Thursday, July 17, 2008

pendapat lain tentang bersanding

Bersanding dan Menabur Beras Kunyit.

Assalamualaikum,

Ana ada sedikit kemusykilan berhubung dengan cara pelaksanaan kenduri perkahwinan yang biasa dijalankan oleh masyarakat Melayu Islam di Malaysia ini. Ana ada membaca tentang kaedah yang dianjurkan oleh Islam. Namun yang menjadi kemusykilan adalah adakah perarakan pengantin, mengadakan pelamin, persandingan tanpa tepung tawar dan menjaga aurat yg sebenar juga tidak dibenarkan dalam Islam? Harap ada di kalangan netters yang boleh memberi bantuan berhubung perkara ini.Wassalam.

Jawapan HF:

Wa’alaikumussalam warahmatullah,

Perarakan, pelamin dan persanding yang dilarang ialah apabila pasangan pengantin melakukan beberapa perkara yang dilarang oleh Islam seperti membuka aurat, bersolek, menunjuk-nunjuk kemewahan pakaian, barang kemas dsbgnya. Ia juga termasuk dalam kategori membazir.

Jika pasangan pengantin berpakaian seperti kebiasaan asalkan kemas dan menutup aurat dan maka tidak ada salahnya untuk bersanding. Ianya adalah sepertimana orang biasa berpakaian kemas dalam kehidupan harian mereka ke pejabat, majlis dsbgnya.

Tepung tawar dan tabur beras kunyit adalah dari budaya hindu dengan kepercayaan ianya dapat menyelamatkan pasangan drpd sebarang nasib buruk atau gangguan makhluk halus. Ia sekarang ini menjadi adat kebiasaan masyarakat melayu tanpa mengetahui sebab-sebab di belakangnya. Mereka melakukannya bukan kerana memohon perlindungan tetapi sebagai menyerikan majlis.

Justeru hukumnya adalah haram jika dilakukan sebagai satu cara memohon perlindungan, harus jika ia adalah sekadar penyeri majlis tanpa apa-apa maksud lain di sebaliknya.

Diketahui bahawa sesetengah pihak melarang hal-hal di atas kerana ia bukan berasal dari budaya Islam. Hal ini diakui namun perlu diingatkan bahawa Islam tidak melarang sebarang adat dan budaya selagi ia tidak mengandungi unsur-unsur haram di dalamnya.

wassalam.

Sumber: http://hafizfirdaus.com

Maka, sesiapa yang tertekan perasaannya sebab tak dapat bersanding atau terpaksa bersanding sebab keluarga desak, bergembiralah! Asalkan tak membazir, tak melanggar hukum agama, tak ada niat untuk menunjuk-nunjuk dan mensyirikkan Tuhan, maka ia adalah harus.

1 comment:

famimahat said...

:) tapi biasanya rasa menunjuk2 tu akan dtg juga kan..?
buat sekadarnya bg abg pun dah cukuplah.. asal matlamat sebenar dah tercapai ( nak mengebahkan perkahwinan pada org ) :)