Wednesday, October 03, 2007

pilihanraya kampus

Seriously, saya tak ambil port langsung untuk pilihanraya kampus kali ini. Saya tak tahu siapa yang bertanding, tak kenal langsung. Malah, sebelum ini, hari mengundi pun saya was-was. Banner-banner yang ditampal sekeliling UIA langsung tak menunjukkan bila waktu yang paling tepat pengundian.



Malah, pagi Selasa, hari berlangsungnya pengundian, saya langsung tak bermotivasi untuk bergerak keluar dari bilik. Saya hanya keluar pada sebelah petang. Itupun untuk menghadiri kelas EOP.

Abang dah puas pujuk untuk pergi mengundi. Katanya, siapa yang tak mengundi, keputusan peperiksaannya akan ditahan. Ah, ugutan lama. Dah lali. Saya bertekak. Bukan saya tak pernah tak keluar mengundi sebelum ni. Tahun lepas pun saya kecualikan diri. Walaupun dengan sebab berada di Kuantan untuk praktikal.

Tapi, mereka bukan tahu pun walau sebarang alasan untuk tak mengundi. Keputusan peperiksaan tak ada pula yang ditahan.

Selepas ke kelas EOP, baru saya tahu yang kami, orang Melayu ICT tak perlu mengundi. Hanya untuk pelajar antarabangsa saja. Sebab, calon Melayu dah menang tanpa bertanding. [Jangan tanya saya siapa, saya tak tahu].

Tapi saya tertanya-tanya juga. Macam mana dengan kerusi 'General'? Tak perlu diundi jugakah? Atau dah 'dilantik siap-siap' lagi?

Inilah fenomena Pilihanraya Kampus UIA. Keliru. Pelajar tak dapat gambaran yang paling tepat apa yang berlaku. Dari dulu lagi. Orang ni cakap ni, orang tu cakap tu. Dah keluar nanti, tak tahu apa yang boleh diaplikasikan. Mungkin sama saja pun.

Itu yang membuatkan saya tak rajin untuk melibatkan diri dalam sebarang urusan berkaitan pengundian. Tak mahu tampal poster, promo calon atau mengundi sekalipun.

Mungkin juga seperti kata AbdulRahman, bekas exco SRC tenure Abang Zarifi dan Pakdi, merangkap 'CEO syarikat IGM' [syarikat yang ditubuhkan untuk kelas EOP] kami. Kami semua dah final semester. Jadi, undian kami tak ada kena mengena pun dengan kami. Aplikasinya bermula semester depan. Jadi, kami berilah peluang kepada pelajar yang ada kesan terus dengan pelantikan mereka itu untuk mengundi.

Kepada yang terpilih, selamat menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan. Anda pikul beban sebagai pemimpin universiti, lebih berat daripada memimpin diri sendiri.

1 comment:

Anonymous said...

Komuniti ICT sangat kecil, tak praktikal nak mempunyai 'kem' politik yang berbeza. Jadi, siapa yang sanggup jadi wakil jadilah dia. :D