Monday, May 09, 2005

sing children of the world

"sing children of the world
come together and hear the call
sing children of the world
islam will unite our soul
subhanallah, walhamdulillah, wallahu'akbar"


Sucinya suara mereka. Melagukan irama Islam tanpa sedikitpun keraguan dalam diri. Kerana mereka masih kecil dan belum cukup berpengalaman untuk mempunyai maklumat sendiri, persekitaran merupakan sepenuhnya guru mereka.


Diskusi 1

Kanak-kanak punya semangat inkuiri yang tinggi. Mereka gemar bertanya dan mempersoal jika tak faham. Setelah diberi jawapan, mereka mengangguk, kemudian bertanya lagi. Tak ada siapa yang akan perlekeh mereka, sebaliknya akan memuji mereka kerana kepetahan.

Sedang kita yang ego ini bagai ada emas dalam mulut, sanggup mengunci suara daripada dikata jahil. Sanggup tunggu maklumat itu nanti akan datang sendiri daripada bertanya pada guru yang dah di depan mata.

Kebanyakkannya begitu. Bila cikgu atau pensyarah tanya jika ada sebarang soalan, semua pakat diam [sebab nak habis kelas cepat tak termasuk dalam perbincangan ini].

Sebab apa? Nanti bila aku tanya soalan, semua orang dengar. Agaknya aku seorang yang tak tahu, malulah nanti. Mesti semua pandang rendah pada aku.

Bukannya tak ada soalan, banyak! [Lainlah yang memang tak fokus pada apa yang diajarkan]. Kerana kita masih muda dan belum banyak terikat dengan fahaman dan pengaruh dunia, fikiran kita masih bebas.

Itu mentaliti orang Melayu. Yang 'pemalu' sangat. Cuba kalian ke luar negara. Memang tenggelam kita dalam lebatnya soalan yang diajukan pada cikgu, semasa apatah lagi selepas kelas [belum ada pengalaman ke mana-mana negara luar, tapi biasa tonton di tv]

Sedang seperti pengalaman sendiri, ada soalan-soalan mudah saja yang diaju oleh rakan-rakan pada pensyarah yang turut menggerakkan minda berfikir.

Kerana, kadangkala logiknya ada, tapi mungkin tak kontemporari. Jawapan yang tak nampak macam mana nak masukkan dengan situasi hari ini.

[Kerana itu seorang tenaga pengajar seharusnya banyak tahu cerita hari ini, untuk dikaitkan dengan persoalan yang bakal ditimbulkan. Malulah jika pelajar tanya anda bagai tak pernah dengar pun cerita itu]

Kadangkala jawapan pensyarah tak sama langsung dengan apa yang difikirkan.

Kita bukan saja bantu diri sendiri untuk faham, malah bantu orang lain juga [yang mungkin sama malu]. Silap-silap boleh bawa ke topik baru untuk diperbincang.

Insan fikir mampu menilai apa-apa pun yang diperhati dan didengari tanpa memperkecilkan sesiapa. Kerana pada mereka semua di sekitar mereka ialah aset ilmu untuk manusia. Bukan begitu Along?

Sebab itu, seperti kata abang Fauzul, tiada soalan adalah soalan bodoh.

Orang yang sombong itulah sebenarnya yang 'kurang cerdik'...

Jadi, jangan silu untuk bertanya, sebaliknya berbanggalah, kerana anda membuktikan bahawa anda telah memberi perhatian dan menyumbang maklumat untuk orang lain.

[Kenyataan ini mengingatkan aku pada kisah 0.0001 peratus itu]


Diskusi 2

Disebabkan karakter kanak-kanak yang mudah mencerna maklumat untuk disimpan [ada ketikanya hingga sehingga dewasa, ya orang-orang dewasa, janganlah beri maklumat palsu pada mereka.

Kerana mereka masih dalam proses belajar menilai mana baik mana buruk. Yang mana benar yang mana bohong, mereka belum dapat pastikan sendiri.

Jika berniat bergurau sekalipun, jangan sampai lupa nak perbetul semula. Kerana, uish, bahaya jika sehingga mereka peroleh sendiri fakta sebenar bahawa apa yang dipercayai selama ini salah, bolehlah mereka percaya kalian lagi?

Sebab saya tahu saya pernah kecil hati pada orang dewasa yang berakal matang yang telah menyogokkan saya dengan satu kenyataan, sedang setelah bertahun-tahun baru dapat tahu ia gurauan semata. Hampeh tul!

Kasihanilah kanak-kanak yang menaruh 100% kepercayaan pada anda.

Jiwa suci, dididik dasar Islami, diingati sehingga mati, indahnya...

Jika kita pun diberi peluang dibesarkan dalam suasana Islam sepenuhnya, dan tak perlulah dah masuk universiti baru nak mula belajar, apa pilihan anda?


Diskusi 3

Kerana kanak-kanak insan tulus bersih, janganlah disalahkan mereka jika terdengar mereka mencarut atau menunjukkan sikap yang kurang baik. Kerana puncanya ada di sekitar anda.

TV?

Komik?

Internet?

Famili?

Mana mungkin mereka tahu buat itu semua tanpa 'tunjuk ajar' manusia-manusia dewasa yang dah kenal erti hidup ni.


Kanak-kanak ialah pemimpin masa hadapan.

Pemimpin masa hadapan dibentuk melalui persekitaran hari ini.

Jadi, tunjukkanlah teladan yang baik, semoga mereka tumbuh menjadi seorang 'manusia'.


# Boleh guna input ini jadi salah satu bahan juang untuk Kids Of The World, Dhany? Bukan sekadar menunjukkan pada dunia bahawa kita sebenarnya prihatin terhadap masalah mereka?

Dengar lagu-lagu dari album I Look I See, suara kanak-kanak itu, mengingatkan saya pada Barney. Suara mereka hampir sama saja. Kan elok kalau kita ada rancangan edutainment untuk kanak-kanak Muslim seperti Barney?

No comments: