Thursday, January 13, 2005

lembaran lebaran

Awalnya saya ucap salam Aidiladha kan? Tapi, semua sedia maklum, saya, kalau bercuti memang 'bercuti' dari segala² kemudahan network dengan dunia luar. Sebelum saya pulang ke Kuantan Sabtu ini [sebab hari Sabtu masih ada kelas Leadership huhu~!], saya langsaikan semuanya dulu ya?

Kali ini saya menulis dari perpustakaan Darul Hikmah UIA. Masih belum punya port tetap, terpaksalah hidup nomad.

Lagi pasal emosi [yang membaca pasti menguap 20 kali].

Sebenarnya, jika cuma hati mula melampiaskan keinginan tanpa panduan menteri akal, memang kadangkala, setiap yang tak logik menjadi logik walau masih tak logik pada pandangan orang. Sebab itu kita [yang berkenaan ini] sentiasa akan kata: "Kau tak faham!"

Memang orang lain tak faham sebab mereka tak alami, dan kau sendiri tak cakap! Janganlah dibebankan yang sedia terbeban dengan 'masalah' yang sebenarnya kau sendiri tak pasti atau kau sengaja mahu sembunyi!

Tapi, terjadi pula sesuatu yang orang pernah alami pun tak akan faham apa yang dia cuba sampaikan. Macam mana tu? Orang tak nampak di mana kepentingan 'masalah' dia. Orang takkan ambil berat. Dan sudahnya dia tanggung sendiri 'beban' yang mula bersarang. Bukan tak simpati, tapi cubalah kau sendiri yang dekati...

Saya pun dah cakap berbelit². Cuma nak sampaikan, saya pun dah jelak, jemu, bosan, sakit, dan sebagainya, untuk terus hanya berpandu emosi menjalani kehidupan. Sekarang, cuba nak see to the bright side. Mancari hikmah kembara.

Hidup kita ini sebentar cuma. Tiada masa untuk dibazirkan dengan benda² tak berfaedah macam tu. Stick to reality! Sedarlah! Emosi tu cuma komplimen pelengkap untuk semua perasaan yang dianugerahkan kepada manusia. Emosi juga hamba. Tak patut kita diperhambakannya [betul tak din? :) ]. Dan emosi itu juga kadangkala adalah satu ujian pengukur tahap kesabatan dan keimanan kita...

Kita ada banyak lagi kerja lain yang perlu dilangsaikan. Dan memang kita tak dapat akan jangka bila tugas kita di dunia akan berakhir kerana tidak diperlukan lagi. Pernah tak mangsa² tsunami itu diberi petunjuk bahawa mereka akan mati sebelum ombak ganas menyelimuti tampat tinggal mereka? Tidak, mereka tak tahu. Dan mereka terpaksa menghadapinya dalam keadaan sedia atau tidak untuk menghadapi-NYA.

Dari seorang sahabat 'yang amat disenangi': :)

Human beings are such small creatures, aren't they ?
So don't be too calculative on everything,
treasure every moment, do what you wish to do...
broaden your view, broaden your mind,
don't worry too much about things that are bothering you,
do treasure your life, live safely and peacefully,
always be happy to welcome the coming of the new day... enjoy the sunshine...
always look at the brighter side of things...


Hargai hayat anda. Hargai kehidupan anda. Hargai mereka di sekeliling anda. Hargai apa sahaja nikmat dalam kehidupan anda. Nescaya, andalah orang yang paling bersyukur.

No comments: