Monday, March 27, 2006

syukur alhamdulillah...

Sudahlah tu, tak payahlah nak memperkecil-kecilkan kebolehan dan potensi diri. Tak layak, tak hebat? Kalau mereka yang di mata saya dah cukup hebat sampai tak tergapai pun cakap macam tu, apatah lagi saya ni, makin dilenyek-lenyek rasanya.

[You guys know who you are ;) ]

Bila dah datang inferiority complex, memang akan jadi macam tu. Yang buruk-buruk itulah dia. Semua nak mengaku, "Eh, macam sayalah!"

Saya selalu marah-marah orang yang tak hargai dan tak ambil peduli apa yang saya cakap. Apa yang saya kagum pada mereka. Tolonglah percaya, sebab saya nampak kalian macam tu. Tak kurang sikit pun.

Tapi saya lupa, saya pun kadang-kadang [atau selalunya] macam tu. Orang cakap apa semua tak berkesan. Sebab anggap, alah, nak ambil hati orang saja. Tak rasa diri macam apa yang mereka kata.

Realitinya, kita memang cenderung untuk ingat peristiwa 'kena rotan' daripada 'terima hadiah', kan? [Along sayang, saya pinjam ni lagi, tak pernah lupa :) ]

Sebab itu, Fadzillah Kamsah ada cakap, letak gambar-gambar masa terima anugerah di atas meja. Kita sebenarnya semua ada kehebatan sendiri masing-masing.

Tuhan takkan jadi begitu tak adil sampai beri semua yang hebat-hebat pada seorang, dan yang seorang lagi semua kelemahan, tak ada yang boleh dibanggakan.

Unik. Itulah kita. Manusia atas muka bumi ni. Kalaupun kita tak dapat nak jadi hebat macam orang yang kita kata mereka hebat, kita masih boleh jadi pendorong atau pemangkin untuk mereka jadi hebat. Itulah namanya guru. Dan guru diberi keutamaan untuk masuk ke syurga dahulu, sebelum doktor, askar, menteri dan sebagainya.

Kan hebat tu? Dapat masuk syurga dulu!

Macam mana nak cari hebatnya kita? Ubah cara pemikiran. Fikir yang elok-elok, positifkan diri. Jangan berprasangka. Hargai segala di sekeliling kita. Bersyukurlah atas apa yang kita ada.

Along, nak pinjam lagi. Along pernah cakap dulu...

"Kita bersyukur untuk rasa bahagia, bukan tunggu bahagia untuk mula bersyukur"

No comments: