Monday, July 21, 2008

fasi...

Selepas tamat pembelajaran formal, sekurang-kurangnya selepas SPM, kita semua bawa hala tuju masing-masing. Dapat kawan baru dan persekitaran yang baru. Lebih bebas untuk jadi diri sendiri. Tak terikat lagi dengan peraturan sekolah.

Fine.

Tapi bila nak kembali ke sekolah lama, berjumpa dengan juniors dan cikgu-cikgu lama, ada beberapa aspek yang perlu dikekalkan seperti semasa kita bersekolah dulu.

Tak lama lagi ada program Sireh Pulang ke Gagang di MRSM Kuantan. Jika tak ada aral, saya pun akan sertai. Cuma rasa canggung dan tak selesa jika yang turut sertai ialah pelajar lepasan MRSM Kuantan terutamanya batch saya yang...

FREEHAIR!

Kenyataan tentang perubahan mereka ini saya dapat lihat sendiri sama ada di laman-laman Friendster mereka atau terus dipaparkan sebagai avatar chat YM. Apa akan jadi jika mereka ini menyertai kami untuk program? Tahun lepas memang ada seorang bekas pelajar batch saya yang datang tanpa menutup aurat kepala.

"Apa salahnya? Ia pasal motivasi kerjaya, tak disentuhpun mengenai agama"

Mungkin ini akan jadi salah satu jawapan dalam kepala mereka jika dipersoalkan.

Memang tak ada kena mengena dengan tema SPKG ini. Kerjaya. Tetapi pada saya, pelajar seperti saya yang sensitif akan isu ini akan rasa ada yang tak kena. Para senior mereka menunjukkan contoh akidah [walaupun katanya bukan akhlak] yang kurang baik!

Pelajar asrama kurang pendedahan tentang apa yang berlaku di luar kawasan mereka. Jika ada pun, hanya melalui akhbar-akhbar yang hanya menyiarkan berita sekitar politik dan ekonomi.

Di sekolah, mereka diajarkan batas aurat. Pergaulan lelaki-peempuan mereka dibatasi oleh peraturan-peraturan. Pada masa saya, siapa yang tak pakai tudung labuh, ustaz suruh pelajar lelaki 'scan'. [Memang ramai batch saya dulu yang bertudung labuh, tapi tak ramai pun yang kekalkannya sampai sekarang].

Apabila bekas-bekas pelajar datang kembali menemui pelajar-pelajar di sana sekarang, seperti norma manusia, mereka akan diadili.

"Eh, bagaimana cara pendidikan yang sama boleh melahirkan manusia sebegini?"

"Rupa-rupanya, memang begini. Bertudung hanya semasa di sekolah. Dah bekerja nanti bolehlah nak buka!"


Kita semua tak akan berapa nak takut lagi untuk melanggar undang-undang Tuhan atau jadi tak hairan dengan dosa-dosa di depan mata sekiranya persekitaran kita memang begitu. Jadi perkara biasa.

Kedatangan FASI-FASI yang sepatutnya dihormati jadi rahmat bagi mereka yang mahu 'bebas'. Sekurang-kurangnya mereka tak tanggung beban 'salah' itu sendiri. Jika ada adik-adik kita yang berfikiran begitu, bayangkan pula luas pengaruhnya pada masa hadapan, apa akan jadi dengan pemimpin masa hadapan kita?

Bekerjaya tanpa keberkatan. Mungkinkah bekerja, berjaya dan bahagia?

Pada saya biarlah fitnah individu kekal sebagai fitnah individu daripada dibuktikan benar dan nanti mendatangkan fitnah agama dan ambil saham dosa 'downline' pula.

1 comment: