Thursday, September 08, 2005

ips



Nak ulas apa yang abang Ajim cakap masa post mortem i-Pocket Show semalam.

Katanya, komiti ni ada dua jenis; thinker and worker.

Thinker ini juga boleh jadi worker, tapi tak semua worker akan jadi serious thinker.

Thinker inilah yang menggerakkan program, mengambus mana silap dan kurang. Thinker ini kebanyakannya terdiri daripada mainboard yang kerjanya kata kau buat itu, kau buat ini. Thinker yang bagus ialah yang turut sama buat apa yang dia arahkan orang untuk buat.

Selalunya memang macam ni pun. Ada juga yang hanya thinker yang buat kerja. Atas pelbagai sebab.

Siapa worker? Worker pula yang bukan mainboard, bukan headcom, juga bukan headcomah [assistant headcom]. Pendek kata, dia ni subcom biasa, yang kepentingannya tak jelas dinyatakan dan diiktiraf dalam jobscope.

Kenapa worker susah nak jadi thinker?
Sebab kurangnya rasa tanggungjawab untuk laksanakan tugas biro sebaik mungkin.

Kenapa kurang rasa tanggungjawab?
Sebab kehadirannya kurang dikenalpasti. Maknanya, alah, kalau aku tak ada pun tak apa, program jalan juga.

Kenapa rasa macam tu?
Sebab headcom tak pandai nak menghargai sumbangan setiap daripada ahlinya. Ada yang nama subcom sendiri pun tak kenal.

Kenapa headcom jadi macam tu?
Sebab fikir yang subcomnya tahu fikir sendiri apa yang patut dibuat, tak perlu disuruh-suruh.

Jadi, subcom hanya akan laksana apa yang headcom suruh buat. Kalau tak disuruh, tak tahu nak fikir dan pandai-pandai sendiri. Kalau headcom lupa? Alahai, habislah program.

Sekarang, jadi tanggungjawab kedua-dua thinker dan worker untuk mengenalpasti apa yang masing-masing perlu lakukakan.

Thinker dengan tugasnya fikir mendahului orang. Hargai serta pergunakan sehabisnya tenaga subcom yang ada. Sebenarnya, jadi satu motivasi juga untuk subcom lebih bersemangat buat kerja bila diminta lagi buat itu ini dan sumbangannya dihargai.

Subcom perlu buat apa yang sepatutnya dan buka mata untuk lihat keadaan. Perlu jadi sepeka headcom untuk teliti apa yang kurang. Tanya pendapat headcom, dan mula ambil tindakan. Jangan biar semuanya dipikul headcom seorang. Anda sendiri akan dapat rasa seronoknya bekerja apabila ada hubungan emosi dengan bos.

Networking! [Perkataan yang selalu sangat saya dengar dari budak-budak Law]

Faham?

3 comments:

admin said...

thinker - leader
worker - follower

a good leader is a good follower

kesimpulanya = ?

:)

ibn fadhli said...

..teringat kata kat sa'i (officer stad matrik, skrg keja kat ict)..
..die cakap..
..a good leader is a person who r able to adapt himself at every level of situation..
..whether managerial, mid-level manager, or follower..

..ibn fadhli baru habis exam management..
..penuh dgn strategi kepimpinan dan kepemimpinan..

mira said...

pakdi, kesimpulannya...

a good thinker is a good worker, kan? [formula matematik ni]

buat apa yang kita cakap, cakap apa yang kita buat, kata dr fadzillah kamsah :)

syarief,

managerial, mid-level manager, or follower.

>.<

teori² yang memeningkan kepala ni :)