Monday, March 20, 2006

derma darah

"Setiap kali akan ada pengalaman yang berbeza"

Mira nak cakap pasal apa pula kalini?

Jangan panik, cuma kisah derma darah :) Ayat tu saya pernah sebut pada seorang sahabat untuk kali keduanya derma darah. Bukan untuk yang tadi [tadi pihak hospital datang lagi, untuk PR Week], tapi lama dulu.

Dia takut untuk berderma yang kali kedua, sebab kali pertamanya tak berapa nak best. Lepas derma, berat turun, sakit-sakit belakang.

Kali kedua derma, setelah disuapkan dengan kata-kata perangsang yang ada unsur-unsur spsikologi [ehek, biasalah, Amira kan? :p ], dia kata, "Mira, best gila derma tadi, smooth je, macam tak buat apa-apa pun. Tak rasa apa, biasa saja!"

Eleh, kan saya dah kata? Ikutla kata yang dah berpengalaman ni.

Tapi, saya cakap bukan sebarang. Memang berdasarkan pengalaman. Memang setiap satunya berbeza dan unik [tapi jangan tanya saya mana satu apa cerita, sebab saya dah tak ingat].

Maksud saya, berjaya pada satu ketika, tak semestinya akan berulang, berjaya juga pada kali-kali berikutnya. Begitulah sebaliknya.

Tadi, kali kedua berpengalaman 'tebuk' dua-dua belah tangan. Satu tak jalan, darah mengalir lambat, beku dalam pad tu. Cuba kanan pula.

Mujur saja pengalaman kalini tak sepahit yang sekali di matrik dulu. Macam inilah, kena tebuk dua-dua. Tapi bezanya, urat bengkak. Dua-dua belah. Aduhai, seksa betul. Rasa macam nak menitis air mata [tapi takla, kontrol ayu].

Nak-nak bila tiba waktu solat. Takbir, tangan tak boleh lipat betul-betul. Urat yang bengkak tu beralih tempat. Uih, ngilu betul.

Tapi, yang nak ceritanya, yang lain-lain tu, okey pula. Banyaknya tak banyak masalah [maknanya ada juga masalahla].

Kadang-kadang, tekanan darah rendah. Doktor suruh jalan-jalan, pergi makan. Balik semula, masih rendah [macam mana nak naikkan dalam setengah jam dengan jalan-jalan? Kalau dalam track suit boleh juga berjogging sekejap].

Kadang-kadang pula, doktor tak jumpa nadi [erk?!], Alahai, urat kecil rupanya. Di sisi pula tu. Kes luar biasa [bukanlah pelik sangat, tapi sebab ia tak biasa pada manusia biasa. Hehe, abnormal ke saya ni?]

Pasal urat di sisi ni la cerita hari ni. Saya tak tahu la kenapa dengan kakak yang ambil darah tu. Dia macam tak cek betul-betul. Mula-mula, tak seperti biasanya, dia tak letak pad darah yang kosong di bawah siku saya.

Lepas tu pula, macam tak ada masalah nak cari urat nadi tangan kiri saya. Biasanya, mereka susah nak jumpa. Tepuk-tepuk sikit, lipat-lipatkan tangan saya. Genggam tangan, tahan, ketatkan pam yang ikat pangkal lengan [entah apa namanya] yang digunakan ambil tekanan tu.

Tadi, lepas letak cecair sapuan tu, terus jarum dirodoknya masuk di tengah-tengah tangan. Saya malas nak tanya kenapa di tengah pula kalini. Sebab sepatutnya dia yang lebih pakar. Kot dah jumpa urat nadi yang baru ke... manala saya tau.

Bila dah masuk jarum untuk ambil darah, muka dia berubah. Tak jalan. Dipusing-pusingnya jarum tu, buat saya rasa ngilu. Depan mata! Apara, patut tutupla dengan kapas ke, supaya penderma tak nampak. Tak sakit pun, sebab dah dibius awal-awal tadi. Tapi, nasib baik saya yang kena, bukan yang lain.

Kalau first timer, mesti tobat tak nak derma lagi. Seram maa!!!

Ok, tu tak kisah lagila. Tapi yang saya nak tegur sangat, layanan mereka pada pelajar yang sudi derma darah mereka, tanpa ada bayaran, tanpa rasa terpaksa ni.

Muka masing-masing, alahai... Taukan muka orang yang penat kerja? Masam mencuka. Tak ada walau segaris senyum. Saya tanya baik-baik, apa jadi, ok tak? Jawab tak jawab saja. Saya tak faham pula tu.

[Sebenarnya dah pernah bangkitkan isu ni pada entri pasal derma darah juga sebelum ini]

Yalah, mungkinlah tak nak buat penderma rasa panik atau apa. Tapi penderma berhak tahu. Dan, berhak juga dapat layanan walau bukan paling baik, tapi paling sesuai untuk seorang manusia bernyawa! Kami bukan bahan eksperimen atau spesimen untuk diujikaji. Apatah lagi mayat untuk dibedah siasat.

Siap tangan kiri, jarum dicabut. Tak ada kapas. Tak minta saya tekan tempat tu untuk elak bengkak. Saya takkan nak memandai pula. Pengalaman cuma sebagai penderma. Bukan aliran perubatan pun. Jadi, urat tangan pun bengkak. Tuamlah dengan ais...

Kanan pula. Awal-awal saya cakap, "Kak, tengok kesan derma lepas", sambil unjuk di sisi tangan [saya ni pernah banyak kali derma di kedua-dua belah tangan, jadi bekas-bekas tu, walau tak nampak sangat, tapi sebab banyak, nampak jugalah].

"Mana? Yang ini?"

"Ha'ah, sebelum-sebelum ni, cucuk di tepi."

Kakak tu tak angguk, tak cakap apa-apa. Ai, marah ke orang macam memandai-madai? Atau mencabar kredibiliti dia? Lantaklah, ni tangan saya, bukan dia.

Dah sudah segala. Kakak tu pergi beli nasi bungkus di Kafe HS. Mencuka walau diusik oleh pakcik yang turut uruskan derma darah tu. Buat tak dengar, buat tak tahu.

Terus ke satu sudut tempat penderma yang selesai penderma minum-minum. Makan nasi. Lapar rupanya...

Aiyaiyai... patut, yang ambil jurusan/aliran ini belajar Psikologi juga. Yang macam ni, tak dapat nak galakkan orang untuk berderma sekali lagi. Untungnya, saya tak terkesan oleh itu.

Tapi, macam mana dengan penderma lain yang dia uruskan?

No comments: