Monday, September 24, 2007

fenomena nasyid

Stesen radio keberatan siarkan muzik nasyid

Zainuri Misfar


ENTAH di mana atau apa sebabnya, lagu dari kumpulan dan penyanyi nasyid seolah-olah tidak ada tempat untuk diputarkan di stesen radio, kecuali hanya untuk masa tertentu.

Beberapa anugerah yang menyediakan kategori untuk muzik nasyid diadakan sekadar melepaskan batuk di tangga kerana calon yang disenaraikan bukanlah kumpulan atau penyanyi nasyid sebenar.

Pengarah Urusan Hijjaz Records Sdn Bhd (HRSB), Mohd Sharudin Dawam berkata, kalau diikutkan sambutan pendengar atau peminat terhadap album nasyid sebenarnya lebih tinggi daripada penyanyi yang membawakan lagu muzik kontemporari.

"Setiap kali kita membawa album nasyid ke stesen radio, ada antaranya sudah menolak dari awal-awal lagi, iaitu tidak ada tempat untuk lagu nasyid di stesen radio mereka.

"Muzik nasyid tetap sama dengan muzik lain. Adakah kita kena menyanyi dalam irama rock barulah lagu nasyid boleh disiarkan di radio? Kebanyakan muzik nasyid sekarang lebih bagus dan moden. Hanya liriknya saja yang kita kekalkan dengan tema ketuhanan, kerana itulah perbezaan lagu nasyid.

"Tapi dari segi persembahan muzik, tidak berbeza. Kita juga menggunakan khidmat pemuzik profesional dan terkenal seperti Fauzi Marzuki, Edry Abdul Halim dan ramai lagi,"
katanya.


Kasihan nasyid kita, dianaktirikan. Sampai ramai penasyid yang periuk nasinya dalam bidang seni terpaksa [*boleh dipertikaikan] tukar haluan ke genre lain.


*Kita sebenarnya boleh maju jika kita bersatu bersama. Sebab bak kata Encik Sharudin tu, sambutan pendengar terhadap nasyid sebenarnya lebih tinggi daripada genre lain. [Harap ada statistik yang menyokong kenyataan ni]

Saya sempat dengar rakaman sesi IKIM.fm bersama artis Jumaat lepas. Kumpulan Nowseeheart juga meluahkan perkara yang sama. Setuju, memang. Tapi, isu ni tak perlulah kita besar-besarkan sampai mereka nanti akan kata "Nasyid tak dapat hidup tanpa kami! We rule the industry!"

Kita patut bersyukur dengan adanya IKIM.fm yang sentiasa menyokong nasyid dan lagu-lagu berbentuk keagamaan. Dan sebenarnya, saya sendiri jarang sangat dengar stesen radio lain selain IKIM.fm, kecuali jika tumpang kereta orang atau dalam bas yang pasang radio stesen selain IKIM.fm.

Kita juga dah ada anugerah sendiri. Terima kasih sekali lagi kepada IKIM yang sudi menganjurkan Anugerah Carta Nasyid IKIM.fm [ACNI]. ACNI tahun ni saya belum dapat berita bila ia akan diadakan. Tapi ada rezeki, insyaALLAH saya akan turut serta [sebagai penonton dan peminat nasyid, bukan peserta].


*Mungkin boleh difahami jika ramai antara artis nasyid kita yang bertukar haluan ke arah genre muzik lain.

TETAPI, saya sangat-sangat nak tekankan di sini, TOLONG JAGA AKHLAK DAN ADAB SEBAGAI MEREKA YANG PERNAH MEMPERJUANGKAN NASYID!

Kadang-kadang, saya sendiri rasa sangat kecewa dengan puak-puak ni. Nak dapat periuk nasi yang lebih besar di luar sana. Ok, mereka dah janji, masih dengan konsep lagu ke arah kebaikan [dakwah?] walau bukan dalam bentuk nasyid yang sebenar. Calon-calon Anugerah ERA kita pun bukan semua dari golongan nasyid asli, tapi membawa mesej bukan lagha [kalau ada mesej ke arah keburukan tak lepas ke udara awal-awal lagi].

Tapi, akhlak dan adab tak selari dengan perjuangan amar makruf, nahi mungkar yang sebenar. Dalam landasan Islam. Buat baik satu hal, tapi pakai seluar tak sampai lutut, atau bangga bergambar bersalam dengan artis yang bukan muhrim takkan jadi hal lain?

Tak ada kebenaran dan kebaikan lain selain yang ada dalam Islam.

Seperti juga orang bukan Islam, walau banyak mana kebaikan yang mereka buat, tapi tak lafaz kalimah syahadah walau setelah diseru, takkan dapat masuk syurga juga...

WaALLAHualam..

Nasyid. Moga terus diperjuangkan. Saya [walau golongan minoriti], akan terus bantu perjuangan nasyid. InsyaALLAH.

Tonton persembahan Akbar + Mirwana + Tukang Kata pada Anugerah Era yang lepas.

Manusia Lupa.



YouTube dah tak benarkan video mereka didownload melalui sebarang cara. Tapi, dengan cadangan Sidek [tq Sidek], akhirnya, terjumpa juga satu web-based engin untuk download video dari YouTube dan dari banyak lagi platform video yang lain. Tak perlu software. Boleh cuba ;)


3 comments:

abdfatah said...

apo susah sangat... kita buat radio sendiri. stesen radio nasyeed anda.

dan namakan radio amar, radio hijjaz, radio inteam, radio rabbani...

takkanlah lesen radio takleh untuk radio nasyeed. radio uiam ke? atau apa2 radio yang berkenaan dengan nasyeed...

mira said...

err.. luar bidang kuasa :p tapi boleh dibagkitkan di nasyeed.com. terima kasih untuk cadangan :)

aritu pernah pergi upm, dorang ada radio sendiri ek? uia lum ada :)

abdulz said...

uia xde? nama je international. nape xde lak? kih2.. kalo ade radio nasyid kat uia sure lagi gempak