Monday, May 09, 2005

kita ni okey ke? [pinjam tajuk dr tuah jap ;p ]

Sedang baca Al-Fatihah dalam solat, fikiran menerawang mencari ide penulisan. Apatah lagi ketika sujud, apabila oksigen menderu ke otak, lagilah aktif membayangkan aktiviti-aktiviti yang akan dilakukan selepas ini. Dengan kata lain, solat tak kusyuk langsung!

Realiti hidup kini ialah: Lebih banyak membetulkan orang daripada membetulkan diri sendiri.

Atau kata Dr HM Tuah: "Membuat salah dan mencari salah memang pandai tapi nak mengaku salah, itu yang tak pandai-pandai."


Persoalan saya bagi menganalogikan diskusi hari ini [yang hampir sebulan bersarang di benak kepala]: Yang mana perlu didahulukan dahulu; mencukupkan solat lima waktu atau menda'wah orang lain supaya pakai tudung?

Yang tahu, sila bantu saya jawab soalan ni.

Image hosted by Photobucket.com
Sumber: southerington.com



Benar, kita pandai dalam menunjukkan kelebihan dan menyembunyikan kekurangan. Disebabkan kekurangan ini orang lain tak nampak, sendiri tak termotivasi memperbaiki.


Orang mana tahu aku solat kusyuk ke tak, asalkan mereka nampak yang aku ni bukan tak solat!

Habis, aku memang tak belajar Arab, tak faham bacaan-bacaan dalam solat, takkan selama ni semua solat aku tak diterima kot?

Buat ni pun dah cukup baik daripada ramai lagi yang tak solat kat luar sana...



Kita tak teringat konsep ihsan. Yakin dan percaya dalam tiap ketika bahawa kita sedang melihat ALLAH dan berhadapan dengan-NYA. Kalau tidakpun yakin dan percaya bahawa DIA sentiasa memerhati kita.

Tak teringat "Inna solati wanusuki wamahyaya wamamati lillahi rabbil 'alamin" [walaupun dok baca lima kali sehari]. Terlupa bahawa apa saja yang dilakukan di dunia ini akan berbalik semula pada penilaian Si Pencipta.

Jadilah kita insan yang hanya pentingkan apa orang kata, bukan apa yang ALLAH akan kata.

ALLAH sebut, ketahuilah dengan mengingati ALLAH hati akan menjadi tenang. Macam mana hati nak tenang kalau sibuk fikir orang lain. Utamakan manusia, makhluk ALLAH yang setaraf dengan kita juga, tapi bukan DIA yang menguasai setiap penciptaan?

"Bukan intan permata bukan paras rupa, pandangan Tuhan pada manunia
Beriman dan bertaqwa berakhlak mulia, di sisi Tuhan itu yang utama"


Kita orang Islam. Kita percaya pada kewujudan ALLAH. ALLAH dah beri banyak, sangat banyak berbanding apa yang manusia beri pada kita.

Tak cukup lagikah sebab untuk kita perlu cinta dan kasihkan Tuhan melebihi cinta dan kasih kita pada yang lain?

Utamakan apa yang ALLAH kata, bukan yang manusia kata. Kerana sesungguhnya, akhir nanti bukan manusia yang dapat tentukan ke mana kita, kita akan berdua juga. Berdua, antara kita dengan Pencipta kita.

Macam mana nak tahu apa yang ALLAH kata?

Semak balik, dengar apa yang hati kecil kita kata. Itulah apa yang ALLAH kata.

Kerana fitrah kita adalah ke arah kebaikan, tak ada hati kecil yang akan sebut, "Eh, aku tak cukup jahat lagi ni, lepas ni kena fitnah orang lain pula!"

Sebaliknya, "ALLAH, banyaknya lagi amanah Engkau yang aku tak tunaikan. Apa kejadah jenis hambalah aku ni!"


# Tugas untuk hari ini: Pergi cari sumber untuk tahu maksud bacaan dalam solat. Kemudian, barulah cari tips kusyuk solat. [korang takkan dapat kusyuknya dalam solat sebelum tahu apa yang korang dok baca tu]

No comments: