Friday, June 03, 2005

alif lam mim

Bila dah akhir semester macam ni, mulala rasa malas dan tak bersemangat tu bersarang tebal dalam lubuk hati. Ini baru semester pendek. Kalau yang biasa tu, tahu-tahu sendirilah macam mana seksanya nak menghabiskan.

Salah kita ke kalau memang subjek tu tak kena dengan hati kita?

Atau, soalan yang sinonim: Salah kita ke memilih dalam menuntut ilmu? [Nampak macam jahat sikit, baru malu nak mengaku]

Image hosted by Photobucket.com


Ilmu ni, selagi ia yang baik-baik, patut direbut dan dimanfaat, bukan ada pilihan nak atau tidak. Nasib kita dah diberi peluang mendapatkannya senang-senang. Tak macam orang lain, nak dapatkan ilmu secebis, pengorbanannya sangat tinggi.

Ada yang tak cukup duit, ada yang kurang berkemampuan...

Hei, kalaulah boleh, saya nak nasihat pada semua budak muda-muda sekarang supaya hargai peluang dan ilmu yang diberi. Rancang untuk ingat dalam jangkamasa panjang. Takut-takut pada masa hadapan kita perlukan ilmu itu, tapi tak ada kelebihan lagi untuk mendapatkannya macam dulu.

Bila saya diuji dengan permasalahan matematik ringkas, saya boleh tergaru-garu kepala. Sedang jika soalan yang sama saya jawab masa usia hingusan dulu, akan dapat jawab dengan jayanya. Bukan nak riak, tapi nak pamer teladan sebagai sempadan. Ni nak kena buka buku rujukan dulu, nak riak apanya?

Kita cerdik dulu tak semestinya cerdik selama-lamanya.

Ilmu itu boleh hilang jika tak diamalkan.

Sedangkan Cikgu Razak, cikgu Bahasa Melayu saya tingkatan 2 kalau tak silap, pernah kata yang sama.

"Tatabahasa Bahasa Melayu ni, kalau tak dilatih sekurang-kurangnya setiap 3 hari sekali, kita boleh lupa."

Itu baru peraturan sastera, belum lagi subjek yang memang padat dengan faktanya. Sejarah? Jangan cakaplah...

Betullah kata seorang teman, "Budak sekolah rendah pun lagi bijak daripada kita."

Rugi, rugi...

Teman, kita masih belum terlambat. Kita belum pernah terlambat, jika kita usaha dari sekarang. Apa yang kita belajar sekarang di universiti ini lebih-lebih lagi releven dengan masa depan kita.

Jadi, setiap kali belajar tu, ingat-ingatlah pesan saya, AMBIL SETIAP ILMU YANG DIBERI SEOLAH-OLAH KITA AKAN MENGGUNAKANNYA SETIAP MASA SEPANJANG HAYAT KITA.

Kita tak pernah akan tahu kepentingannya nanti kan?

# Dah tentu ingatan ini untuk saya sekali ;p

No comments: