Wednesday, August 20, 2008

chak de india

Malam semalam saya tonton cerita Chak De India lakonan utama Shahrukh Khah yang telah mula ditayangkan setahun yang lepas. Filem ini tentang perjuangan pasukan hoki wanita kebangsaan India. Shahrukh Khan jadi jurulatih mereka. Ajaibnya, filem ni dah lari langsung daripada stereotaip filem India yang dah popular sebagai trademarknya.

Antara kelainan yang ditonjolkan melalui filem ini ialah:

+ Tak ada heroin [atau boleh kata ada 16 heroin].
+ Tak ada scene menyanyi dan menari walaupun lagu masih ada [rasanya tak ada cerita tanpa lagu].
+ Tak ada tema percintaan atau kekeluargaan.
+ Tak ada polis, tak ada gaduh-gaduh.

Tema utama Chak De India ialah semangat berpasukan dan semangat cintakan negara.

Salah satu pengajaran yang saya dapat ambil daripada filem ini ialah kadangkala ego perlu dikorbankan untuk satu matlamat berpasukan yang lebih utama.

Komal dan Preeti saling berebut untuk menunjukkan masing-masing adalah yang terbaik. Demi menjaringkan gol paling banyak, mereka yang masing-masing berada di posisi penyerang seboleh-bolehnya tak mahu melepaskan bola hoki yang telah berada dalam tangan mereka.

Sikap ini seolah-olah seperti mereka bermain untuk pihak lawan, kata Kabir Khan, watak Shahrukh Khan. Pihak lawan dapat baca pergerakan mereka dan menyebabkan penjaga gol lawan ambil tindakan berani keluar dari kawasan gol. Mujur Komal yang ketika itu pegang bola mengenepikan ego dan bertindak menghantar bola kepada Preeti untuk dijaringkan.

Dan mereka dapat jadi juara dunia, menewaskan Australia yang sebelum ini pegang rekod johan 6 kali berturut-turut.

Daripada cerita ini juga, saya terfikir tentang drama/filem kita.

Berapa banyakkah cerita kita yang menunjukkan ekspresi watak yang bangga dan terharu apabila dikibarkan Jalur Gemilang, siap dengan lagu sayu menjadi latar?

Nak tonton cerita ni? Pinjam dari dia ni. Terima kasih Tuan YB! :p

Dan, ke bawah ini untuk laman rasmi Chak De India:

No comments: