Monday, January 03, 2005

rayuan acheh 2005

Rayuan Acheh 2005
20050101

Salam sejahtera ke atas tuan/puan yang budiman.

(KINDLY READ AND FORWARD TO ALL EGROUPS THAT YOU ARE IN....PLEASE...AND TQ IN ADVANCE)

(30/12/04)

Malam tadi saya bergegas ke UIA untuk bertemu dengan mana-mana students Acheh di UIA untuk menawarkan apa-apa bentuk bantuan yang boleh diberikan dan ‘of course’ untuk mengetahui dahulu keadaan mereka dan keluarga mereka. Berikut sedikit info untuk dikongsi.

1. Jumlah pelajar Acheh di UIA lebih kurang 40. 10 dari mereka sudah pulang dan mereka itu dari keluarga tinggal di kawasan yang paling teruk terkena kesan Tsunami dan mati/hilang.

2. Hampir kesemua mereka kehilangan at least seorang di kalangan famili yang terdekat.

3. Seorang teman saya kehilangan keseluruhan ahli keluarga. Dia sudah pulang kerana memang tiada jawapan dari kaum keluarga sejurus selepas Tsunami menenggelamkan Acheh dan selepas berkali kali cuba menghubungi mereka.

4. Hari ini sahaja 5 orang dalam perjalanan pulang ke Acheh. Walaupun semua mahu pulang untuk bertemu dan mencari ahli keluarga/membantu orang tempatan untuk membersihkan/menanam mayat-mayat yang terlalu banyak di merata tempat (Utusan 30/12/04 menyatakan sudah mencecah jumlah 80,000 & CNN merakamkan kira-kira 1000-2000 dijumpai setiap satu jam), hingga bau busu di merata tempat dan dikhuatiri wabak dan penyakit akan mula menyerang jika tiada usaha yang lebih gigih dilaksanakan.

5. Oleh kerana kekurangan FUND, mereka terpaksa mengumpul duit sesama mereka (pelajar2 Acheh dan Indonesia), yang sememangnya tidaklah banyak kerana mereka semua ‘Fulltime students’.

6. Berbanding Sri Lanka, di mana jumlah kematian adalah jauh lebih rendah dari di Acheh, ribuan sukarelawan dari Jepun dan negara sekitarnya sudah memasuki Sri Lanka, paling tidak untuk membersihkan jalan2 dan kawasan2 yang dipenuhi mayat2 mangsa Tsunami. Tapi di Acheh belum ada tanda-tanda bantuan datang. Suasan sepi, hening berbau dan sungguh tragis dan menyedihkan.

7. Salah seorang berkata “tak guna juga kami masuk kelas, kerana fikiran kami tidak keruan, iya… kelurga kami tidak tahu bagaimana keadaannya kan”, “makan pun tak selera lagi bang…”. “kami menunggu peluang aja untuk pulang, tapi harus berencana kan.. InsyaAllah, kalau ada yang mahu membantu, kami terima dengan tangan yang terbuka.”

Untuk para budiman, saya bagi pihak mereka merayu agar dapat diusahakan untuk menyalurkan bantuan dalam bentuk kewangan kepada mereka. Dibawah adalah bank akaun Brother Mahrizal, Presiden Persatuan Pelajar Acheh di UIA (0163771765), atau temannya Brother Pria (0162534119) Sila telefon beliau juga jika ingin kepastian.

Mahrizal
Nombor Akaun: 14-162-02-008041-8
Bank Islam Malaysia Berhad



Kita juga maklum ramai individu dan banyak badan/organisasi yang membuat kutipan derma untuk tujuan yang sama (May ALlah REward you). Tuan/Puan juga boleh berbuat demikian melalui apa yang di war-warkan dalam The Star hari ini.

”The account number for The Star/Maybank Tsunami Relief Fund is No. 114013169092 (MAYBANK). This account will be opened for a month from Dec 29, 2004 to Jan 31, 2005.”

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2004/12/30/nation/9775673&sec=nation

PANDANGAN PERIBADI SAYA, Jika dapat disalurkan pada Brother Mahrizal pun baik juga kerana tiada masalah birokrasi dsb. THIS REQUIRES A SWIFT ACTION BY ALL SINCE THE NUMBER OF DEATH IS RISING EVERY MINUTE. Teman-temannya akan pulang dan mereka memerlukan sangat duit, untuk:

(a) Tiket Kapal terbang dari KLIA ke Medan,
(b) Duit Tambang/Bas/Van Sewa untuk ke Acheh dan perkampungan masing-masing.
(c) Membeli ubat-ubatan dari sini untuk dibawa pulang,
(d) Membeli makanan untuk diri mereka sendiri dan orang tempatan kerana hamper sudah tiada sumber makanan di sana,
(e) Membeli mask/topeng bagi mengelak bau/jangkitan yang keterlaluan,
(f) Membawa apa jua bentuk bekalan yang diperlukan dsb.


Oleh kerana kita tidak mampu ke sana, maka ayuhlah cuba untuk membantu saudara seagama kita/saudara sesama manusia.

Yang Benar,
Muadz Dzulkefly (0192582421)
Ex-Pelajar UIA
"For the Love of God and Humanity"
"May God Bless you...ALL"

In case it is easier for you to transfer to a Maybank Account (online) then you may wish to consider transfering to my account number BUT DO CALL/SMS ME AND NOTIFY ME THE AMOUNT for record purpose.

Muadz Dzulkefly
Acct No: 164351075513
MAYBANK
0192582421 (kindly call me if u use this method)


=====
"People don't care how much you know,.... Until they know how much you care..... " "Peace for the whole wide world... Love the entire Universe"

Muadz Dzulkefly
ex-student
Kulliyah of laws
International Islamic University

dipetik dari berita nc

No comments: