Monday, June 11, 2007

pakcik ctfmon

Saya tak tahu di mana saya pungut pakcik ni bawa balik masuk dalam komputer saya. Tapi dia memang teruk. Dia nak take over komputer saya. Nama dia ctfmon.



Sekali, saya dapat detect dia melalui AVGFree. Encik AVG kata pakcik ctfmon ni trojan. Trojan ni memang bahaya. Sekali dia masuk dalam komputer, dia akan cari cara untuk terus berada dalam rumah barunya tu, walaupun dah banyak cara saya cuba nak buang. Lepas tu, dia akan 'makan' isi komputer sampai semuanya rosak.

Setiap kali start komputer memang saya search pakcik dulu dan buang. Tapi tiap kali mesti ada semula.

Mula-mula, dia akan menyebabkan komputer kita jadi lambat. Pastu, kita pun bukalah task manager nak tau program apa yang berjalan sampai jadi lembab sangat. Saya tak familiar sangat dengan nama-nama proses dalam komputer ni. Mula-mula nampak pakcik ctfmon dan cidaemon ni, ingatkan normal operation.

Baru tau mereka tu memang jahat. Ada sumber kata, apa-apa yang berakhir dengan mon tu memang virus. Termasuklah Pokemon, Digimon, dan Doraemon [ini gurau, tapi saya pun pelik. Kenapa MON? Maaflah, dah geram dengan pakcik-pakcik tu]. Dulu pernah dapat satu virus lain, namanya RavMonE. MON juga.

Lepas tu, encik AVG yang baik hati pula corrupt. Baik kali saya install semula. Tapi lepas 3 kali menjalankan tugas, dia mesti mati. Powernya pakcik-pakcik tu lawan encik AVG. Kesian dia..

Ada sekali pula saya search nama pakcik tu dan jumpa dllcache. Dalam sistem32. Saya ingat dalam tu ada pakcik jahat tu juga, jadi saya buang. Saya rasa, sebab saya buang benda tu, Microsoft Office saya kena 'telan' satu-satu.

Mula-mula, tak boleh nak buka Microsoft Project. Saya buang ajalah. Sebab memang tak guna pun. Lepas tu Microsoft Publisher pula tak boleh buka. Kata ada satu file missing. Saya dah geram. Saya uninstall Office. Install semula. Semua.

Apa yang saya perasan pakcik ni pandai juga menyamarkan diri dan paksa orang lain menyamar juga. Dalam task manager, dia tak nampak. Tapi saya masih tak boleh edit folder name atau tak boleh juga buang folder tu [apa-apa folder].

Windows kata someone is using the program. Mana boleh! Saya sorang je yang guna komputer ni, tak ada user account lain dan saya tak buka sebarang program masa tu! Mesti pakcik tu punya kerja!

Dalam msconfig pula, dalam tab System, seorang sahabat pernah nasihatkan saya supaya unhidekan semua Microsoft Service dan diablekan yang tinggal. Saya buatlah. Lepas tu saya dapat mesej kata ada satu file Microsoft tak jalan. Saya cek balik nama file tu dalam System tadi. Eh, nama sistemnya sama, tapi kenapa Manufacturer 'unknown'?

Huhu, saya betul-betul tak tahu apa yang berlaku.. Tapi takpe, saya akan google cari pasal pakcik ni, dan buang dia terus dari komputer saya!

Last time saya kena serang trojan, saya tak dapat nak tunggu lama untuk buang dan restore any installation. Kawan pakcik ctfmon tu dah makan OS Windows. Nasib baik ada OS Linux untuk saya selamatkan semua data penting dalam Windows sebelum hancur semua. Masa tu, Windows saya keep loop booting, tak boleh masuk Windows pun..

Sejak komputer saya kena format hanya sebab pakcik trojan tu, saya jadi berhati-hati pada semua virus. Tak boleh underestimate mereka macam dulu. Dulu pandang sebelah mata saja. Sebab, semua encik AVG boleh uruskan. Tapi mereka sekarang dah makin power. Encik AVG pun dah kena bunuh banyak kali.

Siapalah yang menyusahkan orang dan tunjuk pandai [memang pandai pun] buat virus-virus ni? Insaflah.. Berhentilah menyusahkan orang. Orang tak menyusahkan awak pun. At least not me.. :<

[Ada sesiapa yang boleh beri maklumat untuk saya lawan pakcik ctfmon? Boleh bantu saya?]

No comments: