Sunday, September 18, 2005

di barisan hadapan

Kagum sungguh saya dengan mereka yang berani berada di hadapan masyarakat. Menjadi tontonan, menjadi idola.

Tak kisahlah penyanyi nasyid, SRC atau Mawi. Sama saja.


Tahniah buat Mawi sebab dapat rangkul anugerah pilihan DiGi pada malam Anugerah ERA kelmarin walau belum sampai sebulan pun jejak ke bumi glamor, bumi artis.

Tahniah juga buat Mirwana sebab buat kali kedua dapat gelaran artis nasyid terbaik. Aku tanpa cintaMU... memang tak bermakna apa-apa.

Semasa jadi penyampai anugerah nasyid terbaik, Umi Aida tanya Farah AF2:

"Nampaknya ramai kumpulan nasyid hari ni guna ARTIS KITA dalam lagu MEREKA. Bila pula Farah nak menyanyi bersama dengan artis nasyid?"

"InsyaALLAH suatu hari. Tengoklah." Jawab dengan sangat tak yakin.

"Tapi jangan lupa, nak nyanyi nanti Farah kena pakai TUDUNG MAWI!"

"Tudung Mawi? Ah, ye..." Ada getaran tak sedap hati dengan persoalan yang dikeluarkan Umie Aida. Umie Aida nampak selamba saja. Teringat pula lakonannya dalam Qaisy & Laila. Ya, pakai tudung di bumi Afghanistan.

ALLAH... hukum-MU jadi permainan ya? Ampun ya ALLAH... Astaghfirullah...

*Bukan mereka yang seperti ini yang jadi kaguman aku.


Apa saja yang mereka lakukan akan jadi jaminan kepada yang menyaksikan bahawa mereka dapat pelepasan untuk melakukan perkara yang sama.

"Eh, dia tu boleh buat macam tu, kenapa aku tak boleh?!"

Mereka kata, rasa tanggungjawab itu hadir bila kita dah berada di tempat itu sendiri.

Sama juga dalam menjadi isteri orang atau mak orang. Dah ada suami baru tahu macam mana nak jadi isteri. Dah ada anak baru tahu macam mana nak jadi mak. Benda-benda macam ni nak dapat pengalaman dari mana? Tak ada sebelum yang kali pertama.

Tanggungjawab mereka yang berada di kalangan mereka yang jahil atau pura-pura tak tahu pasal agama ini lebih besar.

Tak pasal-pasal kena jadi pemimpin sekali.

Sebab, jika mereka yang terpilih ke hadapan itu pun pandang sebelah mata, mereka cuma tempah murka ALLAH. Tahu tapi tak buat. Baik tak payah ke hadapan langsung.

Betul tak kalau saya sebut: Mawi kena mula usaha dakwah antara rakan artis supaya sekurang-kurangnya mereka tahu asas agama.

[Benda ni sepatutnya dilakukan pada orang bukan Islam, bukan pada orang yang dah sedia Islam]

Orang yang berilmu itu juga galas tanggungan yang sama, walau bukan di pentas sohor dunia. Ilmu itu adalah amanah dari ALLAH untuk disampaikan kepada orang lain.

Pelajar universiti memang dipandang tinggi oleh orang luar, walaupun mereka tak jawat SRC atau sebarang jawatan lain dalam universiti. Orang luar tak tahu itu. Apa yang mereka peduli ialah pelajar universiti ialah seseorang yang terpelajar, lebih bijak daripada mereka. Jadi, pelajar universiti pasti dapat buat sesuatu yang lebih baik daripada apa yang mereka buat.

Walau realitinya, usaha dan praktik orang luar lebih releven daripada pelajar universiti yang terkurung dalam lingkungan orientasi peperiksaan.

Andainya mereka tahu...

Atau, nak mula buat sesuatu agar mereka takkan pernah tahu?

;)

No comments: