Monday, May 16, 2005

tentang dia

"Dalam kehidupan ini ada dua perkara yang besar; CINTA dan KEMATIAN. Jika kita sudah bersedia menghadapi kedua-duanya, maka kita sudah bersedia menghadapi apa sahaja."

"Kau boleh untuk tak percayakan orang lain. Tapi apabila kau tak percayakan orang yang menyayangi dan mengasihimu sepenuh hati, itu adalah suatu yang berbeza. Ia menyakitkan!"

Apabila kasih sahabat yang umpama mengasihi adik kandung sendiri, ingin saja meluputkan segala kesedihan itu, sekurang-kurangnya mampu mengubat kesedihan sendiri. Keikhlasan yang terpancar di mata jernihnya tidak langsung menggambarkan kisah kepahitan yang tersembunyi.

Itulah pengorbanan seorang sahabat. Tak sanggup menambahkan beban sahabatnya yang sedia membuatnya termenung jauh dengan masalahnya lagi.

Ah, terharunya mendapat sahabat seperti ini! Sedang batuan yang menggangu perjalanan hidupnya lebih besar! Dan aku, masih lagi bercakap-cakap sendiri, mengenai penyakit hati yang tak sudah.

Sedang aku, aku tak pernah meringankan mulut pun untuk bertanya...

Adilkah baginya?

Itulah kisahnya. TENTANG DIA.



Tentang Dia



Dia, tak pernah membiarkan sakitnya menewaskannya. Namun,

"Bertuahnya mereka yang masih punya banyak masa mencari apa yang perlu dicari. Sedang aku, aku tak punya banyak masa pun untuk mengetahui apa yang aku cari."

Dah jumpa apa yang dicari mas?

Belum. Belum lagi.

"Kira hari ini kau masih belum menemuinya, kau mungkin tak sempat untuk mencarinya esok hari."

Dan dia, Rudi, dia pergi, bukan kerana sakitnya, tapi atas sebab kecuaian manusia sendiri.

+ + + + +


Aku tertarik dengan kata-kata Rudi yang berbunyi: "Hidup ini memang berat. Terpulanglah pada kita bagaimana untuk memikulnya. Nak atau tidak kita semua terpaksa melaluinya."

Biasa yang kita dengar dari orang motivasi, Mr M, akan mempositifkan ayat dengan mengatakan hidup ini mudah, jangan susahkannya.

Tapi yang sebenarnya, ayat itu telah menjarakkan lagi mereka dengan yang ingin mendengar, Mr C, seolah-olah Mr M telah mempermudahkan atau memperlekeh situasi Mr C. Mr M dirasakan tak pernah cuba untuk memahaminya.

Lantas jadilah, "Kau tak pernah cuba faham aku! Kau tak tahu rasanya bila dikhianati oleh kekasih dan sahabat sendiri! Kau tak pernah faham apa rasanya hati yang bercinta..."

Apakata jika kita bersetuju dahulu dengan Mr C bahawa situasi yang dihadapinya memang berat.

Kemudian barulah kita bimbing Mr C untuk melihat situasi itu dari sudut pandangan yang berlainan, yang realistik, bukan semata-mata yang mudah. Bimbing untuk berfikir, bukan tolong beri jalan penyelesaian.

Kerana manusia ada akal.

Jikalah kita membuka mulut sewaktu mereka masih celaru dan kurang berfikiran waras, bimbang jika sebarang cadangan akan diambil bulat-bulat sedang kita sendiri tak tahu mana yang terbaik buatnya.

Jadi, Rudi bawa Gadis ke atas bangunan. Bukan untuk membunuh diri, tapi untuk mencari diri.

Melihat situasi dari semua sudut pandangan.

Bakar segala kepahitan, lempar segala kesulitan.

Ya, kecil sekali kita di bumi Tuhan yang Maha Luas ini. Semua manusia yang punya cerita sendiri bertebaran mencari haluan masing-masing. Jika kita masih bertungkus-lumus dan bersusah payah mencari jalan keluar dari bilik yang gelap tanpa cuba bertenang, kita mungkin terlepas pandang suis lampu yang bakal memudahkan pencarian jalan keluar itu...

Suis lampu, yang hanya sejengkal di hadapan.


# Kepada yang menyanjung tinggi nilai persahabatan, saya syorkan cerita ini, TENTANG DIA untuk anda tonton. Kemudian, boleh kongsi pandangan di sini :)

No comments: