Sunday, June 12, 2005

erti hidup

Serasa hidup ini masih banyak kosongnya. Bosan menjadi selimut setia kala bersendiri tanpa pilihan menarik untuk dilakukan [kelemahan orang yang warna pink -- ikut Color Vibration Therapy]. Perancangan harian masih tak lengkap. Jadi, masih belum boleh merancang minggu dan bulan, tahun dan kehidupan!

Apa yang hilang?

Kata Pakdi,

"Kalau tak dapat jadi apa yang kita nak sekarang, maka cuba cek balik rutin harian kita bagaimana.

Dan, kita perlu berubah untuk lebih berjaya. Buang rutin yang menjadi kita itu adalah kita yang sekarang, dan buat rutin baru untuk jadikan kita adalah kita yang baru."


Aku tahu serba-sedikit rutin harian yang patut ada pada mereka yang inginkan kecemerlangan setelah didedahkan pada banyak bahan-bahan motivasi, terutamanya dari Dr Fadzillah Kamsah.

Tapi, aku nak jadi apa ya?

Persoalan yang menjadi masalah besar kepada mereka yang dah di sini, di peringkat ini dalam kehidupan. Peringkat terakhir sebelum berhadapan dengan masyarakat. Peringkat universiti.

[Sebab masuk universiti sekarang bukan lagi satu perkara sukar, maka saya kumpulkan semua golongan dalam tahap ini sebagai pelajar universiti]

Bila sesuatu perbuatan dilakukan tanpa sebab yang jelas, kita akan lakukan sekadar buat dan siap. Tak bersungguh-sungguh. Sebab tak nampak mana pentingnya untuk kita; jangkamasa pendek atau panjang.

Walhal, ALLAH suka pada mereka yang buat setiap pekerjaan dengan bersungguh-sungguh.

Jadi, kita balik pada ERTI HIDUP.


Angin kau membawa bahteraku ke mana mahumu...

Dikamar daku sering bertanya
Mana tempatku di dunia
Tepuk dada tanyalah selera

Jika daku ingin berjasa
Memberikan hidupku makna
Tepuk dada tanyalah selera

Inginku mengenali
Erti hidup yang diberi
Dunia jadi saksi
Liku-likukan ku harungi

Tidak lagi kan aku di situ
Menyaksikan kehidupan berlalu
Kan ku kerah darah keringatku

Tiba waktu aku tiada
Tidak akan daku sesali
Daku hidup caraku sendiri

Angin kan ku bawa bahteraku
Ke mana majuku
Kini ku berani mengemudi
Ke mana ku pergi

Bagai guruh bergegar bumi
Aku tetap teguh berdiri
Penuh pengorbanan yang sejati


- Dayang Nurfaizah -



Nak yang biasa-biasa saja dan sentiasa rasa selamat ATAU nak cuba penuhi keinginan dan hasrat diri dengan mengambil dan mencipta segala peluang yang ada, sementara kita hidup di dunia?

Yang mana lebih seronok? Yang mana lebih bererti?

Di samping itu, bayangkan apa yang kita ingin orang kata tentang kita setelah kita tiada lagi di dunia ini.

Alangkah~!!!

Tapi, apanya?

Aduhai, sayangnya, kerana kebanyakan dari kita dah hilang impian yang pernah hiasi buku-buku latihan sekolah atau rekod ko-kurikulum pelajar kita dulu. Mana perginya? Hanyut sebab pasaran kerja sekarang tak ada tempat untuk impian kita?

Ini juga jadi masalah utama pelajar semasa nak pilih jurusan untuk ke universiti. Ibu bapa banyak yang lebih cenderung mempengaruhi [atau mungkin mendesak] anak-anak mereka memilih jurusan yang releven dengan keadaan semasa, bukan semata-mata berdasarkan minat mereka.

Alahai, adakah bumi ALLAH ini sesempit itu?

Inilah jika dunia yang dikejar. Akhiratnya jauh sekali.

Apa kaitannya?

Bekerja sama ada ikhlas atau tidak tak ada kaitan ke?

Kerana sememangnya kerjaya PERLU pada MINAT dan KESERONOKAN.

Inilah yang akan menjadikan hidup lebih BERERTI dan PENUH MAKNA.

Impian tak semestinya satu. Sebab hobi dan minat pun bukan selalunya cuma satu, kan? [Oh ya, untuk mereka yang masih was-was dan keliru akan cita-citanya, cuba mulakan dengan hobi dan minat anda]

Cubalah fikir-fikirkan. Hidupkan kembali diri kita yang hilang. Rugilah dunia ini jika tak memiliki anda yang sebenar. Sebab saya, anda, kita sememangnya unik!

1 comment:

Anonymous said...

continue..bila study suma ok..life pun enjoy..n rohani pun mantap-itulah santapan utk kecemerlangan.al last..aku abis blajar kt matrix ngan pointer yg cemerlang-3.50.apa lagi..aku apply cos yg paling aku minat..ARchiTECtuRE.

UM..akhirnya aku d sini dgn carta quality idup aku turun kembaliii..even cos nih aku minat..xtau mana silapnya,maybe kpd surrounding mcm dlu gak.aku dah liat nk wat mende yg aku amalkan kat matrix n time aku kat umah msa sek harian dlu.dunno why..n now,i'm searching for da real me!! plz help me to find it..aku suppose dh grade taun nih..tp sbb kesilapan n dugaan prob yg remeh aku berat2 kan..aku masih d sini..mencari kembali diri aku yg hilang.. n u f f a (malinja8@yahoo.com)