Monday, October 20, 2008

mimpi dan impian

Banyak sangat potensi otak kita ni yang kita belum habis explore. Einstein pun dikatakan baru menggunakan 5% daripada keseluruhan otaknya.

Mimpi masih menjadi misteri pada kita. Tak siapa tahu dengan pasti kenapa kita bermimpi.

Angan-angan itu boleh jadi imaginasi positif. Tapi angan-angan juga boleh musnahkan kehidupan kita sekiranya kita tak mengawalnya. Mat Jenin jatuh pokok kelapa sebab tak dapat kawal angan-angannya.

Impian boleh membuatkan kita berangan-angan. Jika kita mimpikan impian itu, kita mungkin tak mahu atau tak mampu nak bangun dari tidur. Sebab mimpi itu terlalu asyik. Segala apa yang kita inginkan ada dalam mimpi itu.

Tapi, jika kita ingin terus hidup dalam dunia mimpi, kita ingin tidur, kita boleh binasa.

Sebenarnya saya dapat ilham ini daripada siri Supernatural sebentar tadi. Walau temanya karut (tapi saya tak boleh miss walau seminggu), ada mesej yang boleh kita ambil sebagai iktibar.



Dean dihipnosis oleh jin. Jin tu buatkan dia hidup dalam dunia khayalan. Dalam dunia itu, ibunya tak mati. Dia ada isteri. Sam, adiknya juga hidup bahagia sebagai seorang penuntut universiti dalam jurusan undang-undang. Kekasih Sam, Jess juga belum mati. Mereka hidup sebagai manusia biasa. Mereka tak perlu lagi berburu dan korbankan hidup untuk orang lain.

Tapi jika Dean tak sedar itu dan mahu terus tinggal dalam khayalan, dia akan mati. Jin itu akan hirup darahnya sampai darah dalam tubuhnya kering.

[Bagus juga jin Barat ni, guna teknologi perubatan manusia untuk hisap darah. Ada jarum dan beg darah. Bukan melalui ibu jari kaki seperti yang orang Melayu kita selalu cerita]

Walau segalanya indah seperti yang diimpikan, mujur Dean sedar yang kehidupannya yang sebenar bukan begitu. Dean masih ada tanggungjawab yang tanpa upah dan ucapan terima kasih orang. Dean juga tak boleh tinggalkan Sam sendiri teruskan pemburuan.

Jadi, dalam mimpi itu, Dean bunuh diri. Orang kata, jika kita mati dalam mimpi, kita ada sedar dalam dunia sebenar, katanya.

Dean sedar. Sam sedang memanggil-manggil nama dia. Mereka berjaya bunuh jin itu.

Dean cerita semua pada Sam. Sam senyum saja. Dean masih menyesali kehidupan mereka. Dia masih mengeluh akan hidup untuk orang lain. Dia mahu hidup seperti dalam khayalannya.

Sam pujuk. Katanya, dia gembira dengan hidup mereka. Walaupun kehidupan mereka sekarang sangat payah dan perit, tapi ia berbaloi. Mereka dah selamatkan ramai orang.

Saya pernah tonton mesej seumpamanya dalam siri Smallville dan X-Files suatu waktu dahulu.

[Memang, cerita-cerita macam inilah yang saya minat :p ]

Dalam Smallville, Lana yang kecewa lepas break up dengan Clark, bertindak ambil dadah yang dapat membawanya bertemu dengan mendiang ibu dan bapanya. Dia bergantung dengan dadah itu sebab dia sunyi dan tak ada tempat lain untuk mengadu setelah kehilangan Clark.

Dalam siri X-Files [saya ingat gitu-gitu aja, dah lama sangat], Mulder dan Scully dikambus dengan bahan kimia yang menyebabkan mereka berhalusinasi. Mereka mengandaikan yang mereka telah berjaya selesaikan misteri kes tersebut, tapi sebenarnya masih dalam 'kubur'. Jika mereka tak sedar cepat, mereka pasti akan kehabisan oksigen di dalamnya.

Jadi...

Mimpi itu sememangnya indah. Tapi mimpi itu hanya mimpi, bukan nyata. Kita ini hidup dalam alam nyata. Alam nyata itulah hidup mati kita yang sebenarnya.

Kita yang sedang enak diulit mimpi ini wajib sedar. Banyak lagi yang kita perlu buat untuk mengejar kejayaan dalam alam nyata. Untuk satu kebahagiaan yang sebenar.

Begitu juga...

Hidup di dunia ini ialah mimpi. Tapi mimpi secara metaforanya. Kita hidup. Tapi tak kekal. Kita hidup untuk kumpul 'harta. 'Harta' yang boleh dibawa untuk kebahagiaan hidup dalam alam nyata. Alam yang satu lagi.

Bila kita luaskan pandangan, bila kita anggap dunia ini hanyalah 'mimpi', pasti kita akan jadi kurang berkira dengan semua urusan dunia. Pasti juga kita akan membuat yang terbaik dalam segala hal. Kira akan lebih banyak memberi. Kita akan elakkan permusuhan. Kita akan jaga amanah sebaik-baiknya. Sebab kita yakin, setiap perbuatan itu adalah untuk simpanan di sana.

Syurga itu kejayaan yang nyata. Kebahagiaan yang sebenar. Bangun dan kawallah mimpi kita.

p/s: Janganlah ambil dadah jika frust. Tuhan kan ada?

2 comments:

Anonymous said...

salam,
akak..nk kawan dgn akak boleh?

mira said...

siapa ni? nurul husna imkr ek? sure do ;)