Tuesday, December 27, 2005

apa yang aku nak

Pening-pening kepala saya fikir apa yang saya nak untuk diri sendiri. Matlamat, impian, harapan, dan cita-cita.

Setakat ni masih belum jumpa jawapan yang nyata. Jawapan untuk setiap orang bukan saja berbeza, masa untuk mendapatkannya pun lain-lain.

Jadi, saya anggap saja, jawapan itu ada, mungkin belum masanya untuk difikir-fikirkan, sebab ALLAH nak saya habiskan belajar dulu. Pasti DIA tahu sesuatu yang saya tak tahu. Yang saya tahu, saya ni memang cepat keliru bila fikir banyak benda. Adalah hikmahnya... :)

Matlamat, impian, harapan, dan cita-cita. Uish, banyak definisi, luas maksudnya tu! Simpulnya, segala apa yang kita nak. Maksudnya, memang sekarang belum pasti apa yang saya nak. Ada yang kata, Mira ni tak ada perasaan agaknya :)

Ada pula seorang sahabat, Jamal namanya, kata yang saya ni sebenarnya ada apa yang diinginkan, sebab itulah lumrahnya manusia. Tapi sebab ia terlalu banyak ATAU tak yakin untuk memperolehinya, saya kata yang saya tak nak apa-apa. Hmm, mungkin ada benarnya. Terima kasih Jamal!

Jalannya, sekurang-kurangnya untuk saya, TULIS! Dengan menulis, segalanya jadi lebih jelas, walaupun belumlah sejelas yang saya harapkan. Sebab, kata Fahmi, aktiviti ni boleh menzahirkan apa yang ada dalam otak bawah sedar kita.

[Patutlah dalam seminggu dua ni serabut je kepala, dah lama tak menulis rupanya. Sekali keluar, pergh! Ingat dah hilang semua, sebab 'nampak' dalam otak macam berterabur :) ]

Haha, bayangan dalam otak bawah sedar ni yang jadi permainan tidur kita saban hari. Keinginan yang tak terluah. Jadi, dengan menghayati mimpi pun kadang-kadang boleh ketemu diri. Cubalah :)

Jamal ada nyatakan impian ulungnya. Mudah saja. NAK JADI ORANG BAIK.

Hmm, memang menarik. Sebab saya pun tahu buat, dan memang bercadang nak buat ;)

Haha, susah-susah fikir, rupanya tak perlu tekan diri pun, terutama untuk hal duniawi. Semuanya dah ada di sekeliling. Apa yang kita nak ialah kesenangan, ketenangan, dan pengharapan pada rahmat TUHAN. Semua boleh dapat dengan jadi budak baik.

Apa lagi yang kita nak selain BAHAGIA? ;)

2 comments:

fami said...

nyawa:
hilangnya tak terganti
pada setiap yang terhenti

hati:
pimpinannya perlukan rasa bertuhan
agar setiap keputusan takkan terabaikan

matlamat:
..adalah tujuan,
agar kita dapat memilih di persimpangan...

andai hati adalah rajanya, dan matlamat adalah impian, nyawa adalah peluang dan kenderaannya adalah usaha..

pakdi said...

yang kita nak sebenarnya kita dah buat, tapi tak pernah fikir betul-betul :)