Wednesday, April 23, 2008

air mata raji

Sabtu lepas, Cerekarama dengan tak semena-mena tayangkan drama berunsur ketuhanan [bukan lagu je ada yang berunsur ketuhanan tau!]. Tajuknya "Air Mata Raj'i". Saya tak berapa dapat tangkap apa maksud air mata Raj'i yang watak Fizz Fairuz, Asim dok ulang-ulang.

Tapi kehadiran drama yang lari dari norma tema drama pada hari-hari biasa tu menarik perhatian saya. Fizz Fairuz pula yang jadi 'ustaz'nya. Dan mereka berani nak bawa masuk sekali orang bukan Islam dalam lakonan sebagai kayu ukur. Nak membezakan pasangan India ni dengan pasangan orang Islam watak Shahizey Sam dengan ... [saya tak kenal nama wanita tu] yang tak mengamalkan cara hidup Islam.

Dengan terang-terangan, watak Shahizey minum arak dan hidup sebumbung dengan teman wanitanya. Pasangan India tu pelik. Mereka minta penerangan Fizz Fairuz. Kenapa ada orang Islam yang macam tu? Macam ni ke ajaran Muhammad?

Fizz beri analogi. Jika seorang anak mencuri, siapa yang dipersalahkan? Tentu ibu bapanya. Tapi adakah ibu bapanya yang mengajar anak mereka untuk mencuri? Tentu tidak. Begitu juga bila berhadapan dengan situasi orang Islam yang mengamalkan cara hidup Islam ni. Nabi Muhammad juga yang kena fitnah. Tapi adakah benar-benar salah baginda rasul? Nauzubillah.

Pasangan India tu tanya lagi. Macam mana layanan Nabi Muhammad pada orang bukan Islam? Fizz jawab. Mereka angguk. Baik benar perilaku Muhammad, kata mereka.

Satu perkara penting yang saya belajar daripada drama ni. Tentang sunnah Nabi Muhammad yang mengajarkan kita untuk berbuat baik kepada orang yang buat jahat pada kita. Dalam cerita, Shahizey yang sangat marahkan Fizz sebab sibuk nak campur urusan peribadinya, sembur air arak pada muka Fizz. Dia juga dah koyakkan penutup tempat duduk motor dan calarkan kereta kawan-kawannya.

Fizz pesan pada mereka supaya sabar. Nabi Muhammad dulu, orang bukan Islam lempar batu, letak najis di hadapan rumah baginda. Baginda sedang solat di hadapan Kaabah, mereka letakkan batu di tengkuk baginda sewaktu sedang sujud. Tapi Nabi tak mengamuk dan marah-marah. Baginda tetap sabar. Apa sangatlah dengan kena sembur air, kata Fizz.

Cara yang paling berkesan untuk mempengaruhi orang bukanlah dengan kekerasan, tapi dengan kesabaran dan tingkah yang baik.

Tahniah TV3! Dan pihak penerbit cerita. Harapnya yang lain tak segan silu lagi nak terbitnya cerita seumpamanya. Beri pendedahan perkara asas tentang Islam. Jadi penawar 'Fitna'.

No comments: