Sunday, August 31, 2008

menjelang 31 ogos

1. Selamat Hari Merdeka ke 51!

Jika dihayati benar erti merdeka, kita boleh rasa sebak dan terharunya. Mengenangkan bagaimana masyarakat terdahulu bersusah payah mengusir penjajah daripada menguasai tanahair kita.

Terima kasih kepada mereka yang terlibat dalam pembikinan filem Leftenan Adnan 8 tahun dahulu. Satu-satunya filem sejarah yang diceritakan kembali dalam dunia moden hari ini yang mendapat tempat dalam hati saya. Bagaimana Leftenan Adnan lakonan Hairi Othman berjuang hingga ke penghabisan.

Askar Melayu pada masa itu telah tumpas. Mereka berundur. Tetapi Leftenan Adnan tak sanggup melihat penjajah mara. Beliau bersendirian keluar dari persembunyian sementara dan merobek perut setiap askar penjajah yang mampu. Dalam keadaan itu, hanya shahid yang diharapkan. Beliau tumpas. Mayat beliau digantung pada pokok dan setiap askar penjajah yang lalu akan menikamnya.

Dahulu, mereka semua boleh bersatu. Sekarang, kita ada duri dalam daging. Musuh dalam selimut. Atau, bagaimana rakyat Malaysia sendiri tak membantu dalam mempertahankan rakan senegara, tetapi cuba merompak, mencabul atau membunuh sesama sendiri.

Dahulu, mereka rindukan kemerdekaan. Sebak yang sukar digambarkan apabila Jalur Gemilang berkibar menggantikan Union Jack. Apakah ertinya Jalur Gemilang itu kepada kita sekarang?

Dahulu, mereka bukan sekadar bertempur dengan satu bangsa, malah begitu banyak bangsa yang cuba nak merampas hak kita. Tapi mereka berjaya pertahankan. Kita, dengan mudahnya membenarkan budaya bangsa asing meresap masuk ke dalam cara hidup kita. Kita memandang sepi pada budaya timur dan agama Islam sebagai agama rasmi.

Kini, kita seolah-olah hilang pedoman. Terumbang-ambing mengikutkan entah siapa. Kita seolah-olah hilang jatidiri. Kita hilang kebanggaan sebagai rakyat Malaysia yang sangat kuat pada masa dahulu. Kita hilang superhero! Kita malu dan rasa kerdil. Sedangkan Islam adalah agama yang terhebat dan Melayu dahulu seperti Hang Tuah dan Tok Janggut!

Apalah lagi erti merdeka untuk kita sekiranya kita tak menghayati, menginsafi dan menghargai perjuangan masyarakat terdahulu dan kembali kepada jatidiri kita yang asli? Jangan hanya tahu membakar bunga api.




2. Tahniah Azhan!

Alhamdulillah, selesai sudah perjalanan Akademi Nasyid musim sulung ini. Finale AN tadi berakhir dengan pengumuman kemenangan pada saudara Azhan. Memang salah seorang daripada tekaan juara saya, selain Cicik. Azhan dan Cicik memang setanding. Tapi mungkin Azhan punya lebih kesederhaan dan nilai ketaqwaan yang memungkinkan beliau jadi juara.

Ini nilaian saya. Kalian pasti ada pendapat masing-masing, bukan?

2 comments:

AbDdU! said...

Congrats for Grad and Ramdhan Kareem!

anyway ...

This part really got me laughing ...

"Jangan hanya tahu membakar bunga api."

Its more like a proverb ... nice write-up

i still have a pending reply ... i dont know where i saved it ... regarding the last post of Akademi Nasyid...

It's unbelievable that many of us still talk about "Legendary-Heroes" who liberated our lands ... we are not liberated until we liberate our "minds" ... and not just be happy with what our grandfathers ever said ...

Happy Independence Day (since ur a believer in it and of those still having that patriotic touch)


walslam alikum ...

Anonymous said...

saya lebih suka cerita Bukit Kepong.

Pakdi
http://pakdi.my