Monday, June 11, 2007

3p

Where was I?

Saya ada kursus Microsoft. Dari jam 9 pagi hingga 5 petang setiap hari [Isnin - Jumaat]. Dah hampir 2 bulan. Memang memenuhi semester pendek ni. Belum habis lagi. Tapi curi masa nak luah banyak perkara.



Pertama kali untuk saya belajar berterusan sebegitu. Rasanya takkan rasa lagi dah lepas ni [hope so]. Tak pernah. Semasa di sekolah pun ada sesi pagi dan petang, bukan kedua-duanya. Di universiti pun, subjek ada sengkang masa antara kelas, bergantung pada kelas yang kita pilih sendiri.

Ada komentar individu-individu terlibat pasal persijilan Microsoft ni.

Yang pertama, kami memang banyak belajar benda baru. Perkara yang tak diajar di dalam kelas. Banyak hands on, praktikal. Lebih daripada teori [walaupun peperiksaan-peperiksaannya semuanya teori].

Kedua, kami banyak dapat buku teks. Dalam satu sijil ini saja, dah ada 4. Tebal-tebal semuanya. Kulit pun kulit keras. Agaknya beratus-ratus ringgit jika di pasaran. Alhamdulillah, kami dibelanja. Kerajaan belanja kami seratus peratus. You dont wan't to know the overall cost for this certificate.

Apa yang agak slack, mengenai peperiksaannya. Cuma lulus atau gagal, satu. Dua, diakui, ia bukan ujian pemahaman, tapi kemahiran menghafal. Hafal soalan dan jawapan. Kami dah diberikan simulasi soalan-soalan peperiksaan. Boleh kata.. 100% soalan yang sama keluar.

Jika mahir hafal, maka kita dapatlah jawab. Faham tak semestinya yang betul. Sebab, kursus yang hanya dua minggu untuk cover 1 peperiksaan ni jika dibandingkan dengan subjek ICT, maunya telan 3 subjek. Memang banyak. Dan, soalan yang keluar bukan dari dalam buku. Sebab soalan-soalannya berbentuk case study. Dalam buku cuma step by step macam mana nak buat.

[Saya tak pasti jika sebenarnya saya berhak untuk umumkan perkara-perkara ni. Tapi rasanya tak ada dalam rules and regulation. Ampun jika terlepas pandang]

Apa yang penting untuk dapat sijil Microsoft ni ialah duit dan kemahiran sabar dan menghafal.

Nak bijak tak semestinya perlu duit. Tapi nak dapat sijil Microsoft, memang perlu duit.

Sabar memang kena ada. Sebab kena tadah telinga dengar trainer mengajar dari jam 9 pagi ke 5 petang. Rehat cuma sejam pagi dan sejam tengahari. Selain belajar, kena tahan mata menghadap komputer buat latihan dari buku teks. Bukan uji minda. Semuanya dah diberitahu macam mana nak buat.

Hafal, untuk peperiksaan. Kita takkan ada masanya nak berfikir time peperiksaan. Kena berfikir masa buat latihan [jawab soalan bocor]. Sebab soalan-soalannya memeningkan kepala. Tapi, jika dah hafal, selamat. Memang lulus.



Apa-apapun, terima kasih sebab beri peluang kepada kami untuk meluaskan peluang pekerjaan. Terima kasih Tuhan sebab pilih kami! Alhamdulillah.

No comments: