Thursday, May 12, 2005

kabus pagi

Apabila kau ke utara, aku ke selatan.

Apabila dua jasad terpisah oleh jarak.

Apabila dua hati dipaksa berjauhan.

Mulalah jiwa seolah direnggut kejam, sakitnya! Tak terdaya menahan empangan air mata daripada pecah barai.

"Mak ayah sihat?" Along tanya.

Mengingatkan aku betapa hinanya aku sebagai insan bernama anak.

Batapa aku tak tahu bagaimana keadaan mereka sebenarnya. Cuma HARAP mereka sejahtera saja di rumah sana.

Sedang aku anak sulung...

Rupa-rupanya, lompongnya aku di sini. Bukan lagi di mana-mana tempat lain. Bukan pada tudung, bukan juga pada sahabat.

Bila aku uar-uarkan pada dunia supaya ingat pada Tuhan, aku lupa untuk mengingatkan sekali untuk tak melupakan ibu bapa.

Kerana walau tempat bergantungan memang cuma satu, aku lupa bahawa kita manusia biasa, yang perlu pada pergantungan sesama manusia juga.

Apabila mereka yang melahirkan dan membesarkan sudah dilupai, mulalah rasa kehilangan dan sunyi. Salahkan diri kerana kurang social insurance, tapi cuba kuasai. Sedang yang hidup bersama dalam usia merangkak dewasa pun hampir terabai oleh ingatan.

Kenapa jadi begini?

Image hosted by Photobucket.com

Dulu, semasa di MRSM, mak selalu ingatkan supaya jangan telefon selalu, nanti duit cepat habis. Jangan balik selalu, sampai bila nak belajar berdikari.

Tuding satu jari, jangan lupa empat lagi menuding kita.

Mak buat macam tu dulu sebab tau aku ni manja sangat. Sebab rumah dekat, nak telefon tak perlu sampai beringgit-ringgit macam orang lain. Sepuluh sen dah cukup. Tension sikit, fikir rumah, fikir balik. Nak balik telefon saja, abah datang ambil.

Mudahnya hidup dahulu.

Tapi bila dah berjauhan macam ni, sendiri faham kena berdiri atas kaki sendiri, masalah jadi tak banyak. Kononnya tabahlah sikit. Mampu banyak selesai masalah sendiri.

Eh, boleh pula? Biasalah, kalau dah dalam keterpaksaan. Ada pendorong jadi lebih dari apa yang selalu kita fikir pasal diri. Kata Dr HM Tuah ada tekanan booster.

Tapi bila dah begini, aku jadi macam tak ada mak ayah. Macam anak yatim. Bila tak ada duit saja baru ingat FAMA. Teruk betul.

Ada duit berkepuk pun jadi satu kekurangan. Mengurangkan lagi tebalnya tali pengikat kami. Antara aku dengan keluarga aku.

Mira, takkanlah nak tunggu sampai mereka bersuara??! Kau kan anak?

Tiba masanya aku koreksi diri. Bukan lagi menjerit di sini bicara mengenai kehidupan remaja dan nilai kasih dalam persahabatan. Supaya nanti, andai suatu hari mereka tiada, aku tak akan menyesal.

"Nilai sahabat ada di mana-mana. Paling sempurna andai keluarga dijadikan sebagai sahabat [bukan seperti sahabat]"

Belum, aku belum mampu jadikan mereka teman pendengar aku. Aku segan mungkin. Kerana terdidik sebagai anak sulung yang kontang ajaran adik-beradik yang lebih tua, lantas untuk memesrakan diri dengan ibu bapa...?

Aku hilang pelangi, aku temu purnama. Tak sangka rupanya aku lebih dulu hilang mentari.

No comments: