Saturday, August 09, 2008

pra spkg08

Saya baru pulang dari perjumpaan ANSARA Kuantan dengan para guru di rumah Dr. Kamarizan, atau lebih glamer sebagai rumah Cikgu Lela. Dr Kamarizan ialah suami Cikgu Lela, cikgu Kimia saya semasa di maktab. Suami beliau pula adalah salah seorang bekas pelajar MRSM Kuantan. [Dan kebetulan pula ialah doktor yang berkhidmat di salah sebuah syarikat client Montoque!]

[Saya tahu, saya masih belum ceritakan lagi tentang hari minggu saya, ke mana saya sehinggakan tak berpeluang menyaksikan siaran langsung konsert Akademi Nasyid pada minggu itu. Maaf, tapi saya lebih senang menulis pada perkara yang tidak terbeban. Jika saya menanti saya sudahkan yang terdahulu sebelum yang kemudiannya saja, bimbang saya takkan tulis apa-apa.]

Terima kasih pada Azwan dan Kak Syafa sudi bawa dan temani saya ke sana. Jika tiada kalian, memang kera sumbanglah saya di situ. Oh ya, Azwan kebetulan juga [lagi] ialah supersenior di maktab juga!

Kenapa tiba-tiba ada perjumpaan malam ni? Sebetulnya ini adalah perjumpaan pra Sireh Pulang Ke Gagang 2008 (SPKG08). Rasminya akan bermula esok [sama tarikh dengan bermulanya sukan Olimpik Beijing :) ]. Aktiviti akan bersangsung sehingga tengah hari Ahad.

Yang hadir tadi memang ramai [walau sepatutnya boleh ramai lagi sebab batch MRSM Kuantan bermula dari tahun 1974. Dan yang dijemput hadir pada perjumpaan ANSARA ialah... semuanya!]. Ramai yang seusia bapa saya. Ramai juga yang penampilan dan gayanya lebih muda daripada saya [ingatkan saya dah yang paling muda di situ].

Rakan perempuan sama batch cuma ada Aween seorang. Yang lain semuanya lelaki. Saya tak sempat hadam wajah setiap seorang untuk dikenali. Yang pasti tak ada yang asing. Wajah mereka langsung tak berubah. Mungkin lebih berisi. Cuma nama mereka saya kurang pasti.

Pertemuan tadi sebentar cuma. Tapi dalam saat-saat akhir nak pulang tu, baru boleh berkumpul semua batch 2000/01 dan ambil gambar kenangan. Baru juga boleh kenal siapa itu MIRAKIMURA.



Heh. Ya. Saya cuma dikenali dengan MIRAKIMURA, bukan Amira Hariyati. Bukan seorang bekas pelajar kelas C1 00/01, tapi sebagai owner yahoogroup mrsmkuantan_millenium dan pemilik blog Bisikan Nurani. Apa-apapun, masih mampu berbangga kerana dikenali walau bukan di maktab dahulu :p

Terima kasih buat semua yang datang. Nampaknya pengaruh saya kuat pada sebelah lelaki, bukan perempuan :p Yang hadir pula kebanyakannya yang tidak hadir pada SPKG tahun lepas. Moga kalian dapat bergembira dan berseronok dapat pulang ke maktab dan bertemu kembali teman-teman lama. Juga jangan lupakan tanggungjawab sebagai pendidik semasa program nanti.

Saya? Harus pulang ke kampung di Segamat, Johor. Lupakan SPKG dan kenduri kahwin Wan-Faheem di Kajang dan abang Hamdi di Melaka. Minta maaf. Tak bermakna saya lupakan kalian. Kalian masih di hati, dalam doa. Cuma jasad saya tak sampai merantau jauh ke sana lagi. Atas kekangan masa dan keadaan.

Apa-apapun, selamat pengantin baru kepada Wan-Faheem dan abang Hamdi-pasangan. Ada rezeki kita bersua lagi. Begitu juga dengan sahabat-sahabat MRSM Kuantan. InsyaALLAH, tahun depan kita jumpa lagi di SPKG09!

1 comment:

BanjarRakai said...

Huh... no wonder I didn't see you (or didn't have a chance to meet you) at Maktab. Anyway thank you for promoting the event to your batch.

These are photos taken during the Welcoming Dinner, courtesy of my friend's husband.

Thanks again for promoting Sirih Pulang ke Gagang 2008 event. To every Kuatagh 01, a very big thank you from me (on behalf of the organizing committee) for your contribution towards the success of the event.

p/s: I can put a face to some of the names now. Azuween and (if I'm not mistaken) Shahrul Idzwan bowled at Lane 2, next to my lane. Fadzly were in the same LDK group with me.

Liaison Officer
SPKG08