Monday, November 01, 2010

mirwana di mmu

Sabtu 30 Oktober yang lepas, saya berkesempatan ke MMU Melaka untuk hadiri Konsert Nasyid 2010 bertemakan Bumi Akhir Zaman. Artis yang terlibat ialah Mirwana dan Demascus serta penampilan istimewa, Charma.

Semua mereka kenalan, sahabat dan keluarga saya.

Along dan Amy yang diajak sekali, buat kejutan. Amy hadir tanpa disangka. Mereka ialah kariban di UIA yang selalu temani saya ke konsert-konsert nasyid yang diadakan di sana dulu. Mereka sahabat sefikrah. Mereka sahabat setia. Mereka teman tangis dan tawa.

Mula-mula saya canggung untuk ke sana sendiri. Apatah lagi pada malam hari. Nyatanya ada hikmah untuk cekal dan semangat disebalik khuatir. Saya ke sana bukan lagi sekadar minat, tapi lebih pada tanggungjawab atas rasa diperlukan.

Hadir saya memang berbaloi. Banyak kejutan dan kelainan yang dibawa Mirwana ke MMU. Selain ia jadi konsert Mirwana yang paling panjang. 9 lagu semuanya. Puas. Mirwana memang hebat!

Pembuka konsert, Mirwana bawa 2 lagu malar hijau mereka, Aku Tanpa CintaMu dari album pertama dan Seruan 5 Waktu dari album kedua. Saya kira, 2 lagu ini jarang dilupakan di mana-mana konsert Mirwana pun. Tetap merdu di auditori.

Kemudian, Mirwana bawa 2 lagu yang layak ke separuh akhir Muzik-Muzik 25 yang akan bermula pada Isnin minggu hadapan. Tika Masanya dibawa versi akustik yang saya kira lebih enak dan tenang didengar. Kelainan rentak oleh abang Naim dan abang Hafiz memang menjadi.

Juga lagu Fiq, Manifestasi Cinta dibawa dengan versi Mirwana sendiri. Tak ada yang canggung. Oh, sudah lama saya nantikan Manifestasi Cinta versi Mirwana ini. Sejak kata mereka, mahu bawakan di konsert nasyid di KUIS yang tak jadi tempohari.

Lagu Jauh yang sebelum ini beberapa kali menjuarai carta IKIM.fm juga dibawa versi akustik. Lagu Jauh ini sebenarnya berangkaian dengan lagu Andaiku Pergi (tak dipersembahkan di konsert ini). Sebab ia telah disebar ke seluruh alam beberapa tahun sebelum album Bumi Akhir Usia diterbitkan.

Dalam pada artis lain takut-takut karya mereka tersebar sebelum masa kerana khuatirkan plagiat, Mirwana dengan senang hati mempergunakan 2 lagu ini sebagai promosi awal. Mirwana memang pemurah :)

Mirwana juga bawa sebuah lagu baru mereka, Esok Menanti. Beberapa kali didengar, lagu ini tetap bisa mengalirkan air mata. Bait liriknya menyentuh terus ke hati. Ya, masih ada perubahan daripada demo terakhir yang saya dengar, solo dari abang Akmal. Seperti 'Muda' ditukar 'Cinta'.

Saya kira, lagu ini akan terus berevolusi dalam mencari nada dan irama yang paling kena pada Mirwana, sebelum dikeluarkan hasil akhirnya. Lagu ini mungkin akan dimuatkan dalam album Mirwana selepas ini.

2 lagu yang sesuai dengan tema konsert pada malam itu, akhirnya dipersembah kepada umum. Bumi Akhir Usia dan Bukti Cinta.

Dengan penampilan istimewa DJ Erwan Johari (yang akhirnya bersedia dengan sesi rap beliau), dan Edry Demascus yang terkenal dengan kehebatan rap beliau, lagu ini jadi sangat bersemangat. Edry siap tambah lirik pada lagu Bumi Akhir Usia yang tak ada pada versi asal lagu. Hebat, hebat~

DJ Erwan (yang juga serasi dengan panggilan ustaz Erwan) dengan sokongan padu beliau pada Mirwana buat saya terharu dan tambah semangat. Beliau bawa set rakaman untuk rakam konsert itu. Kata beliau, insyaallah, lagu-lagu yang dipersembahkan malam itu akan disiar dalam ruangan 'Nasyid on Stage', IKIM.fm. Terima kasih ustaz! :)

Dan, Konsert Nasyid 2010 ditutup dengan lagu yang jadi iringan lagu Tika Masanya dalam Visi AJL saya, Muhammad the Arrival. Mirwana bawakan lagu itu bersama-sama semua yang membuat persembahan, Demascus, Charma dan DJ Erwan. Waktu itu Visi AJL saya terbayang-bayang.. :)

Ada terperasan sesuatu?

Konsert Nasyid 2010. Ironinya, semua yang membuat persembahan tidak menggelarkan diri mereka penasyid ;)

Akhirnya, semua itu memang bergantung pada individu itu sendiri. Tak ada isu. Tak ada yang benar atau salah. Terpulanglah mana yang lebih selesa di hati kalian. Mirwana itu nasyid atau tidak? Bagi saya, ya, masih ;)

Mirwana, teruskan semangat kalian berkongsi dengan orang ramai! Terus 'muda' dan 'pantas'. Saya bangga dengan kalian. Dan akan terus bersama, sebagai satu keluarga, insyaallah :)


Saya, kak Aznieta, abang Akmal, Ikram, Along, abang Hafiz, abang Naim

P/s 1: Video lagu-lagu yang Mirwana persembahkan pada malam itu boleh ditonton di Youtube.com, channel MiraKimura.

P/s 2: Buat Demascus dan Charma, maaf tak disebut banyak dalam ini. Mungkin perlu cari penulis sendiri :p

No comments: