Saturday, June 18, 2005

katak oh katak

Saya tak mahu jadi katak dalam gelas, yang nampaknya lebih terseksa daripada katak di bawah tempurung.

Katak bawah tempurung hidup dalam dunia sendiri. Apa yang ada di sekelilingnya itulah saja yang diperlu diketahui. Ia gembira dan bahagia dalam dunianya yang sempit. Ia bagai aku dan kebanyakan kita yang dahulu.

Tapi katak dalam gelas ni, ia dah nampak dunia luar, ia dah nampak apa yang haq, apa yang batil. Ia dah lihat banyak penyelewengan dan kepincangan dunia.

Tapi, ia masih dalam gelas sama ada 'boleh keluar tapi tak mahu keluar', atau memang 'tak boleh nak keluar, kalau nak selamat'.



Kita yang terlibat dalam dunia blog ini, jangan jadikan identiti kita dalam alam maya ini sebagai diri kita yang satu lagi, tak ada langsung hubung kait dengan alam realiti.

Blog sebagai satu contoh bagi penerokaan dalam dunia impian yang tak kesampaian.

"Sepasang sayap tak terlihat, umpama mimpi yang tersimpan, jadi rintik-rintik hujan, menciptakan awan yang terpilu."

Cuba realitaskan alam yang penuh dengan hipokrasi [sebab kita tak pernah boleh terka dia ni macam mana bila di luar] dan keindahan [sebab kita takkan nak buka pekung pada yang tak dikenali] dunia maya ini pada dunia sebenar.

Bukan berlaku dalam blog saja. Tu, dalam lambakan forum yang kita pernah ikuti. Mana-mana saja. Pasti akan ketemu contohnya. Kalau apa yang dipostingkan itu betullah merupakan tamsilan pada diri yang sebenar, aman dunia. Penuh dengan bijak pandai rupanya.

Bila dah dianggap bijak, jangan pula tenggelam dalam dunia bijak definisi sendiri.

Macam cerita Dr HM Tuah pasal seorang saintis yang objektifnya nak uji sejauh mana katak [katak lagi] boleh melompat dengan bilangan kaki sekian-sekian.

Satu persatu kaki katak spesimennya itu dipotong. Apabila saintis itu sergah katak, katak melompat. Setiap kali, bacaan jarak lompatan katak diambil.

Wah, ada penemuan baru!

Apabila keempat-empat kaki katak dipotong, ia akan jadi pekak. [sebab tak melompat lagi]

Kanak-kanak pun boleh ketawakan saintis pujaan dunia itu dan rasa kasihan pada katak yang jadi mangsa 'kepandaian'nya.

Ingat tak cerita dongengan kanak-kanak mengenai raja yang berbogel atau cerita sejarah mengenai Singapura dilanggar todak?

Apabila kita tenggelam dalam dunia bijak definisi sendiri, kita seolah-olah mencipta satu kepompong baru yang terdiri daripada batas teori-teori dan pemikiran sendiri yang digunakan sekian lama. Dah tak pandai nak terima dunia yang semakin berkembang dengan benda baru dan dah tak pandai nak terima pandangan orang lain.

Kepompong menghalang kita daripada melihat dunia dari pandangan kanak-kanak dalam contoh-contoh cerita raja dan Singapura itu. Kenapalah bukan orang dewasa yang mendakwa lebih dulu makan garam itu yang buka mulut?

Oh ya, satu lagi ide sumbangan Along. Ada kaitan dengan mereka yang dah mula cipta kepompong sendiri dan jadikan itu alasan terkuat untuk 'tak boleh' berubah.

Kata peribahasa: "Melentur buluh biarlah dari rebungnya." Maknanya, dah jadi 'buluh' tak boleh di'lentur' lagi.

Boleh tak kita masukkan unsur-unsur peribasa 'Belakang parang diasah lagikan tajam'.

Atau, ambil saja fakta alam. Batu yang ditimpa titisan-titisan air yang tak berhenti, lama-lama boleh jadi lekuk juga.

Masukkan dalam peribahasa tadi, jadikan satu kesimpulan bahawa 'buluh masih boleh dilentur'.

Kalau kita nak.

"Hati sekeras batu berubah menjadi selembut air. Jadi teman kebenaran, jadi musuh kepada kebatilan." - Aku Hanya Umar, Hijjaz

1 comment:

pakdi said...

pakdi juga katak dalam kaca. sbb tak tengok AF.

bes ke mawi tu? hehe