Saturday, June 11, 2005

lelaki - perempuan

Bicara mengenai perhubungan lelaki-perempuan ini sangat subjektif dan relatif pada yang mentafsir.

Tapi, kita tak dapat elak realiti bahawa kebanyakan remaja; remaja muda atau remaja tua lebih cenderung memikirkan hal ini, sebab memang itu lumrahnya apabila menjengah umur ini.

Cuma, terpulang pada pegangan seseorang dalam menyusun keutamaannya dalam kehidupan.

Here goes...

Lelaki adalah racun dan penawar bagi perempuan.

Begitu juga sebaliknya, perempuan adalah racun, tapi perempuan juga adalah penawar bagi lelaki.

Jadi, tak adil untuk lelaki menyatakan: NO WOMAN NO CRY!

[Walaupun dalam konteks apabila ibu anda melahirkan anda, anda menangis! Kerana, bukan salah ibu mengandung... dan melahirkan]

Kerana, perempuan pastinya juga pernah menghadapi konflik apabila berhubungan dengan lelaki. Jika lelaki boleh menitiskan air mata, apatah lagi perempuan. Kan?

Perempuan dan lelaki saling memerlukan kerana wujudnya hubungan simbiosis; apa yang tak ada pada perempuan dilengkapkan oleh lelaki, dan apa yang tak ada pada lelaki dilengkapkan oleh perempuan.

"Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingati kebesaran ALLAH." (Al-Zariyat: 49)

Maka, anda tak perlu ego dalam menafikan keperluan kaum lain jenis untuk kesempurnaan hidup dan kepuasan diri sendiri.

Ingatlah, segala keindahan dan kebahagiaan yang terhasil itu datangnya dari ALLAH. Maka kepada-NYA lah kita memanjatkan kesyukuran.

Tapi, sebelum sampai satu peringkat apabila keikhlasan bukan lagi satu pertikaian antara satu pasangan lelaki dan perempuan, hubungan mereka akan sentiasa ada EGO dan PREJUDIS antara satu sama lain.

Pernah tak terdetik, "Dia ni minat kat aku ke?"

Hei, tolonglah! Bercerita masalah atau keadaan rumit kehidupan tak bererti i'm yours! Saya tak tahu bagi orang lain, tapi saya ada pendapat pengukuhan, pengakuan yang sama dari seorang lelaki.

Kami cukup menyampah bila kawan yang kami harapkan untuk jadi teman pendengar masalah ambil kesempatan pula atas kesedihan kami. Boleh tak masa orang tengah murung-murung dia 'cucuk jarum'?

Boring betullah kawan macam ni...

Yonn pernah cakap dulu, "Lelaki dengan perempuan boleh jadi kawan baik, tapi akan ada salah seorang nanti yang buat hal."

Apa halnya? Banyak. Antaranya, mungkin akan lupa kawan bila dah ada teman lelaki/perempuan sendiri. Atau salah seorangnya akan jatuh hati pada sahabatnya.

Anda menafikan?

Perempuan berbeza dengan lelaki kan? Bukan saja dari segi fizikal, malah juga keperluan. Dari segi biologinya, kromosom XX takkan pernah boleh sama dengan XY kan?

Jadi tahap kepentingan lelaki dengan perempuan berbeza mengikut bidang yang sesuai dengan kemampuan masing-masing. Tapi, lelaki dan perempuan sama saja tarafnya. [tak perlu ada fahaman feminisme]

Sebab itulah lelaki adalah pasangan bagi perempuan, dan tentunya 'tarikan haiwaniah' itu sentiasa wujud.

Kata Dr HM Tuah Iskandar dalam Nak ke Tak Nak,

"Kalau belum berkahwin dan mendapat sahabat tak sama jenis, takut-takut lain jadinya. Maklumlah, tak sama jebis, dia perempuan, awak tu lelaki. Positif dengan negatif. Berkawan rapat lagi sampai boleh digelar sahabat, sedangkan 100 kawan nisbahnya 1 sahabat. Tak gila dibuatnya.

Mula-mula mungkin semuanya okey, tapi seminggu, sebulan, tiga bulan. Tiga bulan tu pun dan kira lama sangatlah. Ada orang terus jatuh cinta baru tiga hari bersahabat baik. Kalau masih bujang tak jadi hal, memang bagus pun, sebab mungkin itulah jodohnya.

Tapi kalau dah kahwin, anak pula dah berderet, pendapatan pulak sentiasa tak mencukupi, pengetahuan agama kurang, apa nak jadi?"


Sebab itu, SANGAT SUKAR kagi seorang perempuan dan lelaki kekal bersahabat baik dalam jangka masa yang panjang kecuali mereka memberikannya [bukan mengakhirinya] dengan platfom perkahwinan...



Kesimpulannya?

1 comment:

servant of the extender said...

errmmmm...

menarik laa artikel ni... pandangan miraa kaannn???

tu semuakan fitrah...
:-)