Saturday, May 21, 2005

scanning...

Ah, entah mengapa sensitif benar aku hari ini. Butang hijau yang sepatutnya menceriakan aku jadi terlalu menginsafkan!

Benarlah, Along, benarlah kata-katamu dulu. Memang ada satu masa dan ketikanya kita akan rasa diri ini begitu kerdil dalam alam ALLAH yang Maha Luas. Segala yang pernah kita lalui terpamer di bayangan mata hati. Benarkah? Salahkah? Maka, air mata pun berjujuran mengalir...

Tanpa benar-benar tahu apa sebab yang sebenarnya...

Aku turn shuffle on Windows Media Player dari playlist 'Nasyid'. Bermula dengan lagu Epilog Silam oleh Haikal, membawa ke lagu Doa Perpisahan oleh Brothers. Sekarang pula lagu Hijrah oleh Nowseeheart.

"Bila mengenang kisah hidup silam
Ku sedar dari kesilapan lalu
Tuhan, beratnya dosa-dosaku
Masihkah ada ampunan buatku

Tuhan, dalam menempuh hidup ini
Banyaknya dugaan datang menguji
Tuhan, ada yang dapat kugagahi
Dan ada yang gagal kuhindari"


Seolah-olah, ini petunjuk ALLAH yang menginginkan aku berfikir. Muhasabah diri. Terlintas teka-teki Imam Al-Ghazali bersama anak-anak muridnya yang dibaca dari Rehlah m_khair.

"Apa yang paling jauh dengan kita?"

"Masa lalu"


Kerana sehebat manapun kita, secanggih manapun kenderaan; bullet train atau jet pejuang, kita masih tak mampu kembali ke masa lalu untuk merubah segala yang telah terjadi [kecualilah pada abad ke-21 ini Doraemon berjaya dicipta, impian cerita Back to the Future atau Girl from Tomorrow jadi nyata, atau anganan Aziz M. Osman dalam XXRay membina mesin merentas masa jadi realiti].

Dari kata-kata seorang teman, "Create the future, not just repeat it!"

Kita, kita inilah yang akan mencorak masa depan. Apa yang akan berlaku nanti bergantung pada kita. Kitalah elemen penggeraknya!

"Seharum kasturi
Seindah pelangi
Segalanya bermula di hati
Segalanya bermula di sini"


Bukan tunggu minggu depan, permulaan minggu, hari Isnin. Bukan sem depan, dan mengabaikan sem ini yang dianggap kurang 'ong'.Bukan juga tunggu tahun baru Hijrah atau Masihi untuk satu azam 'keramat'. Bukan! Tapi bermulalah seawal sekarang.

Kerana buku catatan kiri dan kanan kita ini tak pernah tertutup. Setiap 15 Syaaban saja yang diganti dengan satu buku baru.

Teringat lagi kata-kata seorang teman di MRSM dulu [uish, memang benar saya tengah mengenang ni], "Do it now or never!"

Kata Dr Fadzilah Kamsah pula,

"Jika kita merancang setiap hari maka kita telah merancang setiap minggu.
Apabila kita merancang setiap minggu, maka kita telah merancang setiap bulan.
Apabila kita merancang setiap bulan, maka kita telah merancang setiap tahun.
Apabila kita merancang setiap tahun, maka kita sebenarnya telah merancang sebuah kehidupan."


Tak berjaya lagi ke orang yang telah merancang seumur hidupnya?

Doa Perpisahan, memetik serangkap yang jadi trigger berfikir:

"Senyuman yang tersirat di bibirmu
Menjadi ingatan setiap waktu
Tanda kemesraan bersimpul padu
Kenangku di dalam doamu
Semoga Tuhan berkatimu"


Sementelah mengenang kisah silam, kita akan sedar yang mereka disekeliling kita tak pernah jadi orang yang sama. Mereka datang silih ganti. Dulu, kita rapat dengan A, sekarang dengan B pula.

Seperti yang aku pernah kata, mak cakap, "Sampai bila nak bergantung pada kawan sekarang? Nanti di tempat lain akan dapat kawan lain pula. Mula-mula memanglah akan kata susah nak dapat kawan, tapi bila dah biasa nanti, semua akan jadi baik."

Memang mereka akan datang dan mereka akan pergi. Tapi kenangan bersama tak akan dilupakan. Senyuman yang didatangkan bersama dengan kehadiran mereka dalam hidup kita seharusnya kita hargai dan tak persia. Kerana, kawan semasa senang memang senang dicari. Kawan semasa susah?

Tak sampai setengah tahun, 2 daripada sahabat sekelas di MRSM dah pun pergi menghadap Ilahi. Al-Fatihah untuk arwah Firdaus, bekas presiden kelas C1 dan Asyraf, pelajar paling bijak Fizik kelas.

Ajal mereka, mereka tak pernah tahu. Tapi perjuangan kami atas landasan yang sama. Kita? Entah bila pula akan menyusul...

Sedar, sedar, dan sedarlah!

Yang lepas usah jadi igauan ngeri lagi. Cukuplah sekadar jadi penyeri hidup kita sebagai insan yang tak lepas dari mehnah sebuah kehidupan.

Apa lagi ya? Hijrahlah!

"Bermulalah hijrah yang agung
Pengorbanan insan tak ternilai
Harga kepayahan kesusahan
Menempuh dugaan dan rintangan
Dalam kehidupan"


Itu hijrah Nabi. Simbolik pada hijrah umat baginda pada zaman ini. Memang tak akan pernah jadi lebih mudah daripada itu. Tapi, itulah yang perlu kita gagahi!

Kata Tun Dr Mahathir: "Hanya yang cekal dan tabah akan berjaya!"

...di dunia dan akhirat sana. InsyaALLAH!!!

No comments: