Tuesday, August 26, 2008

convo 2008

Ahad lepas was my big day [= hari besar/kebesaran?]. Saya dengan rasminya dah bergelar graduan! Selama ni kira macam tak kiralah tempoh menganggurnya sebab sijil tak dapat lagi [boleh ke macam tu?].

Course ICT konvo pada Ahad petang. Kami sekeluarga sampai di UIA dah jam 1 petang. Mula masuk dewan jam 2 petang dan majlis mula setengah jam lepas tu. Masa tu dah renyai-renyai. Kasihan pula abang yang diberi amanah jaga Ayuni dan Aliah yang tak dapat masuk ke dalam CAC. Syarat usia yang dibenarkan masuk ialah 12 tahun ke atas saja. Mujur juga ada abang yang pandai melayan budak :)

Banyaknya belon!


Amboi, saya pun tak sempat bergambar di sini.


Pakai jubah baru dengan tradisi pemakaian alas kepala yang dipecahkan dengan mortar kali ni mendebarkan juga. Sudahlah cangkuk hadapan jubah asyik tercabut saja, risau jugak mortar tertanggal di atas pentas.

Graduan ICT konvo satu sesi dengan graduan Education dan Enginneering. Warna yang memonopoli dewan sudah tentu warna merah 'mantel' graduan Engineering [macam Superman dah]. Pemakai mantel hijau cuma 2 baris paling belakang [macam apa pula? Green Arrow atau Green Goblin? :p]. Tahun sebelum ni mana ada mantel-mantel ni. Jubah sehelai dan hiasan logo UIA di tudung saja.

Konvo kali ni tak ada rehearsal. Tak pasti kenapa. Tapi ada yang kata, ada dengan tak ada rehearsal sama saja. Graduan tetap dengan gaya jalan masing-masing. Jalan tanpa protokol tunduk hormat dan langkah setapak tak apa lagi.

Lebih havoc bila graduan Engineering buat aksi 'free' atas pentas lepas ambil fail sijil. Ada yang dabik dada. Ada yang buat tanda 'peace'. Ada yang angkat fail. Tak kurang yang ambl fail sambil senyum pandang kamera dengan pose paling baik [yang ni graduan perempuan Engineering berani buat]. Maka, yang di bawah pun bersoraklah. Jadilah majlis seperti tak formal. Nasib baik Sultan Pahang tak ada.

Separuh graduan langsai ambil sijil, majlis diserikan dengan persembahan nasyid daripada kumpulan nasyid UIA. Ketuanya, adik TelagaBiruFan saya, Mokhtar. Tahniah dik. Bangga akak jap :)

Majlis bersurai lebih kurang jam 5 petang. Budak-budak ICT konon pakat nak ambil gambar satu batch. Keluar saja, semua hilang entah ke mana. Bertebaran di muka Taman Ilmu dan Budi.

Iyalah, masing-masing tentu datang dengan keluarga. Sudahlah majlis punya lama cuma nak saksikan sedetik anak mereka ambil fail kosong di atas pentas, cuaca pula kurang baik. Masih gerimis seperti sebelum masuk. Macam mana boleh sempat nak berkumpul sesama kawan lagi?

Malam itu, saya ke tapak Convest. Singgah di Kafe HS, jumpa Kak Bai, Nurul dan abang Aziz sedang 'berkelah'. Di tapak Convest kebetulan jumpa pula Syafiq, sahabat Allied Health Science dari matrik dulu. Abang Moha pun ada! Tentu, dengan isteri beliau ;)

Kami dengan adik beradik Nurul Insyirah dan Nurul Baizura.


Yang tak bestnya, suara band bunga busuk [Rafflesia] pula berkumandang. Mujur ada kumpulan nasyid Madani menawar racun yang masuk ke telinga ni. Tapi, alahai, 2 lagu saja? Saya tak pernah faham kenapa band luar ni dibenarkan [atau dijemput] masuk dalam aturcara pentas tapak Convest. Tak sedap dan bukan bawa lagu berunsur dakwah pun.

Kumpulan Nasyid Madani.


Esoknya, konon nak menjalankan aktiviti hari semalam yang tak jadi. Tapi batch ICT kami yang ada cuma saya, Nawa dan Rafi. Maka, berjalanlah kami bertiga ke sana sini cari port cantik untuk bergambar.

Selesai sesi bergambar, masing-masing pulangkan jubah dan ambil sijil. Rasa canggung juga sebab tak jumpa mereka yang lain buat kali terakhir. Lepas ni mungkin susah dah nak jumpa lagi.

Lawatan ke UIA kali ni masih ada perkara pertama yang saya buat. Yes, sepanjang 4 tahun di UIA!

1. Sarapan di booth Nescafe sebelah perpustakaan.
2. Berbelanja di Kyros Kebab.

Kedua-duanya sebab saya dah dapat merasa pegang duit sendiri. Kan saya dah kata, saya ni kedekut amat :p

Jam 5 petang, saya bertolak ke Greenwood untuk tunggu bas Transnasional di situ. Maka berakhirlah pengembaran kali ini. Hingga lain kali!

Petang itu, Azwa, graduan terbaik Convo 2008 hulurkan kad jemputan kepada saya. Kad jemputan walimah beliau. Mungkinkah saya sampai ke Muar hujung minggu ini? Fuh, aktif betul saya pada bulan Ogos tahun ni. Jika tak kerana aktiviti sendiri, saya hadiri kenduri kahwin sahabat-sahabat yag banyak sungguh clash. Ampun kepada yang saya tak dapat hadiri~ x_X

Sila ke http://panoramira.blogspot.com untuk gambar-gambar kenangan di UIA kali ini.

3 comments:

alifmimyanun said...

sudah konvo ya ?
cemburunya..
tahniah ya..

Anonymous said...

Tahniah sis. Amira!

Anonymous said...

Thanks sebab tolong ambikkan gambar Madani. Photographer cuti hari tu sebab menyambut pakcinya grad. Hehe