang lain pun hairan, macam manalah budak ni boleh ada ramai kawan lelaki? ...Tapi pakwe tak pernah ada. Haha! -- Er, tapi, aku sebenarnya hairan juga :p ]

Ya, memang tarikan lagu Akrab Persahabatan [In-Team] yang dibawa sebagai lagu tema ANSARA UIA semasa ke MRSM Kuantan dulu yang menguatkan keinginan untuk ke UIA. Semasa di MRSMlah aku perasan yang aku ni memang cenderung ke arah muzik terutama lagu.

Lagi pula AMAR dah teka yang lebih kurang sama. Katanya aku suka menyanyi. Aku pula ya, er, a, iya, iya, iya ke? Betullah tu kot! ;p

Tapi aku takkan di sini jika ALLAH tak izinkan. Dahlah tak isi pun borang matrik kementerian, sekali tak dapat ke matrik UIA, tak dapatlah ke mana-mana IPT. Tapi alhamdulillah, ALLAH tahu apa yang terbaik untuk aku. DIA beri aku jalan ini.

Dan di sini, aku belajar banyak perkara. Aku dapat banyak peluang puaskan diri yang tak pernah ada sebelum ni. Sebab ALLAH dah tunjuk peluang-peluang tu, aku kena usaha sendiri pula. Inilah perjuangannya. Bermula di sini. Bermula di hati. [Saujana]

Sampai sekarang, aku belum tahu dan tak pernah begitu pasti akan cita-cita aku yang sebenar [dalam konsep yang kanak-kanak selalu jawab bila cikgu tanya]. Oh, Pakdi, secara tepatnya, senarai 10 perkara 10 tahun akan datang tu masih kosong. Bukan tak boleh kalau nak letak apa-apa, tapi belum jumpa yang betul-betul kena dengan hati.

Yang pastinya, akan aku usahakan kecenderungan minat itu jadi salah satu aktiviti aku selepas ini, walau selama mana pun ia mampu bertahan. Pasti! [Perlu sangat sokongan daripada teman-teman sefikrah ni untuk sentiasa pastikan adanya semangat itu]

Terima kasih Tuhan! [Eh, Mawaddah pula ;p ]

No comments: