Monday, March 20, 2006

iya?



Perkahwinan Pasangan Muda Kian Rapuh

"Mereka memang aktif dalam melakukakan hubungan seks pada awal perkahwinan, tetapi tidak memberi penekanan terhadap hubungan sebentar dalam sebuah perkahwinan," Dr Edward Chan, Ketua perunding Psokologi Malaysia.

Haha, artikel ni semacam bertentangan juga dengan entri sebelum ini mengenai kata-kata Ustaz Maszlee, yang menggalakkan kahwin awal.

Artikel ini berdasarkan realiti, statistik yang pasti. Jadi, tak ada sebab untuk menolak kebenarannya.

Jadi, tak boleh kahwin awal lah?

Kalau tak kahwin, akan banyak buat dosa. Kena berhadapan dengan Tuhan juga. Hidup pun pasti tak tenteram jika titik-titik hitam menggelapkan hati. Kan?

Salah kahwin awalkah jika akhirnya bercerai pada tempoh yang singkat selepas diijab kabulkan?

Atau yang sebenarnya, niat pasangan itu untuk berkahwin sendiri yang lari? Semata-mata untuk melunaskan nafsu serakah pada jalan yang benar, yang diredhai, tanpa sematang-matangnya belajar mengenai pengisian sebenar dalam rumah tangga?

Jika benarlah niat untuk berkahwin semata-mata untuk itu, maka, patut awal-awal lagi tidak berpasangan dengan orang yang seperti ini.

Dan sekarang, dah tak boleh lagi percaya dengan janji-janji manis, "Saya betul-betul serius dalam hubungan kita ini. Saya nak sehingga ke jinjang pelamin."

Instead, kena ubah supaya jadi, "Saya nak kahwin dengan awak. Saya nak selama-lamanya bersama awak dan awak bersama saya, sehingga ke akhir usia."

Hehe, memandai je Mira.

Yang nak cakap di sini, jika niat tu memang dah betul, tak jadi hal untuk kahwin muda. Dan juga tak boleh salahkan kahwin muda sebagai penyebab penceraian semata.

Lagi, bandingkanlah dengan orang dulu-dulu. Tak pernah ada masalah macam ni lah, walau seawal manapun mereka dinikahkan.

Sambung petition! :p

No comments: